17 168 läst ·
529 svar
17k läst
529 svar
Katter, jakt, äta kött, klimatet - allmän diskussion
Har har försökt tramsa bort det han skrev. Jag tror faktiskt han mest flamsar och trollar, så därvidlag tror jag på Nissens, eller snarare tror inte alls på honom. Visst kan jag tro och hoppas att det mesta Nissens skriver bara är tomma ord. Men antingen står man för det man skriver, eller gör man avbön. Att bara flamsa och tramsa bort om man skrivit nåt dumt det gör att mitt förtroende är noll för Nissens. Tills han står för det han skriver.P pmd skrev:
Jag tycker det är synnerligen allvarligt att skriva sådana saker på forum, vare sig man står för dem eller inte eller tänker göra det eller inte. Det vet inte de som läser.
Varför du PMD står upp för Nissens förstår jag inte, klarar han inte att göra det själv? Om Nissens vill bli tagen seriöst så börjar han posta seriösa inlägg, det innebär att man även bemöter andras frågor. Inte bara skriver att andra "är diskvalificerade att tycka något" och man därmed inte behöver svara. Fast jag vill nog sluta prata om Nissens i 3e person. Jag tycker det är länge sen tråden gick framåt. Jag tror de flesta inte ser det kommer något nytt ur dessa inlägg. Jag själv känner att eftersom Nissens svarar goddag yxskaft och postar samma sak om och om igen är det ingen ide att svara mer.
Jag tycker den etiska diskussionen om hur vi ska behandla både husdjur och de djur vi äter är mycket viktig och jag diskuterar det gärna på forum. Men jag vill gärna vidga diskussionen förbi halsband på katter. Det är i sig ingen dålig idé men jag tror alla läsare av tråden fattat poängen och förhoppningsvis de som har de värsta mördarmaskinerna som tar många fåglar sätter på dem eller gör nåt av de andra tipsen. Tråden handlar om mer än bara mig, min katt och mitt halsband. Nissens får rikta sig bredare och sluta tro alla kattägare är lika. Kattägarna får själva ta dessa beslut, jag tycker det motiverats tillräckligt för att informationen skall finnas. Därmed går jag gärna vidare till andra punkter.
Eftersom Nissens själv påstår sig vara djurvän och jägare och säger sig vara en förebild så tror jag (om det stämmer) finns annat han kan bidra med i denna tråd som ger mer effekt för djuren.
Exakt är det vad du kräver av Nissens som har inte har gjort? Jag har sett inlägg av honom där han förklarar att det han skrev om glykol inte var något han tänkte sätta i verket. Varför räcker inte det?J JohanLun skrev:
Jag tycker nog att han har gjort det. Jag lägger mig i för att jag är trött på vendettan i denna tråd och skulle hellre vilja se en konstruktiv diskussion om vad man kan göra för att minska antalet småfåglar som dödas av tamkatter, och då menar jag inte vad du, andra kattägare i tråden eller ens Nissens kan göra utan generellt.
Jag tycker att även Nissens ägnar sig åt onödigt provokativ retorik, men just glykolen behöver han inte förklara ytterligare en gång.
Du har uppenbarligen inte hört talas om likgiltighetsuppsåt. Googla! Släpper man ut ett rovdjur och man vet om att det djuret dödar fridlysta småfåglar och deras ungar, fridlysta reptiler och plågar ihjäl gnagare, så gör man sig skyldig till likgiltighetsuppsåt.J JohanLun skrev:Om uppsåt.
Biltrafik dödar människor.
Att jag kör bil gör mig inte till en mördare.
Om jag deltar med en hund i rävjakt anser jag det är uppsåt. Om jag köper en kamphund och låter den slåss är det uppsåt.
Om jag ställer ut förgiftad köttfärs är det uppsåt.
Att köra för fort och döda nån är fel men troligen inte uppsåt.
Att släppa ut en katt är inte uppsåt.
Det kan finnas mycket onödigt som inte är uppsåt. Men det är en väsentlig skillnad mellan dessa exempel. Som jag tror du Nissan inte förstår. Tyvärr.
Det kan vara så att du före den här tråden inte hade en aning om att utekatter jagar, plågar och dödar små vilda djur, men det vet du nu. Om du nu när du vet bättre, ändå fortsätter att släppa ut katten särskilt så här års, gör du dig dig mora liskt skyldig till likgiltighetsuppsåt eftersom du struntar i vilka följder din handling att släppa ut katten får. Dina utläggningar om uppsåt är alltså felaktiga.
Tjena Lirarn, en till som har ett fåtal inlägg varav de flesta handlar om katter. Välkommen till tråden.L liran skrev:Du har uppenbarligen inte hört talas om likgiltighetsuppsåt. Googla! Släpper man ut ett rovdjur och man vet om att det djuret dödar fridlysta småfåglar och deras ungar, fridlysta reptiler och plågar ihjäl gnagare, så gör man sig skyldig till likgiltighetsuppsåt.
Det kan vara så att du före den här tråden inte hade en aning om att utekatter jagar, plågar och dödar små vilda djur, men det vet du nu. Om du nu när du vet bättre, ändå fortsätter att släppa ut katten särskilt så här års, gör du dig dig mora liskt skyldig till likgiltighetsuppsåt eftersom du struntar i vilka följder din handling att släppa ut katten får. Dina utläggningar om uppsåt är alltså felaktiga.
Jag tror du får googla lite till och/eller läsa hela tråden. Jag är medveten vad likgiltighetsuppsåt är. Jag vet såklart att katter är rovdjur. Jag vet också att kattägaren inte begår något brott.
Läs nedan;
Sen kan man absolut diskutera moral och etik att släppa ut en katt som fångar väldigt många fåglar och hur man gör för att minska det.Jag har som sagt ingen juridisk examen, men läste en termin på kul på universitetet och då främst mot handelsrätt (HÖK och JÖK tror jag de hette). Så straffrätt har jag inte läst mycket av... Men googlar man lite på uppsåt så finns endel spännande läsning... Jag hittade detta schema som kan vara en ledtråd på vägen... ([länk])
Ställa ut glykol i skål faller redan på första frågan. Har den tilltalade eftersträvat effekten och uppfattat den som möjlig? Ja -> Avsiktsuppsåt (direkt uppsåt) föreligger
Den som släpper ut sin katt och har gjort några men inte alla av de "tips" som funnits i tråden skulle jag säga i schemat hamnar... Ja, vad tycker ni?
4 Uppsåtsscheman
4.1 Uppsåt till effekter
1. Har den tilltalade eftersträvat effekten och uppfattat den som möjlig? Ja: Avsiktsuppsåt (direkt uppsåt) föreligger Nej: Avsiktsuppsåt (direkt uppsåt) föreligger inte, gå vidare till 2
2. Har den tilltalade uppfattat effekten som säker eller praktiskt taget säker? Ja: Insiktsuppsåt (indirekt uppsåt) föreligger Nej: Insiktsuppsåt (indirekt uppsåt) föreligger inte, gå vidare till 3
3. Har den tilltalade trott att effekten skulle inträda? Ja: Gå vidare till 5 Nej: Gå vidare till 4
4. Den tilltalade har alltså inte trott att effekten skulle inträda. Men har hen uppfattat den som möjlig? Ja: Gå vidare till 6 Nej: Endast omedveten oaktsamhet kan föreligga
5. Finns det någon omständighet som innebär att den tilltalade trots allt inte var likgiltig inför att effekten inträffade? Ja: Uppsåt föreligger inte, men medveten oaktsamhet Nej: Likgiltighetsuppsåt föreligger (om också det hypotetiska provet vid eventuellt uppsåt skulle ha besvarats jakande23)
6. Finns det någon omständighet som innebär att den tilltalade trots allt var likgiltig inför att effekten inträffade? Ja: Likgiltighetsuppsåt föreligger (om också det hypotetiska provet vid eventuellt uppsåt skulle ha besvarats jakande) Nej: Endast medveten oaktsamhet föreligger
Jag räknar mig till att hamna på punkt 6. Jag vet att det kan hända katten fångar en fågel men det är inte min avsikt och en effekt jag önskar. Jag var inte likgiltig utan försökte mildra effekten. Det skulle alltså kunna vara en medveten oaktsamhet. Strikt i lagens mening så kommer jag gå helt fri då det är OK att släppa ut sin katt, men den som ställer ut glykol eller lägger ut glykolblandad köttfärs kommer (gissar jag) att åka dit för djurplågeri.
Men... Nu är denna diskussion etisk och moralisk, vi har sen länge rett ut att lagmässigt så har kattägaren inte gjort något fel.
Om vi kör igenom samma schema för en köpt kronfågel... För ett par veckor sen hade jag trillat igenom då jag visste att kycklinguppfödning inte var trevligt men ändå trodde att det var OK. Idag skulle jag säga att jag (ur ett moraliskt perspektiv) inte skulle komma igenom schemat utan att hamna på att jag förstod effekten att en kyckling blir plågad om jag köper och käkar den.
Om man som jag gör ett antal åtgärder för att minska detta är man absolut inte likgiltig inför det.
Om du undrar över tolkningen av likgiltighetsuppsåt så får du nog fortsätta läsa på lite till.
Redigerat:
Kan inte låta bli att svara, trots att jag ville motsatsen för några inlägg sedan.
Vi har haft 8-9 katter. Katter är rovdjur. De fångar möss, fåglar och sorkar. Självklart! Det är deras natur.
De sista två åren innan vi flyttade hade vi inga katter. Hela köksträdgården inklusive häckar och fruktträd fick rötterna uppätna av sorkar, och allt dog. Tyvärr.
Jag är definitivt för katter som håller efter möss och sorkar, och en och annan sjuk fågel.
Att tvinga katter att ha bjällror eller annat mot deras natur är hemskt!
Och nej, antar att Nissens kommer att göra ett av sina vettlösa inlägg, och nej, jag kommer inte att svara honom. För mig kan Nissens gärna ägna sig åt något annat än detta forum.
Vi har haft 8-9 katter. Katter är rovdjur. De fångar möss, fåglar och sorkar. Självklart! Det är deras natur.
De sista två åren innan vi flyttade hade vi inga katter. Hela köksträdgården inklusive häckar och fruktträd fick rötterna uppätna av sorkar, och allt dog. Tyvärr.
Jag är definitivt för katter som håller efter möss och sorkar, och en och annan sjuk fågel.
Att tvinga katter att ha bjällror eller annat mot deras natur är hemskt!
Och nej, antar att Nissens kommer att göra ett av sina vettlösa inlägg, och nej, jag kommer inte att svara honom. För mig kan Nissens gärna ägna sig åt något annat än detta forum.
Bjällror (eller om det var haklappar) ska tydligen inte hindra katter att ta möss, men hindra dem att ta småfåglar. Det låter väl bra?
Om du känner starkt att det är hemskt att ha en bjällra på din katt så tycker jag att du ska sluta ge den mat.
Om du känner starkt att det är hemskt att ha en bjällra på din katt så tycker jag att du ska sluta ge den mat.
Vad för sluta ge den mat? Vad har det med bjällra att göra ?P pmd skrev:
Katten ska väl vara ganska övermätt om den inte vill jaga? Dessutom blir den "med tiden tämligen fet" om man ska hålla den ständigt mätt.
Jag föredrar bjällror, men kan motvilligt acceptera att katter fångar småfåglar om de äter upp sina byten.
Jag föredrar bjällror, men kan motvilligt acceptera att katter fångar småfåglar om de äter upp sina byten.
Kanske mer katten Gustav då.P pmd skrev:
Jo, här tycker alla lite olika. Jag ser hellre katten fångar så få fåglar som möjligt än att den äter allt den fångar för att inget ska gå till spillo.
Jag tycker även det är ok att dricka vin eller läsk fast man kan klara sig på vatten. Men rent slöseri har jag svårt för, speciellt om det drabbar andra eller naturen.
Jag förstår man kan ha olika åsikter. Jag tycker kycklingplågeriet är fruktansvärt för att man troligen kan göra det på ett bättre sätt.
Om alla med rimliga medel försöker minska djurplågeri och miljöförstöring på så många områden de kan tycker jag det är bra. Men jag tror inte vi kan förbjuda kyckling som mat, semesterresor eller SUVar för att det finns något (för miljön) bättre alternativ.
Därför tycker jag det är viktigt att diskutera bredare än kattens bjällra.
Hela den här utbrytta psevdodiskutionen uppstod för att Nissens gjorde bort sig igen. Som i så många andra trådar.J JohanLun skrev:Kanske mer katten Gustav då.
Jo, här tycker alla lite olika. Jag ser hellre katten fångar så få fåglar som möjligt än att den äter allt den fångar för att inget ska gå till spillo.
Jag tycker även det är ok att dricka vin eller läsk fast man kan klara sig på vatten. Men rent slöseri har jag svårt för, speciellt om det drabbar andra eller naturen.
Jag förstår man kan ha olika åsikter. Jag tycker kycklingplågeriet är fruktansvärt för att man troligen kan göra det på ett bättre sätt.
Om alla med rimliga medel försöker minska djurplågeri och miljöförstöring på så många områden de kan tycker jag det är bra. Men jag tror inte vi kan förbjuda kyckling som mat, semesterresor eller SUVar för att det finns något (för miljön) bättre alternativ.
Därför tycker jag det är viktigt att diskutera bredare än kattens bjällra.
Staffans
Redigerat:
Då är risken att katten jagar mer. Tänkt på de?P pmd skrev: