Alsti18 skrev:
Har aldrig hört att man skulle impregnera gran - det trodde jag inte var tekniskt möjligt. Har du eller någon annan verkligen stött på detta? Att be om impregnerat kärnvirke tror jag också är lite som att be om en tulipanaros. Kärnvirke suger impregneringsvätska sämre men har bättre egna rötegenskaper.
När det gäller bärlinor är det viktigt att det inte är stora genomgående kvistar. Torksprickor i virket har däremot ingen större betydelse om det nu inte är så att materialet delats mitt i tu i tex ändor. Visst ska det vara bra kvalitet på virke, men virke är också ett levande material och det av charmen med det hela. Generellt bör man räkna med cirka 30 % spill...men jag vet ju själv hur det är...man är snål så det vill man inte ;). I slutändan brukar det mesta gå åt. En bit med en böj kan man såga av och använda där det behövs kortare bitar (till trappor och annat) o.s.v. Men det är ju en helt annan sak om nästan allt är sådant!

Det finns en del fulingar som försöker sälja impregnerad gran. När du kapat så ser du att det bar är tryckt på utsidan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.