954 läst ·
29 svar
954 läst
29 svar
ICA's sjävskanningskassor och kontroller
Sida 1 av 2
Jag handlade på Ica Kvantum denna vecka.
Jag var inne 3 gånger i butiken på 4 dagar. Varje gång köpte jag två styck av en vara. Tot. belopp under 100kr. Jag köpte inget annat.
Alla gånger gick jag till snabbkassorna som även är sjävskanningskassor. Alla gånger lyste röd lampa och text på skärm att anställd kommer göra en kontroll - alltså se om jag skannat alla varor.
Gång nummer 2 sa jag till personalen att det var andra gången i rad jag råkade ut för kontroll. Han svarade bestämt att det är helt slumpmässiga kontroller (i helvete tänkte jag, så dum är jag inte lilla pöjk, kanske du, om du inte ljuger)
Gång nummer 3 röd lampa igen. Slump 3 gånger i rad? 😆
Det är uppenbart att det ligger mer i systemet än slump. Slump finns säkert men likaså AI eller inmatade instruktioner. Systemet kommer larma vid avvikande beteende och vid vissa instruktioner, som i mitt fall få varor eller lågt belopp.
Hände mig nyligen även på Ikea. Jag skannade en nedsatt produkt från Fyndhyllan. Produkten hade två prislappar/koder. Jag skannade av misstag originalpriset, och klickade därför "ta bort vara" , blippade sen in samma vara men rätt prislapp, och detta sågs väl som eventuellt fuffens och aktiverade "larmet" om kontroll.
Slump I don't think so 😆 Men jag förstår folk på golvet inte får veta vad butiksägaren vet.
Jag var inne 3 gånger i butiken på 4 dagar. Varje gång köpte jag två styck av en vara. Tot. belopp under 100kr. Jag köpte inget annat.
Alla gånger gick jag till snabbkassorna som även är sjävskanningskassor. Alla gånger lyste röd lampa och text på skärm att anställd kommer göra en kontroll - alltså se om jag skannat alla varor.
Gång nummer 2 sa jag till personalen att det var andra gången i rad jag råkade ut för kontroll. Han svarade bestämt att det är helt slumpmässiga kontroller (i helvete tänkte jag, så dum är jag inte lilla pöjk, kanske du, om du inte ljuger)
Gång nummer 3 röd lampa igen. Slump 3 gånger i rad? 😆
Det är uppenbart att det ligger mer i systemet än slump. Slump finns säkert men likaså AI eller inmatade instruktioner. Systemet kommer larma vid avvikande beteende och vid vissa instruktioner, som i mitt fall få varor eller lågt belopp.
Hände mig nyligen även på Ikea. Jag skannade en nedsatt produkt från Fyndhyllan. Produkten hade två prislappar/koder. Jag skannade av misstag originalpriset, och klickade därför "ta bort vara" , blippade sen in samma vara men rätt prislapp, och detta sågs väl som eventuellt fuffens och aktiverade "larmet" om kontroll.
Slump I don't think so 😆 Men jag förstår folk på golvet inte får veta vad butiksägaren vet.
Du ser väl skum ut 😀.
Jag får nån enstaka avstämning, kanske en gång i kvartalet, på Ica där jag handlar ett par ggr i veckan.
I början, för många år sedan, när jag skaffade självscanning så var det lite mer frekvent.
Jag får nån enstaka avstämning, kanske en gång i kvartalet, på Ica där jag handlar ett par ggr i veckan.
I början, för många år sedan, när jag skaffade självscanning så var det lite mer frekvent.
Inte riktigt med på vad du vill föra fram. Det är upp till de enskilda butikerna vem de väljer att kolla. Har du nån historik av misskötsamhet?Dracula skrev:
Jag handlade på Ica Kvantum denna vecka.
Jag var inne 3 gånger i butiken på 4 dagar. Varje gång köpte jag två styck av en vara. Tot. belopp under 100kr. Jag köpte inget annat.
Alla gånger gick jag till snabbkassorna som även är sjävskanningskassor. Alla gånger lyste röd lampa och text på skärm att anställd kommer göra en kontroll - alltså se om jag skannat alla varor.
Gång nummer 2 sa jag till personalen att det var andra gången i rad jag råkade ut för kontroll. Han svarade bestämt att det är helt slumpmässiga kontroller (i helvete tänkte jag, så dum är jag inte lilla pöjk, kanske du, om du inte ljuger)
Gång nummer 3 röd lampa igen. Slump 3 gånger i rad? 😆
Det är uppenbart att det ligger mer i systemet än slump. Slump finns säkert men likaså AI eller inmatade instruktioner. Systemet kommer larma vid avvikande beteende och vid vissa instruktioner, som i mitt fall få varor eller lågt belopp.
Hände mig nyligen även på Ikea. Jag skannade en nedsatt produkt från Fyndhyllan. Produkten hade två prislappar/koder. Jag skannade av misstag originalpriset, och klickade därför "ta bort vara" , blippade sen in samma vara men rätt prislapp, och detta sågs väl som eventuellt fuffens och aktiverade "larmet" om kontroll.
Slump I don't think so 😆 Men jag förstår folk på golvet inte får veta vad butiksägaren vet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Jag får nästan aldrig en kontroll. Jag har scannat på ICA kanske 15 år och det har aldrig diffar så tiden mellan avstämning växer.
Däremot så är det uppenbart så att något finns i ICAs system som gör att man tvingas till kontroll vid få varor. Jag känner igen TS situation när jag glömt något och sprungit in och handlat en eller två varor. Då blir det avstämning.
Däremot så är det uppenbart så att något finns i ICAs system som gör att man tvingas till kontroll vid få varor. Jag känner igen TS situation när jag glömt något och sprungit in och handlat en eller två varor. Då blir det avstämning.
Håller med. Men inte för att du fick 3 i rad.Dracula skrev:
Utan för att det skulle vara korkat av butikerna att inte optimera systemet så det upptäcker fuskarna och släpper igenom de ärliga utan avstämning. Fånga/avskräcka tjuvarna och slippa onödiga avstämningar skulle i alla fall jag vilja göra om jag hade en butik.
Antagligen. Misstänkta beteenden borde vara enkelt att lägga in i systemet. Frågan är väl hur mycket information som får lov att sparas för att upptäcka köpmönster hos enskilda kunder.Dracula skrev:
Väljer man att ha kvitto elektroniskt har man antagligen gett dem tillåtelse att behandla sin köphistorik till både det ena och andra ändamålet.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Haha. Känner igen det. Hade storhandlat en gång, men glömt att köpa ett paket smör. Första gången gick det fint, men det blev avstämning när jag gick in igen andra gången för smöret 🙂Fairlane skrev:
Jag får nästan aldrig en kontroll. Jag har scannat på ICA kanske 15 år och det har aldrig diffar så tiden mellan avstämning växer.
Däremot så är det uppenbart så att något finns i ICAs system som gör att man tvingas till kontroll vid få varor. Jag känner igen TS situation när jag glömt något och sprungit in och handlat en eller två varor. Då blir det avstämning.
Det känner jag oxo igen. Men har aldrig funderat över närmare. Tjuvarna kanske scannar så få och så billiga varor som möjligt. Ett "tjuv-mönster"Fairlane skrev:
Sedan gäller det omvända oxo. Om man handlat kundvagnen överfull får jag aldrig avstämning.
Kanske ser de att man betalat tillräckligt och struntar i att kolla ev ärliga missar. Eller så är det inte värt arbetstiden att göra stora avstämningar. De har rimligen statistik på sådant.
Kanske ser de att man betalat tillräckligt och struntar i att kolla ev ärliga missar. Eller så är det inte värt arbetstiden att göra stora avstämningar. De har rimligen statistik på sådant.
Har hört overifierade källor att om man irrar runt ovanligt mycket i butiken och inte följer den kronologiska placeringen av varor, så ökar risken för avstämning...O skrev:
Är man påverkad eller stressad och missar? Vem vet inte?
Enligt vissa så triggas även kontroll av person om man tar nåt som är vara med åldersgräns.. även om legget som används är 45 år gammal så ökar mängden kontroll om man tex köper folköl..eller energidricka
Tydligen fördes det in i systemet då vissa ungar lånar föräldrars leg och kort och går och köper energidricka eller öl.
Sen är det självklart alla konstiga betenden kan trigga om du alltid handlar för stora summor och plötsligt handlar få grejer för en struntsumma
Kanske även att man köper kampanj vara som dom kanske inte lyckats blockera upprepade köp på..
Man kan väl sätta vilka saker som helst som en dator kan hitta mönster på hur folk brukar "glömma" och scanna vissa varor
Men helt klart så brukar det stämma vid ev kontroller så verkar det bli väldigt långt mellan kontrollerna och på folk som lyckas göra nåt fel och det inte stämmer så blir det snabbt ny kontroll
Tydligen fördes det in i systemet då vissa ungar lånar föräldrars leg och kort och går och köper energidricka eller öl.
Sen är det självklart alla konstiga betenden kan trigga om du alltid handlar för stora summor och plötsligt handlar få grejer för en struntsumma
Kanske även att man köper kampanj vara som dom kanske inte lyckats blockera upprepade köp på..
Man kan väl sätta vilka saker som helst som en dator kan hitta mönster på hur folk brukar "glömma" och scanna vissa varor
Men helt klart så brukar det stämma vid ev kontroller så verkar det bli väldigt långt mellan kontrollerna och på folk som lyckas göra nåt fel och det inte stämmer så blir det snabbt ny kontroll
Jag kan tillägga att jag handlar dagligen på Willys, och har där aldrig haft kontroll. Men, jag handlar sällan bara två varor där. Min poäng, som någon tomte här inte fattar, att det går att styra maskinerna när de ska larma för kontroll, och inte som personalen sa till mig en slump.
Har du handlat ofta med självscanning i den butiken ?
Hade samma "problem " när jag började med självscanning i en ny butik.
till slut frågade jag om det låg en snatteri flagg på mig i systemet.
nu får jag nog knappt en avstämning om året
Hade samma "problem " när jag började med självscanning i en ny butik.
till slut frågade jag om det låg en snatteri flagg på mig i systemet.
nu får jag nog knappt en avstämning om året