119 890 läst ·
406 svar
120k läst
406 svar
Katter har vår tomt till toalett
Nej, det hade aldrig fallit mig in att göra det heller. Vi har dock en järnväg en 200-300 meter bort, nu gick han inte på det hållet eftersom en av hans "fiender" bor på det hållet, men annars skulle man till exempel kunna använt funktionen för att få honom att hålla sig borta därifrån. Eller från en enskild granne.KnockOnWood skrev:
De flesta av mina grannar tyckte dock att det var trevligt, han brukade ligga och sova på grannens soldränkta terrass och det var bara uppskattat.
Imponerande att en 12 år gammal katt promenerade strax över milen varje dygn. Han brukade ge sig ut mitt i natten vid 2-4 och röra sig ganska mycket.
Grannen har redan tidigare gjort sig ovän med mig om grannen låter sin katt springa o skita på min tomt. Jag hindrar katten att komma in i mitt hus genom att fånga den och föra den till hittedjursföreningen. Om katten har haft namnlapp så har den säkert tappat den på sina strövtåg så vad annat kan jag göra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Samma som min erfarenhet.AndersPS skrev:
Grannen, som har stall med två hästar tycker det är trevligt att katterna kommer och hälsar på, och kanske håller undan mössen lite grand.
Möss är ju ett elände i ett stall, som alltid står öppet, och där det dräller av god musmat.
Allting har ju minst två sidorevesve skrev:
För övrigt, ni som är experter på kattskit:
Hur ser ni skillnad på avföring från t.ex. igelkottar och kattor?
Jag misstänker att det ni stör er på är katternas krafsande.
När katten har gjort tvåan försöker hon/han gräva ner resultatet, för att dölja spåren efter sig.
Så hon/han skiter i lös jord/sand för att kunna krafsa över resultatet.
Har man känsliga grannar så kan man göra som en familj jag känner:
De släpper inte ut katten förrän hon gjort ifrån sig i kattlådan, som står i tvättstugan.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Läs denna länk, den ger en mycket bra redovisning om rättsläget:
http://katter.nu/tillsynsansvar-och-djurskydd/
Jag tolkar det som om någon bara har några få katter (2-4 stycken) så får grannarna acceptera olägenheterna.
Om man vill skrämma bort katter finns det gott om kattskrämmare att köpa t.ex.
https://www.skadedjursbekampning.nu...DgFCltBU4WfqAD2fRrqENGRwQqQQhYn2tgRoCx-3w_wcB
http://katter.nu/tillsynsansvar-och-djurskydd/
Jag tolkar det som om någon bara har några få katter (2-4 stycken) så får grannarna acceptera olägenheterna.
Om man vill skrämma bort katter finns det gott om kattskrämmare att köpa t.ex.
https://www.skadedjursbekampning.nu...DgFCltBU4WfqAD2fRrqENGRwQqQQhYn2tgRoCx-3w_wcB
Haha, "skicka faktura" ... har du rökt på eller?DMOL skrev:Sätt upp en webbkamera. Sedan skickar du ett kravbrev till ägarna, att du kommer fakturera för återställande av mark varje gång katten förstör.
I annat fall installera en IR-detektor och koppla den till en siren... jävligt jobbigt men efter ett tag så kommer de undvika platsen då de lär sig att det blir oljud.
Håller med om att de håller mössen borta, men å andra sidan förstör de rabatter genom sitt konstanta skitande och grävande.
Bästa rådet är att skaffa egna katter, vi har två st, inga toalett-problem på våran tomt
Nee, nu måste jag sluta, dags att släppa in katten, han har välgjort sina kvällsbehov färdigt nu
Redigerat:
Nä varför skulle jag gjort det? Det är fult lagligt, och de flesta lär betala när det dimper ner inkassokrav.John Smith skrev:
Man förlorar i princip inget på förenklat tvistemål hur som. Kan även vara roligt om inte annat att pröva ifall ägaren kan hållas ansvarig för ett brott mot miljöbalken genom nedskräpning. Fast det lär väl polisen lägga ned på en gång.
Redigerat:
Nja, du kan inte bara fakturera för att du tycker du har rätt till det. Det krävs en affärsöverenskommelse. Så om du skickar en faktura på det viset begår du faktiskt ett brott. För att få fakturera behöver du dessutom driva affärsverksamhet, vara registrerad för moms etc. Du skulle möjligen kunna komma runt det genom att kalla det hobbyverksamhet, dock.
Du kan däremot kräva ersättning för orsakad skada, vilket är en helt annan sak rent juridiskt. Du får dock vara beredd att ta det till tinget om dina grannar har någon form av vett.
Du kan däremot kräva ersättning för orsakad skada, vilket är en helt annan sak rent juridiskt. Du får dock vara beredd att ta det till tinget om dina grannar har någon form av vett.
Som någon skrev, katter vill göra sin toalett där det enkelt går att krafsa. Se till att det inte finns några bra bajsställen nära huset, eller överhuvudtaget på din tomt. Gräsmatta och stenläggning är det sällan katter bajsar på. Tät växtlighet i rabatten är inte heller så poppis. På vinterhalvåret innan växtligheten har kommit igång så kan man täcka med ett tunt svartmaskigt nät, typ rådjursnät, de syns knappt.Man kan täcka rabatten med singel/dekorationssten. Skulle tro att täcker du de trevliga ställena att bajsa på nu under våren och dessutom är lite uppmärksam på att skrämma iväg katterna så kan du nog få dem att ändra vanor.
Alternativt även be någon av de närmsta kattägande grannarna att göra en kattoalett till katterna. Räcker fint med ett par skottkärror sand i ett undanskymt hörn av trädgården så blir det snabbt en ny favoritplats. Se bara på hur katter älskar sandlådor, och den hög med sättsand som vi har liggandes utanför vårt hus...
Lycka till!
Alternativt även be någon av de närmsta kattägande grannarna att göra en kattoalett till katterna. Räcker fint med ett par skottkärror sand i ett undanskymt hörn av trädgården så blir det snabbt en ny favoritplats. Se bara på hur katter älskar sandlådor, och den hög med sättsand som vi har liggandes utanför vårt hus...
Lycka till!
Du har fel. Det finns inget hinder att fakturera som privatperson, du behöver inte ta ut moms. Du behöver inte heller ha en affärsöverenskommelse. Det räcker med att du utställt kravbrevet... det är en tvist som sagt.AndersPS skrev:Nja, du kan inte bara fakturera för att du tycker du har rätt till det. Det krävs en affärsöverenskommelse. Så om du skickar en faktura på det viset begår du faktiskt ett brott. För att få fakturera behöver du dessutom driva affärsverksamhet, vara registrerad för moms etc. Du skulle möjligen kunna komma runt det genom att kalla det hobbyverksamhet, dock.
Du kan däremot kräva ersättning för orsakad skada, vilket är en helt annan sak rent juridiskt. Du får dock vara beredd att ta det till tinget om dina grannar har någon form av vett.
