119 894 läst ·
406 svar
120k läst
406 svar
Katter har vår tomt till toalett
Intressant länk
http://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/
Jag ser ytterst sällan en katt med bjällra runt halsen.... verkar som de flesta kattägare inte bryr sig om annat än att egna katten skall få döda så mycket den hinner o orkar....
Observera - Jag skrev DE FLESTA KATTÄGARE inte alla så ni behöver inte ta illa upp för mitt påstående som endast består av de katter jag personligen ser stryka omkring i området.
http://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/
Jag ser ytterst sällan en katt med bjällra runt halsen.... verkar som de flesta kattägare inte bryr sig om annat än att egna katten skall få döda så mycket den hinner o orkar....
Observera - Jag skrev DE FLESTA KATTÄGARE inte alla så ni behöver inte ta illa upp för mitt påstående som endast består av de katter jag personligen ser stryka omkring i området.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack och lov för det!Christer1968 skrev:
Inse att katten är ett rovdjur, vars instinkter får henne att jaga främst små gnagare.
Och hennes främsta sinnesorgan är nog hörseln, som hjälper henne att identifiera och lokalisera möss och sorkar.
Att sätta en bjällra på katten är troligen väldigt störande för djuret, hon kan inte längre orientera sig.
Det vore som att sätta ögonbindel på en bär- eller svampplockare.
Men varför har vi katter?
Ett viktigt skäl är ju just för deras egenskap att vara rovdjur.
Det är inte utan orsak att det finns kattor i varenda bondgård, där deras uppgift är att hålla efter möss och sorkar,
som dras till säd och annat godis i lador, ladugårdar och stall.
För övrigt tycker jag att din länkade artikel verkar väldigt tendensiös, skriven av någon riktig gröna vågen-flummare.
Det syns ju tydlig på bilden att man lagt solrosfrön på en stubbe för att locka småfåglar så att katten skall få lite godis.
Hade den katten ingen bjällra?
De där siffrorna kan ju inte vara annat än en fantasiprodukt!
Våra två katter, som tar ungefär en mus om dagen tillsammans, tog förra året tre fåglar, vanliga mesar.
Om ni är rädda om fåglarna så var noga med fågelmatningen!
De vanliga fågelborden/fågelmatarna med solrosfrön låter en massa frön falla till marken, där fåglarna är väldigt oskyddade när de flyger ner för att plocka i sig det som fallit ner.
(Vi har slutat mata vildfåglarna nu pga fågelinfluensan. Vill inte att våra höns skall bli smittade)
Jag kan förstå om man har katt som jagar möss om man bor på landet, men det är knappast nåt försvar för alla dessa katter som driver runt i villaområdena och jagar småfåglar. Tant i "Ring p1" tyckte att man skulle sluta mata småfåglar för att några katter fått salmonella. Håll era husdjur inne istället eller skaffa inte katt om man anser att de måste vara utomhus! Prova med marsvin istället!
Om inte katterna hade funnits som husdjur skulle den nya råttplågan troligen vara ännu värre. Katter fångar inte bara småfåglar, som dessutom också kan vara riktiga smittspridare, utan också sork, möss, råttor m.m. Katter som får vara både ute och inne mår bra eftersom det är naturligt och de kloar inte sönder allting inomhus. Katternas behov tillgodoses ute.
Det är just det jag menar. Har man ett husdjur som mår dåligt av att ägaren har koll på det är det väl bättre att inte skaffa ett sånt? I vårt villaområde skulle man kunna tro att det är obligatoriskt att köpa katt samtidigt som huset.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Det är sant. Nu är det ju inte tillåtet att lämna sin hund mer än fyra (?) timmar per dag, men det bryts nog en del mot det. Men jag personligen påverkas inte av det. Däremot av alla katter på min tomt, hur trevliga dom än är.arneri68 skrev:
Du kanske inte är skapt för att bo i samhällen när du förväntar dig att alla ska ta hänsyn till dig men du till ingen annan.Kirre2 skrev:
Kan rekommendera att slå upp ditt tält på pepparholmen!
Ojdå hoppsan! Öm punkt?schmakita skrev:
Hur som helst, vad har jag skrivit som skulle visa att jag kräver att alla ska ta hänsyn till mig men jag till ingen? Det enda jag tycker i den här diskussionen är att det är konstigt att det är ok att skaffa husdjur för att sen låta dem driva runt utomhus utan uppsikt. Jag tycker det är dåligt både för katterna och för omgivningen. Katterna riskerar att råka ut för saker, bli påkörda mm. Det skulle ju dessutom inte fungera med hundar, hästar, getter osv...
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är fascinerande att läsa vilket enormt problem lösa katter verkar orsaka vissa människor. Jag vågar inte ens tänka på vad dessa tar sig till när de stöter på ett riktigt problem, som att de glömt bort att handla mjölk t.ex.