Thomas, vad säger du om att ta en paus från denna tråd ett tag? Det skulle göra tråden gott, faktiskt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Isabel76 skrev:
Och vi glömmer inte heller att KarlssonHus vd lovade familjen en massa när han blev intervjuad av tidningen....
Ja, det var intressanta artiklar att läsa. Dom gav mig ett intryck som var lite motsatt det som ges här i tråden vad gäller vem som är den fulaste gubben, faktiskt.

Sen noterade jag att det i de två artiklarna med respektive VD inte ges några löften alls vad jag kan se.
Löften nämns bara i artikeln med familjen, där står först att Håkan Carlsson lovat dem ett hus, sedan i slutet av artikeln att de hoppas att det är Kennet som ska hålla sitt ord, men några löften från Kennet nämns inte i artikeln. Det är ju något anmärkningsvärt att tidningen själva inte noterat detta men framförallt att man inte tagit upp frågan just om löftet, om inte annat så för att få det bekräftat.

MathiasS skrev:
Thomas, vad säger du om att ta en paus från denna tråd ett tag? Det skulle göra tråden gott, faktiskt.
Varför då? Det är väl han och Kaptenen som för tråden vidare och pedagogiskt förklarat vilka alternativ familjen E har att ta ställning till/gå vidare med.

thomasx skrev:
Vissa människor har pengar nog att alltid bara följa sina känslor och göra det som känslorna tycker är bäst, för vanliga människor är det i många fall tyvärr tvärtom, att bästa lösningen för framtiden är att lägga känslorna åt sidan och göra det som blir mest ekonomiskt. Vad som är bäst för er kan bara ni själva avgöra, men det verkar som både jag och kaptenen fått uppfattningen av tråden att det är det ekonomiska som är viktigast i erat läge, men att ni på något vis ändå inte riktigt tycker det.
Att styras av känslor var väl precis vad MM-hus ville få oss att göra när de dagar innan konkursen ringde upp och sa att "Vill ni ser ert hus inom överskådlig framtid måste vi göra en deal". Många handlar enligt andras önskemål när de hamnar i trångmål och inte enligt sina egna, men bara för att vi inte gör det är vi fortfarande vanliga människor. Gemene man hade kanske kastat mer pengar efter dessa företag, men vi bromsade in och det har visat sig vara bra. Vi kanske verkar ovanliga för byggfolk då vissa säger att "det är så här verkligheten ser ut". Vi söker den lösning som är bäst för oss ekonomiskt, men vi söker även den lösning som känns bäst.

thomasx skrev:
Vad som är bäst för er kan bara ni själva avgöra

Ja och det är vad vi försöker förmedla även till er. Vi sitter trots allt inne med mycket mer information och därför blir era råd lite fel i våra ögon. Ni hade säkert inte kommit med dessa om ni inte bara antog en massa om hur saker och ting ligger till. Eller så hade ni det ändå. Matnyttiga råd tar vi till oss.

thomasx skrev:
Det verkar för mig lite som att det är viktigare för er att sätta dit vissa än att få bästa möjliga lösning för er egen ekonomi.

Ja det kanske verkar så för dig. Man tolkar in det man vill. Bara för att vi är ovanliga och berättar om hur det kan vara att ha med dessa företag att göra så utesluter det inte att vi även söker den bästa lösningen för oss. Som konsument önskar jag andra konsumenter väl och vårt exempel är säkert inte ett unikt fall förutom att vi går ut med det så publikt. Fast det är inte heller unikt, finns ju många som gått ut i media före oss. Att det hela tiden kommer mer och mer info är för att klargöra då vissa inte läser det som står och försöker vända och vrida på saker och ting mest hela tiden.

thomasx skrev:
Jag uppfattar också en ganska tydlig näsvishet rätt ofta när ni får svar som i mångt och mycket skrivs för att hjälpa er, men där ni inte gillar den fakta eller de förslag som kommer. En sådan attityd är inte heller precis ett agerande i erat eget intresse, ni gör er ju mer eller mindre ovän med personer på forumet som sitter på kunskaper och erfarenheter som skulle kunna komma er till god nytta, jag tycker att det är synd. Jag förstår/förmodar att ni ser saken på ett annat sätt, men det är vad jag tycker.

Jag kan väl säga som så att jag aldrig uppfattat dig eller Kapten Zoom som några som genuint velat hjälpa oss. Vilka skulle vi annars kunna bli ovän med här? Har du gett råd? Sedan förstår du säkert att Kapten Zooms råd inte blir så mycket till råd (förutom till andra konsumenter om att de ej bör göra som oss och förskottsbetala) då han har för lite på fötterna just i detta ärende. Inget konstigt med det. Vi har fått råd av folk i tråden som velat hjälpa oss och vi har tagit till oss en del. Vi har bara sagt till Kaptenen att hans förslag kanske inte är det bästa och att vi söker och presenteras andra alternativ. Vi tar den tid som behövs för att veta vad som är bäst - för oss. Bygglovet är giltigt i flera år till. Bygget är påbörjat och husgrunden är under granskning då byggaren inte utfört den eller vissa saker på den fackmässigt. Vi har en tvist precis som vi skrivit tidigare. Eftersom Kapten Zoom många gånger kommer med fullständigt felaktiga påståenden, så behöver vi även klargöra vissa saker och de uppfattas säkert som näsvisa.

Herr_JT skrev:
Varför då? Det är väl han och Kaptenen som för tråden vidare och pedagogiskt förklarat vilka alternativ familjen E har att ta ställning till/gå vidare med.
Tack!

Åsså måste vi ju lätta upp stämningen lite emellanåt också. Jag kunde inte låta bli att notera att på hela denna sidan med inlägg är det bara jag och AnnaE som använt smilisar, det är ju förvisso allvarliga saker vi diskuterar, men ändå. :)

• Gilla
troja och 1 till
  • Laddar…
Anna E skrev:
Vi söker den lösning som är bäst för oss ekonomiskt, men vi söker även den lösning som känns bäst.
Bra. Då kanske intrycket jag fått av tråden inte stämmer i praktiken.

Anna E skrev:
Ja det kanske verkar så för dig. Man tolkar in det man vill. Bara för att vi är ovanliga och berättar om hur det kan vara att ha med dessa företag att göra så utesluter det inte att vi även söker den bästa lösningen för oss.
Bra att ni söker den bästa lösningen för er. Har du lust att berätta om hur ni tänker kring det? Jag tycker det skulle vara mycket intressant att få höra.

Anna E skrev:
Jag kan väl säga som så att jag aldrig uppfattat dig eller Kapten Zoom som några som genuint velat hjälpa oss. Vilka skulle vi annars kunna bli ovän med här? Har du gett råd?
Intressant att du ställer just den frågan. Ur ditt perspektiv har jag uppenbarligen inte det, eftersom du vad jag förstår inte uppfattat några. Men helt klart har andra uppfattat dem, det är väl som du själv skriver, det beror på hur man tolkar och vad man lägger in i det som skrivs.

Herr_JT skrev:
Håller med!

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, det finns många klargöranden att få från Kennets sida, inte minst efter hans senaste inlägg. Men ingen verkar ett dugg intresserad och inte en enda fråga trillade in angående de saker i hans senaste inlägg som var väl värda att ifrågasätta. Fokus verkar mer ligga på smutskastning, IMO.
Jag kanske inte uttryckte mig med direkta frågor till Kennet eller någon annan i mitt inlägg där jag reflekterade över vad han skriver, men jag tycker det finns en hel del frågetecken och obegripligheter som jag inte får ihop i hans inlägg som skulle vara intressant att reda ut för att få en bättre bild av vad som hänt.

mr_bygg skrev:
Intressant läsning när Kennet försöker reda ut vem som bär skulden till den uppkommna situationen.

Det är banken som agerat omdömeslöst och inte kontrollerat att Karlssonhus var konkursmässigt och stoppat en förskottsbetalning.

Vet inte om man ska tolka det som att Kennet själv inte begripit hur illa det var ställt med sitt eget företag eller om han helt enkelt tycker att han inte har en moralisk skyldigthet att uppge att företaget håller på att gå omkull och själv avråda från förskottsbetalning.

Det är familjen själva som förskottsbetalat och överlåtit sina pengar till Karlsonhus och Kennet.

Här uppfattar jag att Kennet inte anser att han har något som helst ansvar för vad han gör med pengarna när han fått dom vilket är helt obegripligt. Vad hindrar honom från att öppna ett gemensamt konto som han anser att banken borde föreslagit och som han uppger vara rutin i företaget vid förskottsbetalning eller helt enkelt returnera pengarna?

Slutsatsen är att varken Karlsonhus eller Kennet själv har något som helst ansvar för den uppkomna situationen vilket bara stärker min uppfattning om att en varning för företaget är på sin plats.

Anna E skrev:
Jag kan väl säga som så att jag aldrig uppfattat dig eller Kapten Zoom som några som genuint velat hjälpa oss. Vilka skulle vi annars kunna bli ovän med här? Har du gett råd? Sedan förstår du säkert att Kapten Zooms råd inte blir så mycket till råd (förutom till andra konsumenter om att de ej bör göra som oss och förskottsbetala) då han har för lite på fötterna just i detta ärende. Inget konstigt med det. Vi har fått råd av folk i tråden som velat hjälpa oss och vi har tagit till oss en del. Vi har bara sagt till Kaptenen att hans förslag kanske inte är det bästa och att vi söker och presenteras andra alternativ. Vi tar den tid som behövs för att veta vad som är bäst - för oss. Bygglovet är giltigt i flera år till. Bygget är påbörjat och husgrunden är under granskning då byggaren inte utfört den eller vissa saker på den fackmässigt. Vi har en tvist precis som vi skrivit tidigare. Eftersom Kapten Zoom många gånger kommer med fullständigt felaktiga påståenden, så behöver vi även klargöra vissa saker och de uppfattas säkert som näsvisa.
Jag tycker faktiskt att du är både ohövlig och rent ut sagt oförskämd när du kommer med den typen av påhopp att du anser att våra råd inte är genuina och som i mitt fall fullständigt felaktiga påståenden. Vi känner inte varandra, vad skulle vinsten för min del vara att komma med råd som skadar någon jag inte känner som befinner sig i en jävla sits. Jag blir faktiskt riktigt förnärmad när du dessutom hoppar på mig med orden "Kapten Zoom många gånger kommer med fullständigt felaktiga påståenden". Vad fan bidrar du själv med i debatten? Sida upp o sida ned kläcker du ur dig an massa ovett om 2 VD:ar och hur du o din man blivit lurade, förda bakom ljuset av två skojföretag, Skandiabanken en inkompetent byggare som gjort fel på er platta. När man i er svåra situation försöker ge er konkreta råd på adekvata lösningar för att hjälpa er att kanske kunna komma vidare så får man skit för det.

Anna E, vad är syftet från er sida med tråden?

Ska jag gissa på att det hela bara handlar om att bedriva en häxjakt mot 2 företag, en bank och en usel byggare om jag ska använda mig av dina ord. Är detta ett resultat av den oerhörda bitterhet ni egentligen känner mot er själva då det är just ni själva som faktiskt medverkat till att ni sitter i den här skiten. Det kallas eget ansvar o drabbar alla oss som är myndiga på gott o ont.

Är det inte klokare att aktivt medverka till att andra presumtiva husköpare framförallt unga människor som bygger sitt 1:a hus, som gör sin största privatekonomiska affär får råd och får ta del av de erfarenheter ni har, tillsammans med den erfarenheten vi andra har. Då skulle tråden bidra med något positivt anser jag. Mitt primära mål är och har varit att dela med mig av den erfarenhet som jag skaffat mig under många många år i bygg o anläggningssektorn. Jag har haft förmånen att arbeta som entreprenör likväl på beställarsidan. Jag har dessutom byggt, låtit bygga småhus åt mig o min familj några gånger. Jag anser mig ha mycket goda kunskaper inom byggsektorn och anlitas som sakkunnig vid tvister i civilrättsliga sammanhang. Mitt syfte med att figurera här på tråden är att dela med mig av mitt kunnande.

Men jag accepterar inte att man är oförskämd så kom in i matchen istället o agera vuxet!

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
Anna E skrev:
Att styras av känslor var väl precis vad MM-hus ville få oss att göra när de dagar innan konkursen ringde upp och sa att "Vill ni ser ert hus inom överskådlig framtid måste vi göra en deal". Många handlar enligt andras önskemål när de hamnar i trångmål och inte enligt sina egna, men bara för att vi inte gör det är vi fortfarande vanliga människor. Gemene man hade kanske kastat mer pengar efter dessa företag, men vi bromsade in och det har visat sig vara bra. Vi kanske verkar ovanliga för byggfolk då vissa säger att "det är så här verkligheten ser ut". Vi söker den lösning som är bäst för oss ekonomiskt, men vi söker även den lösning som känns bäst.
.
Att förskottsbetala 75% utan säkerhet till KarlsonHus AB som åsidosätter den tecknade försäkringen gällande det lagstadgade färdigställandeskyddet gör er onekligen till....ovanliga människor.

Jag har aldrig under mina år sedan byggfelsförsäkringens och färdigställandeskyddets införande träffat på någon som valt att göra som ni gjort. Ur det perspektivet är ni unika.

"Vi bromsade in vilket senare visade sig vara bra"????

Anna, ni bromsade in när ni betalade 2,14 Mkr utan säkerhet. Så du menar att det var bra? Ur perspektivet att betala förskottsbetala 100% så är det väl bra. Har jag missuppfattat något i din text eller är du självironisk?

Kapten Zoom skrev:
"Vi bromsade in vilket senare visade sig vara bra"????

Anna, ni bromsade in när ni betalade 2,14 Mkr utan säkerhet. Så du menar att det var bra? Ur perspektivet att betala förskottsbetala 100% så är det väl bra. Har jag missuppfattat något i din text eller är du självironisk?
Ja du missförstod nog där, jag tror hon menade att dom bromsade in för att dom inte efter konkursen gick vidare och försökte lösa affären direkt med MM-hus, utan istället valde andra vägar.

AnnaE skriver ju att bygget är igång igen, så det ska bli intressant att se om hon berättar mer om detta.

thomasx skrev:
Ja du missförstod nog där, jag tror hon menade att dom bromsade in för att dom inte efter konkursen gick vidare och försökte lösa affären direkt med MM-hus, utan istället valde andra vägar.
Stämmer nästan. Vi bromsade in då utpressningsförsöket från MM-hus advokat kom INNAN konkursen. Lägg till det att Kennet även sagt att han skulle fixa ett hus vilket sas redan innan konkursen var ett faktum. Varför ska vi kasta mer pengar efter MM-hus när de behandlat oss illa, utnyttjat situationen och varit hånfulla med att säga "man lär sig något när man betalar i förskott". Detta kommer från VDn när vi är i Vimmerby. Samme VD har även han betalat i förskott i samband med husköp, men utgången blev tydligen en annan för honom. Är det konstigt att vi bromsar/stannar upp, eller borde vi ha handlat annorlunda? Vad hade ni själva gjort?

thomasx skrev:
AnnaE skriver ju att bygget är igång igen, så det ska bli intressant att se om hon berättar mer om detta.
Var skriver jag detta? Om jag gjort det, är det helt fel. Bygget är inte igång. Hur ska det kunna vara igång? Husgrunden är under granskning och under tiden söker vi efter den bästa lösningen för oss vilket inte nödvändigtvis innebär ett bygge överhuvudtaget. Klart vi inte sätter en stomme på en husgrund innan vi vet om grunden är bra nog för det. Innan vi har alla möjligheter presenterade, vet vi inte vilken väg vi väljer att gå. Är det konstigt det också?

Redigerat:
Kapten Zoom skrev:
Att förskottsbetala 75% utan säkerhet till KarlsonHus AB som åsidosätter den tecknade försäkringen gällande det lagstadgade färdigställandeskyddet gör er onekligen till....ovanliga människor.

Jag har aldrig under mina år sedan byggfelsförsäkringens och färdigställandeskyddets införande träffat på någon som valt att göra som ni gjort. Ur det perspektivet är ni unika.
Har KarlsonHus åsidosatt "den tecknade försäkringen gällande det lagstadgade färdigställandeskyddet"?

Kapten Zoom skrev:
Jag tycker faktiskt att du är både ohövlig och rent ut sagt oförskämd när du kommer med den typen av påhopp att du anser att våra råd inte är genuina och som i mitt fall fullständigt felaktiga påståenden. Vi känner inte varandra, vad skulle vinsten för min del vara att komma med råd som skadar någon jag inte känner som befinner sig i en jävla sits. Jag blir faktiskt riktigt förnärmad när du dessutom hoppar på mig med orden "Kapten Zoom många gånger kommer med fullständigt felaktiga påståenden". Vad fan bidrar du själv med i debatten? Sida upp o sida ned kläcker du ur dig an massa ovett om 2 VD:ar och hur du o din man blivit lurade, förda bakom ljuset av två skojföretag, Skandiabanken en inkompetent byggare som gjort fel på er platta. När man i er svåra situation försöker ge er konkreta råd på adekvata lösningar för att hjälpa er att kanske kunna komma vidare så får man skit för det.

Anna E, vad är syftet från er sida med tråden?

Ska jag gissa på att det hela bara handlar om att bedriva en häxjakt mot 2 företag, en bank och en usel byggare om jag ska använda mig av dina ord. Är detta ett resultat av den oerhörda bitterhet ni egentligen känner mot er själva då det är just ni själva som faktiskt medverkat till att ni sitter i den här skiten. Det kallas eget ansvar o drabbar alla oss som är myndiga på gott o ont.

Är det inte klokare att aktivt medverka till att andra presumtiva husköpare framförallt unga människor som bygger sitt 1:a hus, som gör sin största privatekonomiska affär får råd och får ta del av de erfarenheter ni har, tillsammans med den erfarenheten vi andra har. Då skulle tråden bidra med något positivt anser jag. Mitt primära mål är och har varit att dela med mig av den erfarenhet som jag skaffat mig under många många år i bygg o anläggningssektorn. Jag har haft förmånen att arbeta som entreprenör likväl på beställarsidan. Jag har dessutom byggt, låtit bygga småhus åt mig o min familj några gånger. Jag anser mig ha mycket goda kunskaper inom byggsektorn och anlitas som sakkunnig vid tvister i civilrättsliga sammanhang. Mitt syfte med att figurera här på tråden är att dela med mig av mitt kunnande.

Men jag accepterar inte att man är oförskämd så kom in i matchen istället o agera vuxet!
Jag har inte heller uppfattat det som att du genuint vill hjälpa till, utan mer att du vill visa vad du kan och du bekräftar detta för mig genom orden: "I sak så skiter jag fullständigt i om ni bränt av era pengar på ett misslyckat husköp utan mitt engagemang har hitintills endast berott på ett försök att bistå med min erfarenhet." Jag tycker att mycket av det du skriver är matnyttig information för presumtiva husköpare och välkomnar ditt bidrag, men tycker att du går för långt när du kommer med definitiva påståenden om vår specifika situation (som du inte kan ha inblick i) och ger råd delvis baserade på felaktiga antaganden.

Anna bidrar bl.a. med specifik information om den aktuella situationen. På så sätt är hon (alternativt jag) oumbärlig i tråden. Informationen i fråga kommer inte att presenteras av någon annan. Vad är det för "ovett" du syftar på?

När du skriver: "Ska jag gissa på att det hela bara handlar om att bedriva en häxjakt mot 2 företag, en bank och en usel byggare om jag ska använda mig av dina ord", så använder du dig väl knappast av Annas ord. "Häxjakt" är ett populärt ord i denna tråd, men det är inte Annas. Vi vet för lite om vår byggare för att kunna säga att han är "usel".

Nej, det är inte resultatet av bitterhet gentemot oss själva. Vi ser och förstår att det finns en mening med det som händer.

Jag tycker att vi aktivt medverkar "till att andra presumtiva husköpare framförallt unga människor som bygger sitt 1:a hus, som gör sin största privatekonomiska affär får råd och får ta del av de erfarenheter ni har, tillsammans med den erfarenheten vi andra har". Er erfarenhet finns ju här för andra att ta del av och samtidigt förtydligar vi genom att förklara att råden blir mer relevanta (i vår specifika situation) om den som ger råden har koll på vad som gäller i just denna situation. Du kanske är så ivrig att berätta för oss hur mycket du kan och hur naiva vi är att du inte riktigt tar dig tid att samla korrekt information. Jag ifrågasätter inte din kompetens, men jag tycker inte att du agerar särskilt "vuxet".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.