linda_terje skrev:
[quote author=Fagerborn link=1139574558/0#2 date=1139656485]Jag köpte en peewee kattlåda för ett tag sen, jag har bara fått komplimanger för den.
Det tog ett par dagar att få katterna att förstå att de skulle upp i lådan (den är ganska hög), men systemet med hål i botten som separerar är suveränt. Och värmepelletsen, som jag använder, är jättebillig jämfört med kattsand. [länk]

Värmepelletsen (istället för peewees egna pellets) köper jag på Granngården. De har butiker i hela Sverige. Kostar 40 kronor för 16 kilo som räcker i flera månader.
Det låter ju jättebra men funkar det verkligen med hål i botten som sorterar ut klumparna? Måste man inte alls tömma kattlådan då? utan bara botten? Tycker det verkar bra men förstår nog inte riktigt hur det fungerar.

[/quote]

när pelletsen blir våta av kisset faller det i småbitar o ramlar genom hålen. bajset ligger kvar o måste rensas.

exakt.

det blir inga klumpar utan tvärtom, de fuktiga pelletsen trillar sönder. de torra, hela pelletsen ligger kvar.

man rotar runt ordentligt i pelletsen med en plastspade så alla smulor trillar ner under.
bajset plockar man upp i toapapper och slänger direkt i toan.

det är lika mycket jobb som med kattsand, men den stora, STORA fördelen är att man slipper det där osynliga lagret med syntetdamm och syntetlukten från kattsanden, som ovillkorligen lägger sig ÖVERALLT och som katterna liksom släpar med sig i pälsen pga statisk elektricitet.

och så är pellets BILLIGT.

Mina katter har använt pelletskattlådan och jag kan inte rekommendera den (självklart min personliga uppfattning). Ogillade lukten med arrangemanget.

Eftersom mina katter numera får vara ute när dom vill så kör vi med såna där kiselkulor inomhus och byter dom oftare än vad som rekommenderas. Har även en kattlåda med vanlig kattsand ute så katterna själv får välja vad som passar dom och på så sätt minskas även trycket på innelådan.

Alternativ för den late med gott om stålar kanske? ;D http://www.smarthome.com/6163.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.