janwide
Taket över entren är såklart bra. Men det är max halva barnvagnen som skyddas av det smala taket. Men som sagt "form före funktion" 😄

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mikael Karlsson2 och 9 till
  • Laddar…
Osedvanligt icke lyhörd arkitekt. Man kan tycka att redan när man tar ett uppdrag åt en yngre familj utan barn (än) så kan man fråga/tänka ett varv hur situationen kan komma att se ut om fem eller tio år.

• Gilla
H-Thomasson och 20 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Osedvanligt icke lyhörd arkitekt. Man kan tycka att redan när man tar ett uppdrag åt en yngre familj utan barn (än) så kan man fråga/tänka ett varv hur situationen kan komma att se ut om fem eller tio år.
Instämmer helt. Arkitekten borde istället ha varit den som påpekat bristerna med huset för en barnfamilj med 3 småbarn. Synnerligen märkligt.

Personligen har jag fler negativa tankar om huset:
- Barnen får inte varsitt sovrum? Dumt.
- Har aldrig förstått mig på ”monopolhus” med noll takutsprång och inbyggda hängrännor och stuprör. Dessutom stack väl designen ut onödigt mycket på lilla genuina Brännö..?
- Trätak? Hur praktiskt och hållbart är det?
- Varför gles träpanel på nedre delen av huset, hur skyddande är det?
- Var det bara ett badrum? Isåfall dumt till ett hushåll med 5 pers.
- Skärmtaket var alldeles för litet för det tilltänkta syftet.
- Kändes väldigt dyrt i slutändan. Hoppas de vill bo kvar där länge.

Fanns flera fina element (ej radiatorer) också men de överskuggades av ovannämnda…

• Gilla
  • Arg
Bemmbe och 15 till
  • Laddar…
Shit! Försvaret har parkerat HMS Visby på Brännö!

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
MONTREAL och 40 till
  • Laddar…
Jag förstår till fullo grannarnas invändningar...

• Gilla
  • Arg
Tomtom79 och 17 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Snyggt hus, förutom panelen på första våning. Men konstigt som sagt att man inte planerar bättre innan man bygger.

• Gilla
Josefin Lundgren och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker faktiskt det blev ganska snyggt och det lär passa in bättre när huset får mer patinering.

Många tycker vi är för kalla i Sverige att vi inte vill bo nära våra föräldrar och detta par utmanar det. Vilket bevisligen inte var helt bekymmersfritt.

Hoppas huset håller, området är starkt väderutsatt. Finns det exempel på andra hus med liknande utvändiga materialval som har bra hållbarhet?

• Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag förstår till fullo grannarnas invändningar...
hur då?

• Gilla
Activity
  • Laddar…
Kanske inspirerat av Tind serien från fiskarhedenvillan.. ganska likt eller vad säger ni?

Rött hus med moderna inslag och stort glasparti, omgiven av grönska, liknande Tind-serien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Arg
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Hur i helsike har man fått bygglov, för något så bedrövligt. I en miljö där man tydligen värnar om den historiska byggnadsmiljön. Där slår man upp något som liknar ett av försvarets gamla tält. En ska om det verkligen hade varit ett praktiskt hus iallafall, men det gick ju bara med nöd och näppe att bo där med familjen. Man ville byggga högt för att ha utsikten, men det fanns ju inget ställe att vara på eller se ut ifrån, uppe vid nocken. Invändigt såg det ju värre ut än ett gammalt mentalsjukhus, så vitt och sterilt var det. Sist men inte minst kan man ju undra vad det där taket över ytterdörren skulle vara bra för. Det är nog lika blött under det, som där det inte finns tak.
Det är min åsikt. Men, "smaken är som baken".

• Gilla
  • Arg
Tomtom79 och 31 till
  • Laddar…
Stackars svärmor som ska behöva se skiten varje dag!

Det måste finnas bättre vägar att gå!
/W

• Gilla
  • Haha
  • Arg
MONTREAL och 20 till
  • Laddar…
Att jag tycker det ser ut som skit är rätt ointressant i sammanhangen, då jag nog aldrig kommer se huset, men det som stör mig är skitnödiga arkitekter som tar i alldeles för hårt och missar halva uppdraget. Ett hus (eller vad som helst som en arkitekt skapar), har både ett utseende och en funktion. En bra arkitekt kan kombinera de båda. Vikten av det får de lära sig rätt tid i utbildningen.

"– Det här är ett hus som försöker flytta fram positionerna arkitektoniskt, samtidigt som det försöker förhålla sig till traditionen, säger Mark."

Ledsen att avslöja det för dig Mark, men huset försöker inte ett dugg. Det bara står där när du gått vidare till nästa projekt. Var ärlig och säg att det är DU som försöker en massa saker för ditt eget ego och varumärkes skull. På bekostnad av en hel del funktion, men det är inte viktigt, då andra ska bo i huset.

• Gilla
  • Arg
MONTREAL och 23 till
  • Laddar…
Vi vet ju inte vad de beställde av arkitekten. Det vi vet är att de inte hade barn då. Jag tycker mig höra mellan raderna i programmet att det var två barn de planerade för.

• Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi vet ju inte vad de beställde av arkitekten. Det vi vet är att de inte hade barn då. Jag tycker mig höra mellan raderna i programmet att det var två barn de planerade för.
Nej, barnen ska vi nog inte skylla på arkitekten. Att det kräver en del anpassning av huset när det kommer barn är sånt som händer och till viss del övergående.

Fast jag tänkte lite till om den där ytterdörren. Undrar om det finns någon dörrtillverkare som skulle lämna garanti för en oskyddad dörr utan tak på en blåsig i ö i skärgården. Eller finns det dörrar som ska vara så tåliga att de ska klara den miljön?

• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.