Jag håller på och river i källaren och hittar en massa kablar överallt som går kors och tvärs. Bakom en panel hittade jag en kabel med lösa kopparändar som jag inte vågade röra.
Köpte en spänningsprovare på Kjell (99 kr) men den gav inget utslag på kabeln (tjock plastkabel). Men vid änden (koppartrådarna) förde den väsen.
Jag antar det betyder att där finns spänning på och att spänningsprovaren är helt värdelös på kablar? Eller måste något vara installerat för att den skall ge utslag?
För övrigt har denna kabeln hängt så här i minst 15 år, och jag ringer elektriker i morgon!
Köpte en spänningsprovare på Kjell (99 kr) men den gav inget utslag på kabeln (tjock plastkabel). Men vid änden (koppartrådarna) förde den väsen.
Jag antar det betyder att där finns spänning på och att spänningsprovaren är helt värdelös på kablar? Eller måste något vara installerat för att den skall ge utslag?
För övrigt har denna kabeln hängt så här i minst 15 år, och jag ringer elektriker i morgon!
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Den har ett rätt begränsat användningsområde och är dessutom mycket osäker. "Lyser" den kan man anta att den detekterar spänning men om den inte "lyser" har man ingen aning om det är spänningslöst eller om det är nått "krångel med apparaten". Ska man mäta spänning ska man använda en mätare med två mätprober som man håller emot det man ska mäta på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden