webbkamera för att ta reda på vilken katt som gör vad och sedan återlämna godset i brevlådan till ägaren borde väl vara en rimlig lösning på problemet.
 
Finndjävel skrev:
Det är fascinerande att läsa vilket enormt problem lösa katter verkar orsaka vissa människor. Jag vågar inte ens tänka på vad dessa tar sig till när de stöter på ett riktigt problem, som att de glömt bort att handla mjölk t.ex.
Syftar du på mig? Jag klarar mig utan mjölk eller åker och köper. Hur gör du?

Känner att det här har spårat ur nu.

Katter, katters grannar och katters välbefinnande är inga stora problem. Min altan luktar kattpiss men det får jag väl leva med. Klart folk ska få ha djur som dom inte tar ansvar för.
 
D
Finndjävel skrev:
Det är fascinerande att läsa vilket enormt problem lösa katter verkar orsaka vissa människor. Jag vågar inte ens tänka på vad dessa tar sig till när de stöter på ett riktigt problem, som att de glömt bort att handla mjölk t.ex.
Fast likgiltighet kan naturligtvis gå åt andra hållet också, att grannen kanske inte tycker det är ett riktigt problem med döda katter.
Därför är det bra om man tar hand om sina djur.
 
DMOL
Med tanke på den frenesi som vissa katthatare visar kan man inte bortse från risken att katter skadas eller till och med dödas.
 
harry73
Är man en katthatare om man inte gillar kattbajs i rabatten eller sandlådan?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
DMOL skrev:
grannen kanske inte tycker det är ett riktigt problem med döda katter.
Vad gör du om rådjur äter dina blommor, fejar sina horn i din nyplanterade tujahäck? Plockar du fram Rambobågen och skadeskjuter den?
 
D
arneri68 skrev:
Vad gör du om rådjur äter dina blommor, fejar sina horn i din nyplanterade tujahäck? Plockar du fram Rambobågen och skadeskjuter den?
Varför frågar du mig?
Vad har vilda djur med tamdjur att göra?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
J
Tycker många borde andas några djupa andetag, bjuda in grannen på en kopp kaffe och prata om saken istället för att börja fundera på att lägga kattbajs i brevlådorna eller skjuta katter (eller andra djur). Som jag skrev tidigare, jag tror det slår tillbaka att ha den approachen. "Du" gör sannolikt något som grannen stör sig på som är "lika tokigt", om du kör 35 på 30 väg och lägger bajs i grannens brevlåda så kanske du har en stor repa i bilen nästa morgon.
 
  • Gilla
Porsvant och 3 till
  • Laddar…
Jag har sett någonstans att katterna har beskrivits som en "invasiv" art,
minns inte om det var här eller någon annan stans på nätet.

Det var inte här http://www.tresivel.com/ledsen-kattvanner-katter-ar-en-invasiv-art-ocksa.html
men den sidan kom upp vid en snabb googling.

Om vi tänker efter är varenda djur- och växtart "invasiva" här i Norden.
För ca 10.000 år sedan slutade den senaste nedisningen, varvid ett kilometertjockt istäcke smälte bort och lämnade jungfruligt land. Och all vår flora och fauna som vi har nu är egentligen invasiv.

Med människan kom så småningom nötkreatur, får getter, renar, hundar, katter och andra.
Samt så småningom korn, råg, vete, havre m.fl. "kulturväxter".

Och katterna har aldrig varit hållna inomhus, utan har varit en del av den externa djurhållningen och växtodlingen.
Att nu göra katter till inomhusdjur är lika naturligt som att ha vargar och rävar i koppel.

PS
Förtydligande:
Naturligtvis menar jag inte att man skall lämna katterna vind för våg, att klara sig själv ute i naturen.
De är ju domesticerade till en perfekt nivå. Klarar sig själva till stor del, men är goa och kelna och är en naturlig del av familjen, till glädje för både unga och gamla.
Så vi skall varken överge dem, och lämna dem att klara sig själva som "vildkatter",
eller stänga in dem som dekorationer i hemmet, som akvariefiskar.
Lagom är bäst, som vanligt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Porsvant och 3 till
  • Laddar…
M
Det som oftast glöms bort i dessa trådar är att katter sprider parasiter till människor. Om man som kattägare tycker det är en försumbar risk, så är det ju ok. Jag personligen vill absolut inte ta den risken, varken för mig, min gravida hustru eller våra barn.

http://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan

Jag kan tycka att ägare som släpper ut sina katter i tätbebyggt område är i bästa fall okunniga men förmodligen bara stora egoister.

Dags för lagändring och skyddsjakt på lösgående katter?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
C
JohanLun skrev:
Tycker många borde andas några djupa andetag, bjuda in grannen på en kopp kaffe och prata om saken istället för att börja fundera på att lägga kattbajs i brevlådorna eller skjuta katter (eller andra djur). Som jag skrev tidigare, jag tror det slår tillbaka att ha den approachen. "Du" gör sannolikt något som grannen stör sig på som är "lika tokigt", om du kör 35 på 30 väg och lägger bajs i grannens brevlåda så kanske du har en stor repa i bilen nästa morgon.
Du har rätt, det slår tillbaka.... mot kattägaren. För om kattägaren inte gör någonting fast man har berättat om problemen som katten tillför ( andra tycker bilar är ett problem, andra att de är en nödvändighet...) så har kanske kattägaren en stor repa i bilen nästa morgon.
Varför tror du att man inte har försökt diskutera saken först? Jag tycker att det är mera kattägarena som bryr sig skit om andra. Andra får enligt kattägare inte ens bestämma om sin egen tomt emedan kattägare får bestämma över hela kvarterets tomter genom att låta sin katt ströva överallt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
K
Jag tror att ett av grundproblemen är att vi icke-kattägare är lite fundersamma till de kattägare som tar sig friheten att avgöra om vi störs av deras katter eller inte.

/Krille
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Jag tror att ett av grundproblemen är att vi icke-kattägare är lite fundersamma till de kattägare som tar sig friheten att avgöra om vi störs av deras katter eller inte.

/Krille
Du har rätt! Jag tycker är kattägare och rökare verkar tänka ganska lika.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Om katten är social mot främlingar kan man enkelt hämnas utan att ta till våld. Bjud på extra god mat och den otrogna lilla gynnaren kommer är flytta in till dig några dagar eller nån vecka. Sen flyttar han förhoppningsvis hem igen, annars får du väl sätta upp lappar i området. Problemet blir inte mindre, men kattägaren får en tankeställare.
 
Krille4 skrev:
Jag tror att ett av grundproblemen är att vi icke-kattägare är lite fundersamma till de kattägare som tar sig friheten att avgöra om vi störs av deras katter eller inte.

/Krille
Jag som icke-katt ägare tycker att du inte ska dra in alla andra i dina konspirationsteorier.
Att lösa katter är ett enormt och oöverkomligt stort problem för vissa här är uppenbart men dra inte in alla som inte har katt i ditt fack. De flesta av oss, kattägare eller inte kan se balanserat på saken och inse att världen är tillräckligt stor för att samsas om.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.