P
J JohanLun skrev:
Alla måste väl ha rätt att berätta vad de tycker och motivera varför de tycker det är bäst. Jag lyssnar gärna på dig. Du får välja att lyssna på mig eller någon annan men du måste inte. Vill du inte, skit i det, klaga inte på att de skapar sig utrymme. Att ta plats och lyckas framföra ett budskap i media är en konst och det är fritt fram för alla.

Jag tycker livet att kunna odla egen mat och ha egna djur verkar bra. Sen håller jag inte med om allt annat du skriver. Att min dotter valt att inte äta kött och jag själv väljer bort det när det finns enligt mig bättre alternativ är ju inget som någon annan mår dåligt av. Att jag berättar varför är väl heller inget fel? Det som irriterar mig är när någon har synpunkter på hur jag lever men inte själv kan motivera varför jag gör fel eller visa att hen lever som hen lär och gör det totalt sett bättre än mig. Jag lyssnar gärna på de som kan motivera och övertyga och är bra förebilder.
till skillnad mot många andra så läser jag alla era inlägg..
Så även om det inte är en fördel för min åsikt så läser jag och beaktar inlägget.
Sedan tar jag en ståndpunkt om det är tumme upp eller ner.. Men alla inlägg har oftast något bra att hämta och har de inte det så får det så vara.

Jag menar inte att trycka ner de som äter annat än kött utan jag efterlyser annan nyans än att använda neonljus i ögonen på alla andra..

J
Maskintok skrev:
till skillnad mot många andra så läser jag alla era inlägg..
Så även om det inte är en fördel för min åsikt så läser jag och beaktar inlägget.
Sedan tar jag en ståndpunkt om det är tumme upp eller ner.. Men alla inlägg har oftast något bra att hämta och har de inte det så får det så vara.

Jag menar inte att trycka ner de som äter annat än kött utan jag efterlyser annan nyans än att använda neonljus i ögonen på alla andra..
Det är väl bra, men missunna inte någon rampljuset (neonljus whatever) utan tycker du att du har rätt, ställ dig själv i rampljuset och övertyga. Småskalig livsmedelsproduktion tror jag är något som inte är svårt att sälja in. Endel annat du skrivit är svårare att sälja in.

P
J JohanLun skrev:
Det är väl bra, men missunna inte någon rampljuset (neonljus whatever) utan tycker du att du har rätt, ställ dig själv i rampljuset och övertyga. Småskalig livsmedelsproduktion tror jag är något som inte är svårt att sälja in. Endel annat du skrivit är svårare att sälja in.
Jag har ingen lust att stå i något rampljus.
Det var inte det jag menade..
Detta handlar inte alls om mig i första hand.
utan om man vill ha en mer seriös fråga om vegan eller vegetariansk mat så bör fokus flyttas från efter apning och status bling till en egen sak totalt..
Jag betvivlar att övrig mat har något att vinna på att jämföras emot varandra.

J
Maskintok skrev:
Det var inte det jag menade..
Detta handlar inte alls om mig i första hand.
utan om man vill ha en mer seriös fråga om vegan eller vegetariansk mat så bör fokus flyttas från efter apning och status bling till en egen sak totalt..
Jag betvivlar att övrig mat har något att vinna på att jämföras emot varandra.
Jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Är det typ "köttfria köttbullar" och den debatten, jag tycker själv det är lite löjligt med alla EU regler överhuvudtaget. Om det kallas falukorv eller bananen har en viss böj vad spelar det för roll. Folk får läsa på förpackningen och köpa det som de vill. Men visst, för mig och troligen för veganen är det väl bättre att det står "vegobullar" så slipper både den som vill ha köttbulle och den som vill ha vegobulle köpa fel. Tricket med vegetarsik mat är att man INTE lagar samma som med kött och försöker byta köttet mot nåt annat utan att man lagar mat som står för sig själv. Dålig veggomat är ofta hemsk. Riktigt vällagad tycker jag ofta är godare än nåt lagat på halvbra kött - oftast med det kött tex ICA har att tillgå så har jag börjat tycka kött inte smakar gott. Jag käkar hellre vegetariskt 6 dar i veckan och oxfile den 7e dagen, än att äta något dåligt kött varje dag. Både för min och djurens skull. I förrgår valde jag bort kykling och tog vegetariskt på den indiska resturangen! Idag känns det som ett bra beslut med tanke på Achbergs reportage. Jag har tyckt endel kycklingrätter varit goda, men med det jag nu senaste veckan sett så försvinner det från menyn för mig. Sålänge det inte serveras när jag är bortbjuden. Då äter jag av artighetsskäl.

Men nu är jag sugen på att höra om Nissens kan bemöta frågan jag skrev ovan, om det är plågan eller minskningen av beståndet som är värst i tamkattens fågeljakt!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Är det typ "köttfria köttbullar" och den debatten, jag tycker själv det är lite löjligt med alla EU regler överhuvudtaget. Om det kallas falukorv eller bananen har en viss böj vad spelar det för roll. Folk får läsa på förpackningen och köpa det som de vill. Men visst, för mig och troligen för veganen är det väl bättre att det står "vegobullar" så slipper både den som vill ha köttbulle och den som vill ha vegobulle köpa fel. Tricket med vegetarsik mat är att man INTE lagar samma som med kött och försöker byta köttet mot nåt annat utan att man lagar mat som står för sig själv. Dålig veggomat är ofta hemsk. Riktigt vällagad tycker jag ofta är godare än nåt lagat på halvbra kött. Jag käkar hellre vegetariskt 6 dar i veckan och oxfile den 7e dagen, än att äta något dåligt kött varje dag. Både för min och djurens skull.

Men nu är jag sugen på att höra om Nissens kan bemöta frågan jag skrev ovan, om det är plågan eller minskningen av beståndet som är värst i tamkattens fågeljakt!
hammaren på spiken där i vissa saker.

Vad spelar det för roll?
katten bryr sig inte om smärtan eller antalet den tar... Bara att den lyckas..

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Maskintok skrev:
Vad spelar det för roll?
katten bryr sig inte om smärtan eller antalet den tar... Bara att den lyckas..
Jo, det spelar roll, det retar mig att han gnäller så mycket att jag och min katt är så hemska när han själv jagar. Hans argument har skiftat över tiden.

Det är som om jag skulle säga att han skadeskjuter alla djur och är en slarvig jägare som plågar djur. Han får gärna tycka det är synd katter käkar 13 mil fåglar. Men att tjafsa om en bjällra jag ska sätta på på min katt när min katt knappt ens lyckas fånga några fåglar. Det har liksom ingen effekt att sätta på en bjällra. Om Nissens lyckas bra med sin jakt och djuren i stort inte plågas lägger jag mig inte i vilken ammunition han använder eller vilket jaktlag han är med i.

Han får gärna propagera för en lag som stipulerar bjällra på katt, men tills dess så avgör jag om det gör nytta för min katts förmåga att jaga eller ej.

P
Maskintok skrev:
kanske för att det inte är för mig normalt.
Vill du korrigera dessa abnorma människor så att de blir normala?
jag finner ingen anledning till detta.
Jag finner ingen anledning till fotboll, men det gör inte att jag sitter och tittar på fotboll på teve och blir provocerad. Jag låter helt enkelt bli att titta på fotboll på teve.

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Alla miljöåklagare:D.
Det där är nog utanför mina referensramar för jag förstod inte.

P
J JohanLun skrev:
Jo, det spelar roll, det retar mig att han gnäller så mycket att jag och min katt är så hemska när han själv jagar. Hans argument har skiftat över tiden.

Det är som om jag skulle säga att han skadeskjuter alla djur och är en slarvig jägare som plågar djur. Han får gärna tycka det är synd katter käkar 13 mil fåglar. Men att tjafsa om en bjällra jag ska sätta på på min katt när min katt knappt ens lyckas fånga några fåglar. Det har liksom ingen effekt att sätta på en bjällra. Om Nissens lyckas bra med sin jakt och djuren i stort inte plågas lägger jag mig inte i vilken ammunition han använder eller vilket jaktlag han är med i.

Han får gärna propagera för en lag som stipulerar bjällra på katt, men tills dess så avgör jag om det gör nytta för min katts förmåga att jaga eller ej.
Jag har bott på Bondgård i hela mitt liv..
Vi hade som mest 17 katter.. visst försvann någon fågel men det var mest sork och råttor som de var ute efter... sista katten hade en kärlek för att dra in fladdermöss trots att hon var innekatt.. :rofl: kunde vakna mitt i natten så hade katten dragit in en fladder och satt och bråkade med denna på golvet... :rofl:

sett många vårdaskjutna älgar..
träffade i magen eller ryggen.. mm..
värsta var den som var skjuten med 5 skott och inget direkt dödande... Men i ben och huvud... ryggen, arslet... Då fick jaktledaren veta att han levde ett tag... fyllskallen anmäldes... :mad:

P
J JohanLun skrev:
Jag ser inte den röda tråden...
Det var inte jag som likställde tamkatters dödande av 13 miljoner småfåglar med människors dödande av 500 duvor i Hudiksvall, så jag ser inte heller den röda tråden.

P
P pmd skrev:
Vill du korrigera dessa abnorma människor så att de blir normala?

Jag finner ingen anledning till fotboll, men det gör inte att jag sitter och tittar på fotboll på teve och blir provocerad. Jag låter helt enkelt bli att titta på fotboll på teve.
Nä jag försöker inte ändra på någon... lägg inte in sådant som jag inte skrivit.
Och nä jag koll på inte på sport överhuvudtaget... Och byter kanal när jag märker att det är just det... Men reklam sitter man inte och zappar bort.. radion är det svårt att veta ibland vad för något de ska diskutera... Och ibland så finns ingen annan kanal att få in...

P
Maskintok skrev:
Utom här i Byggahusforumet. ;)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det var inte jag som likställde tamkatters dödande av 13 miljoner småfåglar med människors dödande av 500 duvor i Hudiksvall, så jag ser inte heller den röda tråden.
150 st per 3 månader..
450 st totalt...

P
P pmd skrev:
Utom här i Byggahusforumet. ;)
näpp inte här heller..
Varför skulle jag vilja det?
Jag är här för att diskutera och att hjälpa till med maskiner mm.. Där finns ingen agenda att stå i rampljuset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.