2 592 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Varför överstyr en tomtindelningskarta detaljplanen?
Sida 1 av 2
Jag har en fundering; samtidigt som nedan sägs "gälla" avseende relationen mellan tomtindelningskarta och detaljplan har jag förstått att det finns en del rättsfall där det beslutats tvärtom (alltså att tomtindelniongskartan går före detaljplanen). Jag är nyfiken och undrar om någon vet mer?
"En tomtindelningskarta gäller för att visa gränserna för en tomt, men det är en detaljplan som styr hur marken får användas. Om tomten ligger inom ett område utan en gällande detaljplan är det i första hand kommunens områdesbestämmelser som gäller. En tomtindelningskarta har alltså ingen egen juridiskt bindande verkan för markanvändning, den visar bara hur en tomt är uppdelad...."
"En tomtindelningskarta gäller för att visa gränserna för en tomt, men det är en detaljplan som styr hur marken får användas. Om tomten ligger inom ett område utan en gällande detaljplan är det i första hand kommunens områdesbestämmelser som gäller. En tomtindelningskarta har alltså ingen egen juridiskt bindande verkan för markanvändning, den visar bara hur en tomt är uppdelad...."
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Menar du om indelningskartan strider mot detaljplanen?
Jobbar med detaljplaner både på kommun och som konsult. Detaljplan och tomtindelningsbestämnelser gäller jämsides varandra. Detaljplanen styr markanvändning och byggrätt. Tomtindelningsbestämmelser styr det fastighetsrättsliga genomförandet av detaljplanen, till exempel storlek på fastigheter.
Tomtindelningsbestämmelser styr bara byggrätten indirekt. Det vill säga att detaljplanen kan reglera att 25 procent av fastighetsarean får bebyggas, med tomtindelningsbestämmelser kan innebära en maximal storlek på fastighet på 1000 kvadrat. I kombination med varandra blir då maximal byggrätt 250 kvadratmeter.
Att tillägga görs inga nya tomträttsindelningsbestämmelser. Numer regleras allt i detaljplaner.
Tomtindelningsbestämmelser styr bara byggrätten indirekt. Det vill säga att detaljplanen kan reglera att 25 procent av fastighetsarean får bebyggas, med tomtindelningsbestämmelser kan innebära en maximal storlek på fastighet på 1000 kvadrat. I kombination med varandra blir då maximal byggrätt 250 kvadratmeter.
Att tillägga görs inga nya tomträttsindelningsbestämmelser. Numer regleras allt i detaljplaner.
Den enda motsättningen jag kan se är om detaljplanen har en bestämmelse om minsta tomtstorlek (t.ex. 1000 kvm), men fastighetsindelningsplanen/tomtindelningdplanen har någon fastighet som understiger detta (t.ex. 900 kvm).
Då borde den fastigheten ändå gälla, som ett undantag från detaljplanens bestämmelser, antar jag.
Då borde den fastigheten ändå gälla, som ett undantag från detaljplanens bestämmelser, antar jag.
Skulle man förenklat kunna säga att OM det finns en tomtindelning (vilket jag förstår inte alltid är fallet) så bestämmer denna automatiskt storlek på respektive tomt inom området? Oavsett storlek på tomt? D v s en tomt måste alltid ha kvar sin ursprungliga storlek? Som den hade enligt tomtindelningen. Oavsett om storlek på tomt faktiskt inte regleras i den gällande detaljplanen? Det jag uppfattade som lite oklart är att det ofta uttrycks att detaljplanen har juridiskt ”högst” status men så är det ju i så fall inte.D DBSP skrev:Jobbar med detaljplaner både på kommun och som konsult. Detaljplan och tomtindelningsbestämnelser gäller jämsides varandra. Detaljplanen styr markanvändning och byggrätt. Tomtindelningsbestämmelser styr det fastighetsrättsliga genomförandet av detaljplanen, till exempel storlek på fastigheter.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Hittade: https://vesterlins.se/ordlistan/tomtindelning
jag uppfattar att tomtindelningdplanen gäller som detaljplan. OM det inte finns några regler i detaljplanen om indelningen. Om det skulle finna motstridiga regler i tomtindelningdplanen och detaljplanen så vete tusan hur man skall se det.
Men avsaknad av regler i detaljplanen är inte motstridigt mot en tomtindelningdplan.
jag uppfattar att tomtindelningdplanen gäller som detaljplan. OM det inte finns några regler i detaljplanen om indelningen. Om det skulle finna motstridiga regler i tomtindelningdplanen och detaljplanen så vete tusan hur man skall se det.
Men avsaknad av regler i detaljplanen är inte motstridigt mot en tomtindelningdplan.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Med tanke på din andra tråd om tomtbildning, så antar jag att det dykt upp begränsningar?
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
I det här exemplet har inte detaljplanen någon begränsning vilket bekräftats. Dock hittar man därefter en tomtindelning som då överstyr gällande detaljplan m a p bygglov/styckning. Och det kan nog finnas exempel inom detaljplanen att man av misstag godkänt något utan att tänka på att det även finns en tomtindelning....🧐H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Tomter (eller fastigheter) måste följa tomtindelningsbestämmelserna. Sen är det möjligt att göra mindre avvikelser från den.S sepani skrev:Skulle man förenklat kunna säga att OM det finns en tomtindelning (vilket jag förstår inte alltid är fallet) så bestämmer denna automatiskt storlek på respektive tomt inom området? Oavsett storlek på tomt? D v s en tomt måste alltid ha kvar sin ursprungliga storlek? Som den hade enligt tomtindelningen. Oavsett om storlek på tomt faktiskt inte regleras i den gällande detaljplanen? Det jag uppfattade som lite oklart är att det ofta uttrycks att detaljplanen har juridiskt ”högst” status men så är det ju i så fall inte.
Varken detaljplan eller tomtindelningsbestämmelser väger tyngre än det andra. De är nästan uteslutande framtagna samtidigt och ska liera med varandra. Det kan vara pedagogiskt att sluta se dem som två olika dokument och som en och samma "plan".
Ofta har tomtindelningsbestämmelser spelat ut sin roll (till för genomförandet av detaljplanen) och kommuner brukar generellt sätt vara positiva till att upphäva tomtindelningsbestämmelser. Så om tomtindelningsbestämmelser innebär ett hinder i utvecklingen så kan man lyfta frågan med kommunen om ett upphävande.
Ett upphävande av tomtindelningsplanen kräver enligt uppgift en ny detaljplan. Jag tänker att det egentligen borde vara tillräckligt med en ändring av befintlig detaljplan (och inte en ny detaljplan) då som du säger detaljplanen ”egentligen” ersatt tomtindelningen som instrument. Den ”råkar” bara vara kvar (eftersom den inte upphävts). Men det är kommunen som styr detta och de har ju tolkningsföreträdeD DBSP skrev:Tomter (eller fastigheter) måste följa tomtindelningsbestämmelserna. Sen är det möjligt att göra mindre avvikelser från den.
Varken detaljplan eller tomtindelningsbestämmelser väger tyngre än det andra. De är nästan uteslutande framtagna samtidigt och ska liera med varandra. Det kan vara pedagogiskt att sluta se dem som två olika dokument och som en och samma "plan".
Ofta har tomtindelningsbestämmelser spelat ut sin roll (till för genomförandet av detaljplanen) och kommuner brukar generellt sätt vara positiva till att upphäva tomtindelningsbestämmelser. Så om tomtindelningsbestämmelser innebär ett hinder i utvecklingen så kan man lyfta frågan med kommunen om ett upphävande.