Har en kamin i gillestugan ( öppen spis med insatt kassett) som värmer knappt. Min man (uppfinnaren Einstain) har kommit på lösningen att dra (hänga upp ) en silverrör under gillestugans tak till övervåningen.som ser (kolla foto) Gillestugan tak är av träplankor ,gamla och torra.Rör är av korrugerad aluminium. Den funkar ok. värmen strålar igenom och känns däruppe.
Tyvärr,är jag livrädd för hela konstruktionen,den hänger 10 cm från trätak,på metalträd. Vad kan panelen säga om lösningen ? Eller hur ska vi ändra /bygga om / att kunna dra värmen till våningen ovanpå. ?? Vänligen ;Tack för svar. April

• Korrugerad aluminiumrör är monterat under ett tak av trätakplankor i en gillestuga, förankrat nära en vit väggtextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldstad med insatt kassett och silverrör av korrugerad aluminium som leder upp värme under trätak i gillestuga.
    Skapa konto
  • Korrugerad aluminiumrör som hänger i taket i en gillestuga, nära träpaneler; del av värmespridningslösning.
    Skapa konto
  • Korrugerat aluminiumrör hänger under trätak i en källare för att leda värme från en kamin till övervåningen.
    Skapa konto
  • Korrugerat aluminiumnär ovanför träribbor i gillestuga, nära taket. Rörsystem för värmeöverföring från kamin till övervåning.
    Skapa konto
  • Korrugerad aluminiumrör installeras längs en trappa, inuti ett trästaket, för att leda värme mellan våningsplan.
    Skapa konto
Jag tror du själv kan fixa en snyggare kanaldragning (om ni nu ska ha kanal för varmluften?)

Det är bara varmluft som fläktas igenom slangen, den kan ligga direkt mot trä, utan att det händer något brandfarligt.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.