Vi har fått nya måttanpassade dörrar installerade för altanen. De krävs att man drar ganska mycket i den andra dörren för att kunna fälla ner handtaget så att de låses i varandra. Ser inte att det finns mycket till justeringsmöjligheter på själva dörrarna utan bara i karmen. Men jag kan ha fel. Oavsett är frågan hur det ska justeras för att få dörrarna att lättare "gå ihop". Båda känns ganska tajta i sig, men tillsammans bli det extra trögt. Har fotat gångjärnen och en kort film.
Om du upplever problem så reklamera hos det som utfört installationen.
Det är inte jätte ovanligt att nyinstallerat behöver efterjusteras, inte konstigare än att efterdra hjulbultarna efter ett hjulbyte.
Svårt att se hur trögt det är, lister kan kräva lite mer kraft när de är nya men kan inte avgöra om det är onormalt trögt vilket det kan vara.
Innan du vrider ner handtaget är det lita stor förskjutning uppe och nere så dörrbladen är helt parallellt med varandra eller om de skevar mot varann.
Jag tycker det ser ut som om det skiljer men svårt att se i det klippet.
Om du tittar från utsidan så kan du se om gångjärnen rör sig i sidled när du stänger.
Det är inte jätte ovanligt att nyinstallerat behöver efterjusteras, inte konstigare än att efterdra hjulbultarna efter ett hjulbyte.
Svårt att se hur trögt det är, lister kan kräva lite mer kraft när de är nya men kan inte avgöra om det är onormalt trögt vilket det kan vara.
Innan du vrider ner handtaget är det lita stor förskjutning uppe och nere så dörrbladen är helt parallellt med varandra eller om de skevar mot varann.
Jag tycker det ser ut som om det skiljer men svårt att se i det klippet.
Om du tittar från utsidan så kan du se om gångjärnen rör sig i sidled när du stänger.
Jo ska höra med installatören. Nej, ingen förskjutning av gångjärnen när man stänger dörrarna. Det är 1-2 mm skillnad upp och nertill i hur tajt dörrarna sitter mot ramen när de är stängda.
Vad justerar man med justeringsskruvarna i karmen? Är det i sidled? Framgår inte av installationensanvisningarna jag hittat och tycker det är svårt att märka någon tydlig skillnad när jag vrider på dem.
Vad justerar man med justeringsskruvarna i karmen? Är det i sidled? Framgår inte av installationensanvisningarna jag hittat och tycker det är svårt att märka någon tydlig skillnad när jag vrider på dem.
Med karmskruvar/karmhylsor justeras karmen i sidled.
Här finns montageanvisningar, hur man justerar justerbara gångjärn, mm,
https://westcoastwindows.se/nedladdning/
Här finns montageanvisningar, hur man justerar justerbara gångjärn, mm,
https://westcoastwindows.se/nedladdning/
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tycker att det ser ut som dörrarna skevar mot varandra, ser ut som gångdörrens dörrblad tar i underkant först, är det så behöver man släppa på hela karmen och justera
Då är vi två som gjorde den bedömningen av klippet.F fönsterpåven skrev:
Om det skiljer/skevar 2mm så kan det vara orsaken, reklamera till installatören.Teboda skrev:
Skruva inte på justeringsskruvarna då det kan påverka din reklamation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden