Hej, har köpt en gammal scheppach bandsåg där motorn inte går. Misstänker kontaktorn som sitter i strömbrytaren. Det är en 3-fas motor. Mätt resistansen mellan A1 - A2 till 2,8 kOHM, men vad är ett rimligt värde? Manöverspänningen antar jag är 230 v.

• AEG kontaktor KS3 för 3-fas motor, specifikationsetikett synlig, monterad på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Men är detta en ren kontakter? Eller är det en manuell brytare med självhållningsfunktion?

En kontakter har ofta rätt låg resistans för att möjliggöra en hög ”dragström”. När den har dragit sluter oket magnetkretsen, och induktansen ökar kraftigt. Därmed minskar strömmen till en hållström.
Men om slutningen görs manuellt behöver man inte en dragström.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Så kan det nog vara. Stämmer bra med hur den var kopplad också. Är det typ en elektromagnet då som håller kretsen stängd eller hur funkar det? Jag får alltså samma effekt av att bara hålla inne knappen?

Jag bumpar denna tråd eftersom jag har en likadan såg där samma typ av strömbrytare börjat krångla. Brytaren vill inte fastna i ”on” utan hoppar tillbaka till ”off” när jag släpper ”on”-knappen. Går strömbrytaren att laga? Byta ut? Till vad i så fall? Har den någon mer funktion än att bryta strömmen?
Tacksam för hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.