Du förstår inte vad jag menar. Om stommen har fel fönster så är det en ganska enkel sak att byta ut dem, det är inte det som är poängen. Jag menar att ge MM Hus ett skambud på prefabsektionerna är väl inga konstigheter. Det värsta som kan hända är att de inte säljer väggarna till er. Ditt resonemang om att jag skulle vara mån om MM Hus begriper jag inte alls. Jag ser endast möjligheter till att kunna göra en bra affär och inget annat. Om du tror att MM hus bara låter sektionerna stå o damma igen o sedan efterskänka dem till er eftersom man inte fått sålt dem så lycka till. Det kommer aldrig att hända. Det ligger ett värde i sektionerna i form av material och arbete vilket MM Hus garanterat inte släpper ifrån sig utan ersättning.

Varför skulle en underleverantör till Karlsonhus ge er sektionerna gratis? De har ju fordringar precis som ni har på konkursboet eller hur. Enligt artikeln från Vimmerbytidning bekräftar VD på MM hus att så är fallet. Nu vet inte hur stora skulder Karlsonhus dragit på sig men det finns sannolikt ett stort antal fordringägare som har obetalda skulder riktade mot konkursboet. Där bland er fordran.

Att företag rekonstrueras och att företag går i konkurs är inget konstigt det sker hela tiden. I en liten del av fallen görs detta i syfte att tömma företagen på pengar d v s med kriminellt uppsåt. Men för majoriteten så är det inte så. Det kan handla om sviktande orderingång, felinvesteringar o s v. Sedan den nya PBL kom 2 maj förra året i kombination med skärpta krav på eget kapital vid huslån har ett antal husföretag nu försvunnit från marknaden. Vad var orsaken till att KarlsonHus gick i konkurs?

Därför är det så förbannat viktigt att man som byggherre kontrollerar sin avtalsparts finansiella ställning. Om man inte har kunskapen till att göra det så bör man låta ett proffs hjälpa t e x banken. Att skyffla ut stora förskott utan någon som helst säkerhet är inte direkt begåvat tycker jag. Ta hjälp av banken och ta hjälp av konsumentombudsmannen som finns i varje kommun kostnadsfritt o låt både KO och kreditgivaren granska köpekontrakt o betalningsplaner. Nu reagerar du Anna o säger att Skandiabankens kontaktperson sa ingenting beroende på att man inte hade bankspärrar. Den potatisen kan ni o bankens ombud reda ut själva, jag skriver nu i generella ordalag.

Slutligen så kan jag återigen konstatera att jag tycker att det är starkt av er att gå ut med er historia som är ett skolexempel på hur illa det kan gå om man beter sig godtroget och naivt (ingen personlig kritik mot er). Förhoppningsvis kan er historia öppna ögonen hos andra presumtiva husköpare. Jag ska tillägga att jag känner till 4 fall till av husköpare som "visat sin goda vilja" och förskotterat 6-siffriga belopp och förlorat dem i konkurser ganska nyligen.

• Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Anna E skrev:
Vad är det som gör att du själv inte bad Kennet om att klargöra det du undrade över? Jag har läst hans inlägg och för mig finns många svar i tråden redan. Har man inte läst, så har man så klart missat det. Du söker balans och det hade varit lite mer balanserat om du även ställt lite frågor till den andra parten.
Du vet mycket väl AnnaE varför jag inte gjorde det.

För övrigt skrev jag inte att det var något jag undrade över, hade jag gjort det hade jag frågat. Jag tror bestämt att jag skrev ganska ordagrant "saker väl värda att ifrågasätta". Vilket är en avsevärd skillnad.

Redigerat:
Anna E skrev:
Att tänka på vad som är bäst för honom och hans företag är inte vad som ligger högst på vår prioriteringslista. Vilken är din egen erfarenhet av MM-hus och KarlsonHus?
Nej, så klart inte, och det är inte vad Kapten Zoom menar heller, vad jag förstår tycker Kaptenen precis lika som jag, nämligen att ni i detta läge ska göra det som är bäst för er. Vissa människor har pengar nog att alltid bara följa sina känslor och göra det som känslorna tycker är bäst, för vanliga människor är det i många fall tyvärr tvärtom, att bästa lösningen för framtiden är att lägga känslorna åt sidan och göra det som blir mest ekonomiskt. Vad som är bäst för er kan bara ni själva avgöra, men det verkar som både jag och kaptenen fått uppfattningen av tråden att det är det ekonomiska som är viktigast i erat läge, men att ni på något vis ändå inte riktigt tycker det. Det verkar för mig lite som att det är viktigare för er att sätta dit vissa än att få bästa möjliga lösning för er egen ekonomi.

Jag uppfattar också en ganska tydlig näsvishet rätt ofta när ni får svar som i mångt och mycket skrivs för att hjälpa er, men där ni inte gillar den fakta eller de förslag som kommer. En sådan attityd är inte heller precis ett agerande i erat eget intresse, ni gör er ju mer eller mindre ovän med personer på forumet som sitter på kunskaper och erfarenheter som skulle kunna komma er till god nytta, jag tycker att det är synd. Jag förstår/förmodar att ni ser saken på ett annat sätt, men det är vad jag tycker.

Redigerat:
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag uppfattar också en ganska tydlig näsvishet rätt ofta när ni får svar som i mångt och mycket skrivs för att hjälpa er, men där ni inte gillar den fakta eller de förslag som kommer. En sådan attityd är inte heller precis ett agerande i erat eget intresse, ni gör er ju mer eller mindre ovän med personer på forumet som sitter på kunskaper och erfarenheter som skulle kunna komma er till god nytta, jag tycker att det är synd. Jag förstår/förmodar att ni ser saken på ett annat sätt, men det är vad jag tycker.
Ja, tyvärr så är det precis så som jag själv uppfattar situationen. Det är väldigt mycket taggarna utåt om detta beror på att man trampar på ömma tår eller att mina försök till att vara pedagogisk kommunikativ kan bara läsaren eller motparten avgöra. Om mina skrivna ord uppfattas som pekpinnar eller raljerade så kan jag bara beklaga det är inte mitt syfte. Självklart så förstår jag att ämnet är känsligt för den drabbade familjen men jag tillhör den kategorin av människor som är rak i min kommunikation. Jag försöker se det hela objektivt o utgå från de förutsättningar som finns. Att medverka till självömkande bidrar som jag ser det inte till något av godo, tvärtom det skapar bara en bekräftelse och en projicering på att felet ligger någon annanstans.

Nu är det som det är och har varit så i drygt ett år, vi vet orsaken till den uppkomna situationen och vi inser också att pengarna är borta. Med dessa förutsättningar torde det vara på sin plats att arbeta konstruktivt och med siktet inställt på framåt, att försöka finna en lösning som gagnar familjen. Därför Anna E, har jag lämnat förslag på olika lösningar som du gladerligen yxat ned med motivering att jag inte har insikten och ej helhetsbilden. Visst du har en poäng i det du säger men kom då ihåg att det är inte jag som försatt er i den situation som ni befinner er i.

Den uppkomna situationen har ni själva skapat och om jag ska vara ärlig så finner jag det anmärkningsvärt att få hugg så fort man försöker skapa fruktsamma lösningar endast i syfte att försöka bidra till något positivt. I sak så skiter jag fullständigt i om ni bränt av era pengar på ett misslyckat husköp utan mitt engagemang har hitintills endast berott på ett försök att bistå med min erfarenhet. Det finns ett ordspråk som lyder otack är världens lön. Är det så jag ska tolka din näsvishet Anna E?

• Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Marlene Eskilsson skrev:
Vart vill du komma thomasx?
Jag vet inte vilken av alla mina kommentarer du menar Marlene, men jag gissar den om "Välkommen till" kommentaren.

Faktum är ju just det i denna tråden, att när man tar upp just frågan om rätt och fel och pekar på juridiken och vad som faktiskt är rätt och fel m.m., så blir man mer eller mindre påhoppad. Och du skriver själv så uttrycksfullt att

"jag struntar fullständigt i procedurer kring konkurser och hur svinaktigt företag har rätt att bete sig enligt lagen. "

men i nästa andetag hänvisar du andra till just juridikforumet.

Vad gäller den andra hänvisningen/kommentaren hittade jag inget om att man bör göra kreditkontroll och undvika förskott, något som mot bakgrund av denna tråd borde vara med. Däremot såg jag att kreditiv nämns och att man ska välja bank med omsorg. Goda råd till den som ska bygga hus, goda råd som om dom följts kunde förhindrat familjens tragedi. (Vilket på sätt och vis väcker frågan om alla som ska bygga hus verkligen är här, men det är nog inte värt att jag säger det allt för högt, för då blir jag väl snart portad :) )

Själv tycker jag att det i det här läget är berätttigat att ställa frågan, var vill familjen Essius komma med denna tråden? Och var vill du själv i egenskap av Administrator komma med denna tråden?

Själv hade jag ju trott att det fanns två skäl, dels att informera i sak och varna andra familjer både för hur man inte ska agera i sitt upphandlande och för de inblandade bolagen. Men också för att Essius skulle få råd och tips att på bästa sätt komma ur sin knipa. Det första får väl anses mer än väl uppfyllt, med råge. Det andra är nog bara en missuppfattning från min sida.

Marlene Eskilsson skrev:
Du, idag finns konsumenterna som bygger hus på Byggahus.se. Här glömmer vi inte på ett år.
Och vi glömmer inte heller att KarlssonHus vd lovade familjen en massa när han blev intervjuad av tidningen....

Isabel76 skrev:
Och vi glömmer inte heller att KarlssonHus vd lovade familjen en massa när han blev intervjuad av tidningen....
Finns dessa artiklar på nätet, länk någon?

thomasx skrev:
Finns dessa artiklar på nätet, länk någon?
Ska kolla om jag hittar länken,det var på nätet jag läste om detta.

Kapten Zoom skrev:
Om stommen har fel fönster så är det en ganska enkel sak att byta ut dem, det är inte det som är poängen.
Javisst är det enkelt att byta fönster. Vem ska betala bytet? MM-hus? Vi? Fönstren är delvis specialtillverkade och kostar ca 250.000 kr + moms. Ok det är inte poängen enligt dig, men om man tar in detta med fönstren nu när du fått lite mer kött på benen så kanske du förstår mer att för oss är det en del av poängen.

Kapten Zoom skrev:
Jag ser endast möjligheter till att kunna göra en bra affär och inget annat.
Eftersom vi har haft kontakt med dessa herrar i många månader nu finns inget som heter bra affär. Speciellt inte när det kommer till MM-hus.

Kapten Zoom skrev:
Om du tror att MM hus bara låter sektionerna stå o damma igen o sedan efterskänka dem till er eftersom man inte fått sålt dem så lycka till. Det kommer aldrig att hända. Det ligger ett värde i sektionerna i form av material och arbete vilket MM Hus garanterat inte släpper ifrån sig utan ersättning.
:) Trodde du förstod att jag skrev det med viss ironi. Faktum är att jag inte skulle se det som något de borde heller. Har de lagt ut mer än de 1,3 miljoner de fått av våra pengar, så borde de så klart få betalt för återstoden.

Kapten Zoom skrev:
Varför skulle en underleverantör till Karlsonhus ge er sektionerna gratis?
Hänvisar här återigen till det avtal som är skrivet mellan KarlsonHus och MM-hus där det framgår att MM-hus inte bara var underleverantör. Det ligger ute i tråden. Gällande gratis, se svaret ovan.

Kapten Zoom skrev:
Vad var orsaken till att KarlsonHus gick i konkurs?
En del i det hela var nog att MM-hus inte skuldsanerade bolaget enligt det avtal som var skrivet dem emellan och KarlsonHus överförde inte orderstocken till KarlsonHus i Småland som också var skrivet enligt avtalet. Ingen av parterna gjorde vad de skrivit att de skulle utan tog våra pengar, KK-ade och det resulterade att Kennet blev av med sina skulder och Håkan kan skriva av skulder.

Kapten Zoom skrev:
Därför är det så förbannat viktigt att man som byggherre kontrollerar sin avtalsparts finansiella ställning. Om man inte har kunskapen till att göra det så bör man låta ett proffs hjälpa t e x banken.
Vad ska jag säga? Vi frågade Banken och om du vill ge oss råd så är att fråga banken enligt oss ett av de SÄMSTA råd man kan ge.

Kapten Zoom skrev:
Nu reagerar du Anna o säger att Skandiabankens kontaktperson sa ingenting beroende på att man inte hade bankspärrar. Den potatisen kan ni o bankens ombud reda ut själva, jag skriver nu i generella ordalag.
Rådgivaren sa att det var den enda lösningen - till det var gjort och företaget gått i konkurs. Då sa samme rådgivare att det var inte så bra. Det hade varit bättre att anlita en annan bank. Som du säkert redan vet tar banker inget ansvar för det de säger eller gör. Alla instanser inom Skandiabanken har sagt att de inte gjort fel.

thomasx skrev:
Du vet mycket väl AnnaE varför jag inte gjorde det.

För övrigt skrev jag inte att det var något jag undrade över, hade jag gjort det hade jag frågat. Jag tror bestämt att jag skrev ganska ordagrant "saker väl värda att ifrågasätta". Vilket är en avsevärd skillnad.
Jag vet att du förstår precis vad jag menar.

Anna E skrev:
Jag vet att du förstår precis vad jag menar.
Ja visst, jag vet precis vad du menar, och jag förstår nog också varför du ställer frågor på vilka du redan fått svaren via PM, se mitt inlägg #348. Däremot verkade det som du inte förstod vad jag menade när jag sa att det fanns saker väl värda att ifrågasätta, därav min kommentar. Men jag undrar inte över de sakerna, eftersom jag tror mig förstå vad som ligger bakom. Som jag sa, stor skillnad, för mig i alla fall.

Redigerat:
Det är ju rätt många i tråden som tycker att familjen borde få "upprättelse", även om det inte kommit särskilt många förslag på hur det borde gå till. Ja, Kennet ska betala ur egen ficka är ju uppenbart underförstått. Frågan är om han har dryga två miljoner. Eller, ja, 10 miljoner eller vad det nu kan bli, jag menar, det är ju inte bara familjen som blivit lidande av hans företagande.

En tanke som slagit mig är att byggahus borde ordna en insamling, det borde ju ge en hel del med tanke på hur mycket sympatier familjen fått här på sajten. Eller, vad tror ni? Själv är jag aningen tveksam faktiskt, det är lätt att tycka, en annan sak att bidra på riktigt.

Men plötsligt slog mig tanken, det är ju solklart.

Kennet var ju företagare i byggbranschen, och det är ju den som bär skulden. Alla som driver företag som på ett eller annat vis är inriktat på byggbranschen befinner sig ju också i den, och det vore ju inte mer än rätt att det är den som rycker in. Å inom byggbranschen finns ju dessutom de som redan står på konsumentens sida. Byggahus.se får ju sina intäkter från en massa liknande VD'ar som kennet via annonsering och sponsring, och hade för förra räkenskapsåret en vinst på, jepp gissa vad!? precis, dryga två mille. Precis de pengarna familjen blivit blåsta på!

Saken löses hur enkelt som helst genom att byggahus.se donerar förra årets vinst till familjen. Då blir det precis som att branschen betalar tillbaka det den är skyldig!

Någon som röstar på mitt förslag? :D

Redigerat:
Jag driver ett företag, dock inte i byggbranschen. Sluta svamla nu!

hempularen skrev:
Jag driver ett företag, dock inte i byggbranschen. Sluta svamla nu!
Jag driver också företag!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.