Jag har grävt om i rabatten och ska plantera om till nästa år nu när jag fått bort det värsta. Sjukt nöjd med min insats så upptäckte jag dagarna efter att någon gjort en grop i sanden. Drar fram ett flertal kattbajskorvar ur denna grop.

Samma sak har inträffat säkert 3-4 gånger därefter, samt även på tomten flera gånger under sommaren, det sista kan dock ha varit en igelkott som jag såg en kväll.

Har sett en katt som sprungit förbi över gården vid några tillfällen som jag tror bor hos en granne längre ner på gatan, men har inga bevis.

Vad sjutton ska man göra åt det här? Jag har ingen lust att gå runt och leta bajs var och varannan dag. Köpa stängsel känns lite överkurs... Värst är ju om nån av barnen går och stoppar i sig det där...

Staffans2000
Rent krasst är det inte mycket du kan göra, annat än att glädjas åt att din rabatt är välgödslad till våren:). Det finns massor av trådar som behandlar ämnet. Allvarligt talat, -äter dina barn skit? Och om så, är det inget de dör av!

Staffan

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Jag har grävt om i rabatten och ska plantera om till nästa år nu när jag fått bort det värsta. Sjukt nöjd med min insats så upptäckte jag dagarna efter att någon gjort en grop i sanden. Drar fram ett flertal kattbajskorvar ur denna grop.

Samma sak har inträffat säkert 3-4 gånger därefter, samt även på tomten flera gånger under sommaren, det sista kan dock ha varit en igelkott som jag såg en kväll.

Har sett en katt som sprungit förbi över gården vid några tillfällen som jag tror bor hos en granne längre ner på gatan, men har inga bevis.

Vad sjutton ska man göra åt det här? Jag har ingen lust att gå runt och leta bajs var och varannan dag. Köpa stängsel känns lite överkurs... Värst är ju om nån av barnen går och stoppar i sig det där...
Det är inte så att grannen har gjort kattlåda åt katten? Skämt åsido, trist men vete katten vad man ska göra åt det. Prata med grannen som får prata med katten går knappast, och att stängsla ute katten kräver nog elstängsel. Kan man skrämma den på något sätt därifrån? Ska man hårddra det är det väl kattägaren som har ansvaret för sin katt och som enligt regelboken ska hålla katten borta därifrån men lättare sagt.

BirgitS
B bradgard skrev:
Sjukt nöjd med min insats så upptäckte jag dagarna efter att någon gjort en grop i sanden.
Man brukar ju lägga ut nät över sandlådor för att hindra kattor att använda dem och det går förstås bra att göra om man har andra sandområden på tomten också. Kattor är ju vana att göra sina behov i lådor med sand inomhus.

Men man brukar ju inte ha sand i rabatter. Är det någon sorts specialrabatt du ska ha?

[QUOTE="Staffan2000, post: 3416445, member: 25807"Allvarligt talat, -äter dina barn skit? Och om så, är det inget de dör av!

Staffan[/QUOTE]

Toxoplasma gondii, parasit i hjärnan som typ hälften av Sveriges kattägare har. Sprids via katternas avföring. Enligt artikeln verkar det som om man indirekt (ökad självmordsfrekvens) kan dö av det.
https://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan

Om du sett en igelkott på tomten så skulle jag tippa på att det bajs som du hittar på gräsmattan är något den står för, de flesta katter har åtmisntone hyfs nog att försöka gräva ner det. Men för att minska risken att grannkatten gör toalettbesöken hos dig är nog bästa metoden att skrämma iväg den på något lagom traumatiskt sätt (brukar involvera vatten). Om du inte har en egen katt eller odlar kattmynta i rabatterna så krävs det antagligen inte så väldigt många sådana möten för att katten ska ta omvägen kring din tomt nästa gång.
Att få det bajsfritt utomhus är näst intill omöjligt, och är du då orolig att dina barn ska få i sig avföring är det enda säkra sättet att inte lämna dem obevakade i trädgården. Det finns också mycket farligare saker ett barn kan stöta på i naturen än bajs, så om de tenderar att stoppa lite allt möjligt i munnen så skulle jag nog råda dig att hålla ögonen öppna oavsett.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Staffans2000
S segv skrev:
[QUOTE="Staffan2000, post: 3416445, member: 25807"Allvarligt talat, -äter dina barn skit? Och om så, är det inget de dör av!

Staffan
Toxoplasma gondii, parasit i hjärnan som typ hälften av Sveriges kattägare har. Sprids via katternas avföring. Enligt artikeln verkar det som om man indirekt (ökad självmordsfrekvens) kan dö av det.
https://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan[/QUOTE]

Det hade jag ingen aning om! Så då har den Googlande mänskligheten ännu en fara att bli hysterisk över.

"smittade män blir mer inåtvända och misstänksamma". Det förklarar varför jag sitter hemma och muttrar för mig själv.
Kattkvinnorna vill ha mer sex”. Uppenbarligen har ingen av mina dambekanta katt.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
harry73
Vinruta är en växt som katter inte giller.
Planteras av den anledning med fördel som en 'häck' runt trädgårdslandet.
Kan också användas för att smaksätta brännvin.

harry73 harry73 skrev:
Vinruta är en växt som katter inte giller.
Planteras av den anledning med fördel som en 'häck' runt trädgårdslandet.
Kan också användas för att smaksätta brännvin.
Från Giftinformationscentralen kan man dock läsa:
"Växten, speciellt bladen, innehåller en olja som är irriterande på hud, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fototoxisk reaktion). Förtäring kan ge sveda i mun och svalg samt magbesvär (t.ex. ont i magen, illamående, kräkningar och diarré), men förgiftningar till följd av att barn ätit av växten är inte kända."
Så om det var barnens välmående som TS var mest orolig över skulle jag inte rekommendera denna åtgärd..

Totte_S
Att förändra strukturen i rabatten till något katten inte gillar kan funka. Tex att lägg ut ett rejält lager med täckbark. Fyller även flera funktioner som är till nytta för dig och dina rabatter. I Vissa rabatter kan det passa att lägga sjösten.

Rörelsevakt, vattenslang, magnetventil och rörelseaktiverad kamera.
Så fort katten kommer inom avkänningsområdet (rabatten) så slår ventilen till vattnet och duschar katten och du får alltihop på film!

Grannen köpte en sådan utrustning för ett par år sedan. Vet ej var han köpte. Vår katt kom in väldigt blöt vid ett par tillfällen, men det har inte uppreptas på länge nu...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Lägg kompostgallar platt på rabatten så kommer de inte åt.

• Gilla
Nillea
  • Laddar…
Katter gräver inte gropar för att klubba i, men de gör tafatta försök att täcka över, så är det krafsat bredvid kan det vara en katt.
Men, grävlingen gräver gropar. Jag råkade själv ut för det, och trodde det var grannens hund, men det visade sig vara familjen grävning som bodde under vår friggebod.

• Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.