D
Björken har en ägare, men det är ju inte björken vi pratar om utan pollen, löv eller vad det nu är som förflyttar sig. Jordabalken säger inget annat än rötter och grenar har jag för mig. Löv eller snö som transporteras på det sätt som är beskrivit ovan är inte ett brott.
 
DMOL skrev:
Du har fel. Det finns inget hinder att fakturera som privatperson, du behöver inte ta ut moms. Du behöver inte heller ha en affärsöverenskommelse. Det räcker med att du utställt kravbrevet... det är en tvist som sagt.
Prova, vet jag. Skickar du den till mig slutar det i tingsrätten, där du förlorar. Garanterat.

Om du med kravbrev avser betalningskrav är det inte lagligt att skicka det utan att först skicka en vanlig faktura, och absolut inte tillåtet att skicka om mottagaren bestrider fakturan. Att hitta på ett betalningskrav utan affärsuppgörelse är inte lagligt. Vissa undantag kan finnas, där man anser att betalningsskyldighet föreligger genom ett indirekt avtal - när du stiger på bussen godkänner du med automatik att betala för resan, till exempel.

Om det är en "tvist" är det inte en faktura som ska betalas. Du kan aldrig "kräva" betalning vid en tvist, du kommer med ett förslag och motparten kan välja att acceptera eller neka. Om motparten accepterar finns det en "affärsuppgörelse" mellan er.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D
AndersPS skrev:
Prova, vet jag. Skickar du den till mig slutar det i tingsrätten, där du förlorar. Garanterat.
Ett kravbrev kan innebära vad som helst. Det kan t.ex. vara en varning eller en förfrågan. I mitt föregående inlägg skrev jag ju tydligt att det ska framgå "kommer fakturera för återställande av mark varje gång katten förstör."

Enligt Skatteverket finns det inga hinder för privatpersoner att fakturera, det är att likställa med en fordran. SkL kap 2, 2 § Den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall ersätta skadan. Eftersom brottet är nedskräpning finns det således utomobligatorisk grund på vilken förpliktelsen för grannen kan vila på. Därav kan du fakturera.

Man kan ju direkt gå till inkasso, men det kan ju vara bra att ge personen en möjlighet att betala fakturan först. Sedan kan ju grannen bestrida och då får tvisten prövas i domstol.

Sen om du vinner teoretiska domstolsfall eller inte, är oväsentligt... trodde vi diskuterade sakfrågan?
 
Redigerat:
J
Jösses, jag förstår att grannosämja uppstår. Första steg är att skicka fakturor, skjuta eller lämna bort grannens katt...

Tycker björkexemplet talar lite för hur bisarrt detta känns...

Om grannen råkar parkera mindre lämpligt, skickar ni en faktura, slår sönder bilen eller bogserar den till skroten åxå... Utan att prata med grannen först...

Jag kan förstå att det vid extrema fall kan vara ett problem, men om man inte tål normala mängder kattskit, pollen eller annat kanske man skulle stannat kvar i lägenheten i stan... Och JA, grannarna har katter som skiter på vår tomt, utan att jag ens tänkt tanken på att skicka fakturor, kasta skiten på deras hus etc. Och rådjur äter på blommorna. Behöver man älska rådjur eller katter? Näe, men vid normal "störning" får man nog inse att det är en del av livet...
 
  • Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
J
DMOL skrev:
Då har du inte läst den här tråden än va? :D
[länk]
Jo, visst, det finns ju extremer. Jag antar att detta inte är alls i den nivån...

Men en granne som sitter och skjuter eller fraktar bort andras katter har ju startat ett "krig" med sina grannar. Tycker trädexemplet är bra, säg att du skjuter grannens katt men han har en björk på sin tomt. Du blir jätteallergisk. Hade du vart lite smidig kanske det gått att prata med grannen och faktiskt få honom att överväga ta ned björken. Men har du skjutit hans katt och skickat en faktura på ammunitionen är det föga troligt att din granne kommer göra NÅT positivt åt dig. Sannolikt kommer grannen sitta inne och skratta när du får inbrott och tjuvarna kånkar iväg med grejjorna. Inte ringa polisen...

Var jävlig med grannen och du kan vara säker på att det kommer komma till att DU behöver grannen, bredband, ta in posten, bygglov, träd som ska tas ned underlättas med åtkomst från grannen osv. Förvänta då inte ett varmt bemötande.

Prata med grannen. Har han bara en katt borde det gå att hitta på nåt, kaffesump eller vattenspruta eller vad som nu funkar. Har han 20 katter så är det kanske inte orimligt att antalet borde minskas. Hur mycket kan en katt skita? Jamenar det är inte elefanter vi pratar om...

Man behöver som sagt inte älska vare sig grannar eller katter, men i längden tror jag det lönar sig att försöka att inte bli ovän med grannarna...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
DMOL skrev:
Sen om du vinner teoretiska domstolsfall eller inte, är oväsentligt... trodde vi diskuterade sakfrågan?
Sakfrågan har inte diskuterats på länge, som vanligt när trådar spårar ur. ;)
 
DMOL skrev:
Ett kravbrev kan innebära vad som helst.
Ah, om man menar det i den betydelsen är jag med på vad du menar. Härmed kräver jag förresten att du tycker som jag :D
 
JohanLun skrev:
...Men har du skjutit hans katt och skickat en faktura på ammunitionen är det föga troligt att din granne kommer göra NÅT positivt åt dig. Sannolikt kommer grannen sitta inne och skratta när du får inbrott och tjuvarna kånkar iväg med grejjorna. Inte ringa polisen...


Bra rutet JohanLun :thumbup:

Och jag tror faktiskt att den som lider mest av katternas "ouppfostrade" beteende är kattägaren själv.

Blodiga spår var som helst i bostaden efter festmåltider på möss,
för att inte tala om uppspydda rester från svalda möss på bästa finrumsmattan.
Men grannarna saknar förstås att det springer runt möss och gnager på utemöbler och elledningar.

För övrigt bajsar nog katterna en gång per dygn.
Och det blir som en femtedels harlort ungefär. Big deal :x
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
DMOL skrev:
Björken har en ägare, men det är ju inte björken vi pratar om utan pollen, löv eller vad det nu är som förflyttar sig. Jordabalken säger inget annat än rötter och grenar har jag för mig. Löv eller snö som transporteras på det sätt som är beskrivit ovan är inte ett brott.
Har kattskiten en ägare då? :D
 
D
JohanLun skrev:
Har kattskiten en ägare då? :D
Ja nu börjar det bli intressant, verkar som skräpet tillfaller fastighetsägaren om man accepterar nedskräpningen.
Det primära ansvaret för nedskräpning åligger den privatperson eller verksamhetsutövare som utförde själva handlingen. Det sekundära ansvaret ligger på fastighetsägaren om vissa förhållanden föreligger, t.ex. om fastighetsägaren accepterat nedskräpningen och inte vidtagit några åtgärder. Fastighetsägaren kan även ha begärt bortforsling av ett fordonsvrak och får då ersätta kostnaden för detta. I sista hand är det kommunen själv som måste bekosta borttagning avfallet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Har kattskiten en ägare då? :D
Tappat är tappat å hittat är hittat...........jackpot, bajskorven tillfaller därmed den "drabbade". Det ska man vara glad för. Nu för tiden är inget gratis, utom sjukdom, tristess å kattskit :wow:
 
JohanLun skrev:
... Men har du skjutit hans katt och skickat en faktura på ammunitionen är det föga troligt att din granne kommer göra NÅT positivt åt dig. ...
Har man otur så anser grannen att om någon skjuter dennes katt så har grannen rätt att skjuta kattskytten.
Det går ganska snabbt för "småsaker" att eskalera till något som plötsligt uppfattas som att handla om liv och död.

Tycker att folk borde rannsaka sig själv mer än vad som görs generellt idag. Det handlar inte bara om att stå ut med sina medmänniskor utan att dessa faktiskt står ut med en själv också. Och det är inte alla gånger så lätt som man kanske tror eller har fått för sig.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Kan inte se att TS har återkommit i tråden efter sin inledande fråga?

Jag är väldigt nyfiken på om det handlar om rabatter och liknande, som man antar i tråden, eller om det är mitt på gräsmattan. Om det är mitt på gräsmattan är det antingen andra djur (räv, igelkott), eller revirmarkering.

Annars är det ju att åtgärda rabatterna så att de inte är grävvänliga. Sandpartier under altaner täcker man med stenar eller grovt grus.
 
K
KnockOnWood skrev:
Bra rutet JohanLun :thumbup:

Och jag tror faktiskt att den som lider mest av katternas "ouppfostrade" beteende är kattägaren själv.

Blodiga spår var som helst i bostaden efter festmåltider på möss,
för att inte tala om uppspydda rester från svalda möss på bästa finrumsmattan.
Men grannarna saknar förstås att det springer runt möss och gnager på utemöbler och elledningar.

För övrigt bajsar nog katterna en gång per dygn.
Och det blir som en femtedels harlort ungefär. Big deal :x
Som sagt personligen upplever jag inte katter som något större problem så ta inte det jag skriver så allvarligt. Samtidigt tror jag att det du skriver är just grunden till att många av konflikterna gällande katter.

D v s resonemang som innebär att icke-kattägare borde stå ut med "lite kattbajs" bara för att kattägaren själv får stå ut med större "problem" själv. För icke-kattägare kan det upplevas som lite onödigt provocerande :)

Personligen tycker jag att man ska visa hänsyn till sina grannar oavsett om det gäller kattbajs, björkar, barn eller något annat som kan skapa problem för grannarna.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.