3 652 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Kärnfuru istället för Sibirisk Lärk?
Hejsan,
vi ska bygga en stor altan i etager och hade från början planerat att bygga den i Sibirisk Lärk då vi dels gillar hur den åldras och samtidigt är naturligt impregnerad. Med tanke på omvärldssituationen så är tillgången på sibirisk lärk av naturliga skäl begränsad.
Vi tänker då att vi istället skall bygga i kärnfuru.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga altaner i kärnfuru eller är kunniga i skillnader mellan materialen och dess karaktär?
Uppskattar så mycket delande erfarenheter och tips som möjligt.
tack på förhand!
Joakim
vi ska bygga en stor altan i etager och hade från början planerat att bygga den i Sibirisk Lärk då vi dels gillar hur den åldras och samtidigt är naturligt impregnerad. Med tanke på omvärldssituationen så är tillgången på sibirisk lärk av naturliga skäl begränsad.
Vi tänker då att vi istället skall bygga i kärnfuru.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga altaner i kärnfuru eller är kunniga i skillnader mellan materialen och dess karaktär?
Uppskattar så mycket delande erfarenheter och tips som möjligt.
tack på förhand!
Joakim
Såg ditt tre år gamla inlägg här i samband med att jag jagar precis samma typ av erfarenhet innan vi bestämmer oss. Verkar som att din fråga blev obesvarad, men hur gick det för er till slut? Vilken erfarenhet fick ni av materialet ni valde och vad har du för tips?J Joakim Johansson skrev:Hejsan,
vi ska bygga en stor altan i etager och hade från början planerat att bygga den i Sibirisk Lärk då vi dels gillar hur den åldras och samtidigt är naturligt impregnerad. Med tanke på omvärldssituationen så är tillgången på sibirisk lärk av naturliga skäl begränsad.
Vi tänker då att vi istället skall bygga i kärnfuru.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga altaner i kärnfuru eller är kunniga i skillnader mellan materialen och dess karaktär?
Uppskattar så mycket delande erfarenheter och tips som möjligt.
tack på förhand!
Joakim
Det funkade utmärkt med kärnfuru och kan varmt rekommenderas som alternativ till lärkR R.G. skrev:
Klicka här för att svara