E
Skrivet av: Nicklas W Bjurman

Perfekt, det skulle jag vilja ha över min stad också.

E
Skrivet av: KnockOnWood

Nyttig information?

Att det är vettigare att placera solceller/solfångare på tak vända mot söder än på tak vända mot norr visste nog de flesta av oss redan.

Och vad har vi för nytta av att veta den totala solinstrålningen på taket?
Den "användbara" energin beror ju på verkningsgraden på det vi monterar upp.
Så hur mycket el/värme som kan genereras får väl leverantören av utrustningen tala om.

Men viss, jättesnygg "interaktiv" applikation.
Men nyttig? Mera lekstuga för programmerare.
Det interaktiva är alltså att man klickar på sitt tak.

Vad har jag inte förstått?

E
Skrivet av: Nisseman

Att det handlar om marknadsföring av konceptet med solceller och att öka kunskapen och medvetenheten om dessa, kanske du missade KnockOnWood ;)
Jag skulle gärna ta del av motsvarande information för mitt tak. Ty, det spelar mindre roll hur suveränt bra verkningsgrad solcellerna har om solinstrålningen är relativt låg.

E
Skrivet av: KnockOnWood

Ja Nisseman, vi talar nog förbi varandra.

Solinstrålningen, som du skriver, är ju i stort sett bara beroende av vilken breddgrad vi befinner oss på, inte vilket kvarter husen ligger i.
Någon annan faktor, som t.ex. molnighet, tror jag inte är medräknad i "Solkartan".

Så ok, det kanske är ett examensarbete från en programmerarkurs i GIShttp://en.wikipedia.org/wiki/Geographic_information_system
som såg lite fräckt ut.
För du tror väl inte att den visar skillnaden på att ha solceller på Sveavägen jämfört med Bondegatan?

E
Skrivet av: b8q

Helt sant är det en GIS-tillämpning, där indata helt enkelt är takens lutning och riktning, samt förstås information om vilken breddgrad man befinner sig på och troligen medelsolinstrålning. Det dyraste (och det som nog gör att det inte finns i fler kommuner) är att ta fram byggnadsmodeller med korrekt takform.
Iofs kan man fråga sig hur viktig taklutningen är, många solpaneler kan man ju vinkla upp, de behöver inte ligga parallellt med takytan (även om det kanske är enklare). Så även platta tak (som i Stockholmskartan får ganska medelmåttiga värden) kan med vinklade paneler få riktigt bra värden.
Risken är därför att fastighetsägaren litar för mycket på kartan och avfärdar idén att installera solpaneler, fast det kanske mycket väl skulle vara en bra idé.

E
Skrivet av: LB

Snarare än latituden betydelse är den mer intressanta frågan om omkringliggande bebyggelse (även träd mm) skymmer instrålningen under viss del av dagen, något som naturligtvis varierar med solhöjd. Med detaljerade höjddata för byggnader mm så kan detta beräknas, vilket som nämnts (enkelt) kan göras i ett GIS. Dock är de underliggande beräkningarna inte helt triviala.

E
Skrivet av: Lars_52

hej, vilket snömos, inte ens bredvid varann ger samma förutsättningar. Typiskt att nån miljöorganisation spenderar pengar på sånt.
Sen generellt kan man ju fundera på om Sverige och STHLM faktiskt är målet för Sol energi, mycket sol på sommaren och betydligt mindre på det kalla året. Är det ur samhällsekonomi verkligen värt att investera i energi system som fungerar när dom behövs som minst?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.