Hej
Jag bor i en samfällighet där jag sitter i styrelsen. Samfällighetens ansvarsområden är små: lite gångbanor samt en lekplats, och den årliga avgiften är låg, betydligt lägre än 1000 kr/år och hushåll. Verksamheten är därmed ganska begränsad och har i princip bestått i ett årsmöte och en fixardag om året då vi städat och renoverat lekplatsen.

Styrelsen (ordf, kassör, sekreterare) har varit densamma under flera år och har aldrig haft några protokollförda möten. Det lilla vi har behövt diskutera har skötts under mer informella former. Inför årsmötena har kassören lämnat en mycket enkel redovisning, och mig veterligen har revisorerna aldrig fått gå igenom "bokföringen" i sin helhet.

Så flyttade vår kassör, han var inte heller med på det senaste årsmötet. Revisorerna sa dock ifrån denna gång och årsmötet gav inte styrelsen ansvarsfrihet.

Efter mycket påstötningar har vi lyckats få "bokföringen" av den numera avflyttade kassören. Den var ostrukturerad och vissa fakturor mm saknades helt. Största problemet är dock att summan på samfällighetens bankkonto är betydligt lägre än vad kassören angivit i sin redovisning. Efter kontakt med banken har vi hittat en misstänkt större överföring flera år bakåt i tiden, banken kan dock inte säga vem som tagit emot pengarna med mindre än att vi gör en polisanmälan.

Nu till själva frågan i detta. Vad har vi för utsikter att få igen pengarna genom att göra en polisanmälan?
Även om vi tycker att kassören är en skitstövel vill vi inte sätta honom i klistret mer än nödvändigt, däremot vill vi förstås gärna ha våra pengar tillbaka. Vi är inte heller intresserade av att dra detta i någon juridisk långbänk.
Förslag på konstruktiva lösningar mottages gärna!

/ Sekreteraren

Ni sätter inte kassören i klistret. Det har han gjort själv. Gör en polisanmälan. Som du skrev så har styrelsen ett ansvar för ekonomin, ni har ju inte beviljats ansvarsfrihet, och behöver då reda upp detta.

• Gilla
Ulric och 13 till
  • Laddar…
Prata med kassaren och kan han inte lämna kvitton eller en väldigt rimlig förklaring så säg till han att det blir en polisanmälan.

Frågan är väl om inte revisorerna ligger nästan lika illa till som f.d kassören. Om denna brist i kassan har funnits tydlig i kontoutdragen så borde revisorerna upptäckt det.

Dvs. jag uppfattar dte som att bristen uppståt ett tidigare år, som redan beviljats ansvarsfrihet för?

Vad handlar det om för storleksordning?

Det är väl inga konstigheter? Fråga kassören hur det ligger till.

Kan han inte lämna en rimlig förklaring så gör man en polisanmälan.

• Gilla
lgidaz
  • Laddar…
Först och främst måste ni naturligtvis konfrontera er gamla kassör med detta. Rent krasst så har ni ju faktiskt inga bevis på att utbetalningen är felaktig. Än mindre att det är kassören som förskingrat, även om ni misstänker detta.

Så utifrån att ni vill sköta det utanför domstolarna till att börja med: Prata med kassören och säg att styrelsen inte är beviljad ansvarsfrihet, att bokföringen är undermålig och att det verkar saknas pengar på kontot. Tala därefter om för den forne kassören att ni försökt reda klarhet men att banken inte kan hjälpa er utan en polisanmälan och att det enda ni vill är att få tillbaka pengarna och slippa blanda in polisen om det inte behövs. Säg rakt ut att ni misstänker honom/henne och erbjud att ni gör upp en betalningsplan som han/hon kan klara av (man kan ju misstänka att den privata ekonomin är obalans om man norpat av andras pengar).

Försök vara neutrala, blanda inte in känslor, höj inte tonläget. Och sist men inte minst; det krävs självklart ett personligt möte för detta och jag tycker hela styrelsen ska delta.

• Gilla
lgidaz
  • Laddar…
Ni har i bästa fall möjlighet att få tillbaka pengar för senaste året. Har föreningen beviljat ansvarsfrihet så är det mycket svårt att driva ett fall. Hela poängen med att bevilja ansvarsfrihet på årsmötet är att årsmötet säger att styrelsen har skött jobbet som de ska.

Observera dock att det troligen måste vara föreningen som står bakom polisanmälan, inte enskilda medlemmar, och föreningen måste kunna visa att kassören inte har uppfyllt sina åtaganden gentemot föreningen. Styrelsen blir antagligen solidariskt ansvarig om kassören kan visa att han följt gällande rutiner för attestering och sånt.

• Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Det finns kanske bankregler, men jag kan ju tycka att det är märkligt att föreningen inte kan få uppgifter angående föreningens eget bankkonto, vart utbetalningarna gått.
Är det verkligen så illa ??? Att det finns banksekretess för andra kunders konto är en helt annat sak. (tycker jag :thumbdown:)

• Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
Sekreteraren skrev:
banken kan dock inte säga vem som tagit emot pengarna med mindre än att vi gör en polisanmälan.
Det här förstår jag inte riktigt. Det är väl samfällighetens konto och samfälligheten måste väl kunna ta del av historik kring sitt konto. Om nu banken menar att de har sekretess gentemot mottagaren, så kan väl knappast denna sekretess hävas bara för att ni polisanmäler den förre kassören. Är det någon som förstår det jag inte förstår?

Nerre skrev:
Ni har i bästa fall möjlighet att få tillbaka pengar för senaste året. Har föreningen beviljat ansvarsfrihet så är det mycket svårt att driva ett fall. Hela poängen med att bevilja ansvarsfrihet på årsmötet är att årsmötet säger att styrelsen har skött jobbet som de ska.

Observera dock att det troligen måste vara föreningen som står bakom polisanmälan, inte enskilda medlemmar, och föreningen måste kunna visa att kassören inte har uppfyllt sina åtaganden gentemot föreningen. Styrelsen blir antagligen solidariskt ansvarig om kassören kan visa att han följt gällande rutiner för attestering och sånt.
Det stämmer inte, har brott begåtts så spelar ansvarsfriheten ingen roll. En förenings årsmöte står ju knappast ovanför lagen. Eller hur?

EDIT: Det finns en bra bok om styrelsearbete, efter lite googlade hittade jag en sida där någon vänlig själ scannat in den. http://schacksnack.se/dokument/StSF/Utdrag_bok_om_styrelsearbete_bilaga_2.pdf
Det faller sig dessutom så väl att det som är intressant till och med är understruket :)

Redigerat:
Tyckte det hördes befängt det här med att inte få ut uppgifter.
Var tvungen att ringa min bank för att kolla.
Såhär ligger det till;
Om pengarna är utbetalda till en annan bank kan man inte som banktjänsteman ringa denna bank och fråga vem som innehar ett visst konto. Det sätter banksekretessen stopp för
För att utreda vidare måste en polisanmälan finnas. (Jag utvecklade inte frågan men det kan vara så att det är polisen som ska utreda. Om det är så, så kan det ta sin t.......:banghead:

Ja, jag är rätt säker på att uppgifterna bara lämnas ut till polisen efter polisanmälan. Man kan ju tänka sig lite "intressanta" scenarion annars, tex. att diverse kriminella gäng tar lagen i egna händer när de kan få fram sådana uppgifter.

Hemmakatten
I en samfällighet ska det finnas protokoll för styrelsemötena och vad som beslutats. Hela styrelsen är gemensamt ansvariga för alla beslut som görs, dvs. även för de ekonomiska besluten. Styrelsen borde ha gått igenom resultat- och balansrapporterna gemensamt och då hade ni upptäckt att det saknas pengar på kontot. Årsstämmoprotokoll skall skickas in till Lantmäteriet. Hela styrelsen har varit försumlig och kan i vissa fall krävas på de pengar som försnillats.

Den länk som mexitegel bifogade avser ideella föreningar. Ungefär liknande arbetssätt i styrelsen, men samfälligheter har fler och lagstadgade krav vilket man kan läsa om i "Lag om förvaltning av samfälligheter"

Eftersom styrelsen inte beviljats ansvarsfrihet så är det den nya styrelsen som ska ta tag i detta ( jag tar för givet att det är nya personer i den). De gamla styrelsemedlemmarna bör givetvis så långt det är möjligt vara behjälpliga med information. Det måste också ha tagits något beslut på årsstämman om hur den fortsatta utredningen mm ska föras.

Redigerat:
Mitt utkast till förslag:

Prata med kassören och red ut vad överföringen egentligen handlar om. Om det är förskingring, skriv ett avtal mellan föreningen och kassören där kassören återbetalar summan plus ränta som ersättning för det "misstag" som skett. På det sättet så får ni en starkare position i föreningen i och med att ni kan kräva pengarna civilrättsigt via kronofogden om kassören inte skulle betala. En polisutredning kan med stor sannolikhet bara läggas ner. Samtidigt får kassören ett underskrivet avtal där det står att denne har begått ett misstag och inte något brott, vilket borde vara värdefullt om det i övrigt handlar om en väletablerad, ostraffad individ.

• Gilla
Klantskallen och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det stämmer inte, har brott begåtts så spelar ansvarsfriheten ingen roll. En förenings årsmöte står ju knappast ovanför lagen. Eller hur?
Vilket brott har begåtts?

Det är det som är poängen. Om föreningen har gett kassören fria händer med pengarna så kan de knappast polisanmäla kassören för att han använt pengarna till nåt som de i efterhand inte tycker han skulle få använt dem till.

Det är därför det är jätteviktigt att årsmötet fastställer en budget, som man sen på följande årsmöte kontrollerar om den efterföljts. Det är också därför det är viktigt att styrelsen inbördes beslutar om attestregler, d.v.s. vad som krävs för att utbetalningar ska anses vara godkända av styrelsen.

Har styrelsen inte haft några attestregler sitter hela styrelsen i klistret, de är solidariskt ansvariga för styrelsearbetet.

Har årsmötet inte kontrollerat balansräkning och resultaträkning så sitter hela årsmötet i klistret.

Möjligen kan årsmötet stämma revisorerna för att de inte skött sitt jobb, men då måste de bevisa att revisorerna har kommit med oriktiga uppgifter. Om revisorerna inte har lämnat en revisionsberättelse på årsmötet så kan de knappast klandras för att ha vilselett årsmötet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.