122 581 läst ·
588 svar
123k läst
588 svar
KarlsonHus - erfarenheter?
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Risken med att sväva ut för mycket bidrar endast till att förlora fokus i tråden, det blir rörigt tycker jag...
Men jag har förstått det som att det finns ett avtal mellan huvudkeverantör och underleverantör om att underleverantören ska skuldsanera huvudleverantören. Och därför blir det så fövirrat kring vem som egentligenborde vara " boven i dramat" och vad som därefter rättas till.Kapten Zoom skrev:"För om huvudleverantörens säljare säger en sak och en kontakt hos underleverantören säger annat, vem är då ansvarig vid brister och brutna löften? "
Mitt svar på ditt påstående ovan, jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg. Det finns endast en avtalspart för familjen. O idagsläget och kommer det att vara konkursförvaltaren som driver konkursboet, det är väl det tråden handlar om. Konsensus alltså.....
Ok, men då är det en sak som är av yttersta vikt att du är väldigt tydlig med, och det är vad som avser före och efter konkursen. Samtliga löften givna av karlsonhus och dess anställda/VD är long gone iom konkursen. Löften givna därefter av någon (läs Kennet förmodar jag) kommer då ifrån honom i egenskap av privatperson eller möjligen i egenskap av representant för något annat bolag (ekomer?) MEN, ni har vad jag förstår inga som helst avtal i det avseendet, och hur tråkigt det än är, kopplat till sådana löften har ni vad jag förstår inte betalat något alls. Betalningen skedde till Karlsonhus. Så att säga att något betalats men inte levererats, och mena löften givna av någon annan än karlsonhus efter konkursen blir, enligt mig, helt irrelevant eftersom erlagd betalning och avgivna löften avser två helt olika parter (tyvärr är det så även om en och samma person råkar vara inblandad). Eller vad tycker du?Heureka skrev:
Om du ursäktar mitt uttryck så skulle jag vilja säga att alla löften till er om en leverans utan någon ekonomisk ersättning är löften om ren välgörenhet, och jag tror att ni ska ta sådana löften med en mycket stor nypa salt. Att kennet m.fl. skulle kunna tänkas ställa upp för er med sin tid, energi och kontakter kan jag mycket väl tänka mig, och det verkar som han gjort det i hyfsad utsträckning men utan resultat, men att han eller någon annan i denna sörja skulle skjuta tilll ekonomiska medel för er skull tror jag är en utopi.
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Nu handlar det bara om en sak egentligen. Acceptera att de insatta pengarna är borta i ett konkursbo och gå vidare med de nya förutsättningarna som gäller nu. Ni har en tomt, ni har en bottenplatta och ni har gjort en rejäl förlust. Om jag hade varit i er situation så hade jag lagt ett skambud på hussatsen, monterat upp den o om ekonomin inte tillåt ett färdigställande. Sålt av rubbet och börjat om. Ett sätt att minimera förlusterna helt enkelt.Evi skrev:
Hur stor sannolikhet är det att MM Hus kan sälja hussatsen med er design? Gå in med ett skambud....
Kapten Zoom,
Bara för att undvika missförstånd:
"Moraltant" var självironiskt, om mig själv.
Sedan är det inte jag som är kunden här, du skriver i ni-form.
F.ö finns det väl ändå några klargöranden att få för familjen, innan man intar den position du beskriver.
Bara för att undvika missförstånd:
"Moraltant" var självironiskt, om mig själv.
Sedan är det inte jag som är kunden här, du skriver i ni-form.
F.ö finns det väl ändå några klargöranden att få för familjen, innan man intar den position du beskriver.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag hade tänkt hålla tyst, men jag måste få säga vad jag tycker här.thomasx skrev:Ok, men då är det en sak som är av yttersta vikt att du är väldigt tydlig med, och det är vad som avser före och efter konkursen. Samtliga löften givna av karlsonhus och dess anställda/VD är long gone iom konkursen. Löften givna därefter av någon (läs Kennet förmodar jag) kommer då ifrån honom i egenskap av privatperson eller möjligen i egenskap av representant för något annat bolag (ekomer?) MEN, ni har vad jag förstår inga som helst avtal i det avseendet, och hur tråkigt det än är, kopplat till sådana löften har ni vad jag förstår inte betalat något alls. Betalningen skedde till Karlsonhus. Så att säga att något betalats men inte levererats, och mena löften givna av någon annan än karlsonhus efter konkursen blir, enligt mig, helt irrelevant eftersom erlagd betalning och avgivna löften avser två helt olika parter (tyvärr är det så även om en och samma person råkar vara inblandad). Eller vad tycker du?
Om du ursäktar mitt uttryck så skulle jag vilja säga att alla löften till er om en leverans utan någon ekonomisk ersättning är löften om ren välgörenhet, och jag tror att ni ska ta sådana löften med en mycket stor nypa salt. Att kennet m.fl. skulle kunna tänkas ställa upp för er med sin tid, energi och kontakter kan jag mycket väl tänka mig, och det verkar som han gjort det i hyfsad utsträckning men utan resultat, men att han eller någon annan i denna sörja skulle skjuta tilll ekonomiska medel för er skull tror jag är en utopi.
Alla affärer man gör handlar väldigt mycket om mänskliga relationer. Du får förtroende för någon baserat på vad de säger och hur de beter sig mot dig. Enligt lagen gäller muntliga löften lika mycket som skriftliga, det är bara svårt/omöjligt att bevisa vad någon har sagt. Om man då är en hustillverkare som har varit verksam i branschen i många år, har byggt upp ett gott rykte och sedan beter sig så här, då är det riktigt ledsamt och jag har svårt att se hur det skulle gå att försvara vad KarlsonHus vd och MM-hus vd har gjort mot familjen Essius. Skylla på anställda och dålig kommunkation. Förtroendet för de här personerna är för evigt förbrukat. Och jag struntar fullständigt i procedurer kring konkurser och hur svinaktigt företag har rätt att bete sig enligt lagen. Det här handlar om två företags goda rykte, med två VD i spetsen som är för evigt förbrukat. De har utnyttjat lagen på ett svinaktigt sätt.
De här två herrarna har haft gott om tid på sig nu att gå ihop och bara lösa problemet, då hade de kanske haft en framtid inom husbranschen. Men det ser väldigt dystert ut för deras del.
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Det här fallet är inte unikt på något vis, ej heller signifikativt för byggsektorn. Ditt resonemang om att det skulle vara kört för evigt för herrarna i husbranchen måste jag avfärda som rent nonsens. Det är hur enkelt som helst att starta ett nytt företag och finns det obekväma namn i ledningen så går det att lösa mycket enkelt, vi pratar således om aktiebolag.Marlene Eskilsson skrev:Jag hade tänkt hålla tyst, men jag måste få säga vad jag tycker här.
Alla affärer man gör handlar väldigt mycket om mänskliga relationer. Du får förtroende för någon baserat på vad de säger och hur de beter sig mot dig. Enligt lagen gäller muntliga löften lika mycket som skriftliga, det är bara svårt/omöjligt att bevisa vad någon har sagt. Om man då är en hustillverkare som har varit verksam i branschen i många år, har byggt upp ett gott rykte och sedan beter sig så här, då är det riktigt ledsamt och jag har svårt att se hur det skulle gå att försvara vad KarlsonHus vd och MM-hus vd har gjort mot familjen Essius. Skylla på anställda och dålig kommunkation. Förtroendet för de här personerna är för evigt förbrukat. Och jag struntar fullständigt i procedurer kring konkurser och hur svinaktigt företag har rätt att bete sig enligt lagen. Det här handlar om två företags goda rykte, med två VD i spetsen som är för evigt förbrukat. De har utnyttjat lagen på ett svinaktigt sätt.
De här två herrarna har haft gott om tid på sig nu att gå ihop och bara lösa problemet, då hade de kanske haft en framtid inom husbranschen. Men det ser väldigt dystert ut för deras del.
Om 1 år är denna historian glömd för den stora allmänheten, då finns det inget nyhetsvärde längre.Kvar står de drabbade med Svarte Petter i sin hand....
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Det är tyvärr bara att bita ihop o gå vidare....
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Du, idag finns konsumenterna som bygger hus på Byggahus.se. Här glömmer vi inte på ett år.
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Nä, det är möjligt att du har rätt. Jag tycker att det är bra att historian rullat ut på nätet då detta är ett skolexempel på hur man inte ska agera som privatperson gentemot företagare. Jag tänker på att att betala in förskottsbetalningar på 75% av kontraktssumman utan att ha en åtanke på någon som helst säkerhet för inbetalningen. Vidare så kommer läsarna av denna tråden också få en god insikt i vad som händer om företaget går i konkurs och vilka rättigheter jag har som privatperson tillsammans med de andra fordringsägarna.Marlene Eskilsson skrev:
Om ni på byggahus.se verkligen vill göra nytta för den enskilde konsumenten så föreslår jag att ni skapar en checklista för vad specielt 1:a gångsbyggare ska tänka på, hur konsumenttjänstlagen ser ut, hur byggfelsförsäkringen och färdigställandeskyddet ser ut och vad det är för spelregler som gäller. Hur betalningsplaner ska se ut osv osv. Då, kan vi prata om att göra riktig konsumentnytta, då har du ett forum som fungerar på ett vettigt sätt. Då skulle byggahus.se kunna bli en plattform för utbildning, lärande och kunskap, det är vad som behövs för den enskilda!
När det gäller denna tråden så tycker jag att man skapat ett exempel på hur man absolut inte ska göra genom att familjen beskrivit den olycka man drabbats av. Det enda som har hänt konkret är att det finns en massa läsare/debattörer som tycker att det är för jävligt att detta kan inträffa i Sverige. Tråden är bara ett exempel på ett stort mörkertal som finns därute, tro mig. Jag har sett detta vid ett flertal tillfällen hur privatpersoner får sina drömmar spräckta av oseriösa fakturastinna skojare.
Så om ett år är denna historian glömd för den stora allmänheten o skojarna kommer ha på sig nya kläder....
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Så ser verkligheten ut....utanför tangntbordet
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Välkommen till avdelning Ekonomi & juridik eller läs Byggahus stora checklista för byggprocessen.
Jag anser förvisso inte att kennet visat på något ädelmod, om mitt inlägg uppfattades så uttryckte jag mig kanske otydligt. I övrigt håller jag med dig.Evi skrev:
Bra att du förtydligade "moraltanten"
Ja, det finns många klargöranden att få från Kennets sida, inte minst efter hans senaste inlägg. Men ingen verkar ett dugg intresserad och inte en enda fråga trillade in angående de saker i hans senaste inlägg som var väl värda att ifrågasätta. Fokus verkar mer ligga på smutskastning, IMO.