Vi har alltid haft kattlådan i duschen, men nu när badrummet äntligen har blivit renoverat så känns det mindre lockande att ställa in en ful grön plastlåda till katten i badrummet.
Är det någon som har något tips på lite snyggare kattlådor alt. någon bra lösning där man kan dölja den fula lådan i t.ex. hallen?
/M

Det finns ju "snyggare" lådor än de vanliga öppna.

Jag gillar de med tak och lucka (det gör för övrigt
katterna också!!) så slipper man se eländet ;)

De brukar finnas i många olika färger och modeller,
så ta en tur till en bra butik och shoppa loss! :)

/Madde

Jag köpte en peewee kattlåda för ett tag sen, jag har bara fått komplimanger för den.
Det tog ett par dagar att få katterna att förstå att de skulle upp i lådan (den är ganska hög), men systemet med hål i botten som separerar är suveränt. Och värmepelletsen, som jag använder, är jättebillig jämfört med kattsand. http://www.peewee.se/

Värmepelletsen (istället för peewees egna pellets) köper jag på Granngården. De har butiker i hela Sverige. Kostar 40 kronor för 16 kilo som räcker i flera månader.

Kattlåda är ett ständigt problem här hemma. Har två katter som är kinkiga. Den ena vägrar att gå in i en kattlåda med tak och den andra lyfter på rumpan när han kissar vilket gör att vi måste ha kattlåda utan tak, men med väldigt höga kanter. Vad vi har gjort är att vi har köpt plastlådor från IKEA och sågat ur en ingång på ena långsidan. Lätt att rengöra och katterna accepterar dem utan problem. Kanske inte så snyggt, men praktiskt.

Annica

Vi har tre kattlådor hemma hos oss, två vanliga modell XL och en mindre i reserv.

Jag har kikat på dem med tak, men inte köpt någon. Om lukten stannar kvar därinne då blir det ju som en stinkande bajamaja inuti. Går katterna verkligen in där två gånger tänker man.

Nope.. mina gick inte in och för ja forsknningens skull på en dum fest så skulle vi undersöka det där då mitt ex var lite trött på ha en huvudkudde med katt Nr.1 och Nr.2 på ;D.

Doftade... ja ska jag säga vad det doftade?
Köp en enkel låda, bygg in den i nån slags ram i någe snyggt träslag med en kant på, som du sedan trär över lådan bara. Gjorde min ram i nån slags brun, STENHÅRT material.. sen grovt grus.. ser ut som en fin gruslåda med ja.. katt efterlämningar i ;D

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Om de inte går in kanske den ska rengöras lite oftare...... ;)

Tar en runda varje dag och plockar bort "det stora" och kissklumparna,
och har inga problem med vare sig "doft" eller kinkiga katter.

/Madde

disskwiss skrev:
Kattlåda är ett ständigt problem här hemma. Har två katter som är kinkiga. Den ena vägrar att gå in i en kattlåda med tak och den andra lyfter på rumpan när han kissar vilket gör att vi måste ha kattlåda utan tak, men med väldigt höga kanter. Vad vi har gjort är att vi har köpt plastlådor från IKEA och sågat ur en ingång på ena långsidan. Lätt att rengöra och katterna accepterar dem utan problem. Kanske inte så snyggt, men praktiskt.

Annica
Annica: Detta är lite off-topic men har du kontrollerat om hankatten som lyfter upp rumpan när han kissar inte kommer emot väggen eller ngt liknande med svansen?
Låter inte klokt men vår hankatt (över 10 år) började helt plötsligt kissa utanför lådan. Han hade placerat sig bra i lådan men lyckades ändå pinka utanför 9 av 10 gånger. Blev fruktsansvärt trött på detta torkande. Sambon upptäckte att detta inträffade för att svanstippen på katten kom emot väggen när han satt på lådan och varje gång reste katten upp rumpan och pinkade således utanför. Vi drog helt sonika ut lådan lite längre från väggen (med risk för att vi själva snavar på eländet) och problemet upphörde lika plötsligt som det uppstod.   :)

Ploppan skrev:
[quote author=disskwiss link=1139574558/0#3 date=1139662921]Kattlåda är ett ständigt problem här hemma. Har två katter som är kinkiga. Den ena vägrar att gå in i en kattlåda med tak och den andra lyfter på rumpan när han kissar vilket gör att vi måste ha kattlåda utan tak, men med väldigt höga kanter. Vad vi har gjort är att vi har köpt plastlådor från IKEA och sågat ur en ingång på ena långsidan. Lätt att rengöra och katterna accepterar dem utan problem. Kanske inte så snyggt, men praktiskt.

Annica
Annica: Detta är lite off-topic men har du kontrollerat om hankatten som lyfter upp rumpan när han kissar inte kommer emot väggen eller ngt liknande med svansen?
Låter inte klokt men vår hankatt (över 10 år) började helt plötsligt kissa utanför lådan. Han hade placerat sig bra i lådan men lyckades ändå pinka utanför 9 av 10 gånger. Blev fruktsansvärt trött på detta torkande. Sambon upptäckte att detta inträffade för att svanstippen på katten kom emot väggen när han satt på lådan och varje gång reste katten upp rumpan och pinkade således utanför. Vi drog helt sonika ut lådan lite längre från väggen (med risk för att vi själva snavar på eländet) och problemet upphörde lika plötsligt som det uppstod.   :) [/quote]

Tyvärr är det inte det som är problemet. Han började med den här ovanan när han hade urinsten och det förmodligen gjorde ont när han kissade. Sen har det hållit i sig med ovanan och nu är han 13 år vilket betyder att det nog är försent att göra något åt det. Nu har vi lärt oss att leva med det och vi har anpassat lådan efter honom så vi slipper i alla fall kiss på golvet som tur är.

Annica

En plyfalåda med lås är jättebra, man vet var katten är och den har inte en chans att komma ut.

slaskman skrev:
En plyfalåda med lås är jättebra, man vet var katten är och den har inte en chans att komma ut.
aha :-?

du får gärna utveckla det resonemanget

;D

jättebra påhitt. synd att den inte matchar min människo-toabräda i ljust trä.

Köp en låda med 'tak' och kakla den i samma som övriga badrummet??!!! :D

(annars har jag sett att vissa har kattlådan i hallen, där det inte gör så mycket att det skräpar, eller för all del, hur fula de faktiskt är)

Fagerborn skrev:
Jag köpte en peewee kattlåda för ett tag sen, jag har bara fått komplimanger för den.
Det tog ett par dagar att få katterna att förstå att de skulle upp i lådan (den är ganska hög), men systemet med hål i botten som separerar är suveränt. Och värmepelletsen, som jag använder, är jättebillig jämfört med kattsand. [länk]

Värmepelletsen (istället för peewees egna pellets) köper jag på Granngården. De har butiker i hela Sverige. Kostar 40 kronor för 16 kilo som räcker i flera månader.
Det låter ju jättebra men funkar det verkligen med hål i botten som sorterar ut klumparna? Måste man inte alls tömma kattlådan då? utan bara botten? Tycker det verkar bra men förstår nog inte riktigt hur det fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.