D
S sin skrev:
Nä inte i princip eller rent juridiskt.

Men i syfte att spara resurser så hade den vettliga och förnuftiga vägen här varit att handläggaren på kommunen tagit en snabb titt på trappen och konstaterat att 1) den verkar gammal 2) Den är inte inte i vägen för någon. Sen tagit ett snabbt beslut om att gå vidare till mer väsentliga uppgifter.
Det mest troliga är att en annan person anmält TS till kommunen angående annektering av kommunens mark. Om så är fallet måste den kommunala tjänstemannen som får ärendet agera annars är det tjänstefel.

Som tjänsteman kan man inte sitta själv och hitta på vad som är väsentliga uppgifter.

Sen tycker jag det är orimligt att tjafsa om trappan eftersom den är så gammal och därmed kan antas tillhöra kommunen själva. Bättre att informera att användandet av kommunens mark ska upphöra.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Hur vida det är vettigt av kommunen att upprätthålla sina gränser beror väl lite på omständigheterna, om TS gräsmatta vetter mot tex en parkyta gör ju det faktum att TS klipper ytan ihop med sin egen att för den som inte vet exakt vart gränsen går uppfattas den som en del av TS tomt, dvs man beträder den inte och där av har man begränsat andras fria rörlighet. Är det så att marken i fråga ligger inom strandskydd gäller även andra regler och privatisering är inte tillåten och speciellt inte av annans mark.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eller kanske någon annan och kommunen såg över hela området. Efter som TS inte planterat häck eller på annat sätt spärrat av kommunal mark är det nog inte den som orsakar mest irritation.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Om så är fallet måste den kommunala tjänstemannen som får ärendet agera annars är det tjänstefel.
Har du en källa på det?

D Bubblebubb skrev:
Som tjänsteman kan man inte sitta själv och hitta på vad som är väsentliga uppgifter.
Den bedömningen gör de flesta tjänstemän hela tiden.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Har du en källa på det?

Den bedömningen gör de flesta tjänstemän hela tiden.
Om det kommer in ett tillsynsärende kan man inte välja själv om man ska göra något eller ej, man måste titta på det och ta ett beslut om åtgärd eller inte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Det mest troliga är att en annan person anmält TS till kommunen angående annektering av kommunens mark. Om så är fallet måste den kommunala tjänstemannen som får ärendet agera annars är det tjänstefel.

Sen tycker jag det är orimligt att tjafsa om trappan eftersom den är så gammal och därmed kan antas tillhöra kommunen själva. Bättre att informera att användandet av kommunens mark ska upphöra.
Läser man från början så kan jag tänka mig att det rör sig om en genomgång/inventering i området där TS bor, han nämner att ett mindre antal av de utsatta käpparna är längs hans tomtgräns.

Visst är det så att man som tjänsteman är styrd av regelverk, policies, arbetsbeskrivningar och lagstiftning. Men samtidigt som gammal tjänsteman så vet jag att finns det i många fall mer eller mindre smidiga sätt att tolka och tillämpa dessa på :)

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
S sin skrev:
Läser man från början så kan jag tänka mig att det rör sig om en genomgång/inventering i området där TS bor, han nämner att ett mindre antal av de utsatta käpparna är längs hans tomtgräns.

Visst är det så att man som tjänsteman är styrd av regelverk, policies, arbetsbeskrivningar och lagstiftning. Men samtidigt som gammal tjänsteman så vet jag att finns det i många fall mer eller mindre smidiga sätt att tolka och tillämpa dessa på :)
Ja man får ju fråga kommunen hur detta uppkommit för att få ett korrekt svar.

Men det är ju inte lika kul som att spekulera på BH, det är ju vad forumet går ut på, hitta på scenarion och aldrig riktigt ta reda på sanningen.

D Bubblebubb skrev:
man måste titta på det och ta ett beslut om åtgärd eller inte.
Och man kan inte efter tio sekunders "titt" besluta att det inte krävs en åtgärd?

• Gilla
Foxpaint och 1 till
  • Laddar…
D
Det kan ju jag givetvis inte jag svara på, det borde du själv förstå om du tänker lite.

D Bubblebubb skrev:
Det kan ju jag givetvis inte jag svara på, det borde du själv förstå om du tänker lite.
Nej det förstår jag inte. Du framställer dig som insatt i hur lagstiftningen kring tillsynsärenden ser ut och därför trodde jag att du hade en uppfattning om hur noggrant ett "fall" som detta måste utredas innan beslut om "nedläggning" tas.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Skillnad på statligt anställd och kommunalt anställd.
Givetvis. Men du förstår vad jag menar.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Att en kommun informerar folk som annekterar kommunal mark att de ska sluta med det är väl inte överdrivet?
Att skriva allmän information på kommunens hemsida låter väl som en lämplig nivå tänker jag.

Men att ägna sig åt gränsutmarkeringar, platsbesök, personliga brev... ja då börjar det kosta personaltimmar, där skulle jag vara lite skeptiskt till om det alltid är förenligt med god hushållning av kommunens resurser. Men det är klart, ska kommunen dra fram en ny VA-ledning där så måste ju det jobbet göras. Eller om fastighetsägare blockerar allmänhetens fina strandpromenad. Klipper man kommunens illa skötta mark utanför sin tomt så tycker jag definitivt inte att kommunen ska lägga resurser på att få det att upphöra.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det förstår jag inte. Du framställer dig som insatt i hur lagstiftningen kring tillsynsärenden ser ut och därför trodde jag att du hade en uppfattning om hur noggrant ett "fall" som detta måste utredas innan beslut om "nedläggning" tas.
Det ska givetvis utredas och beslutas om det är lagstridigt. Vad mer ska du ha för svar. Vill du effektivisera kommunens arbeta behöver du prata med dem om antal sekunder per ärende.

D Bubblebubb skrev:
Det ska givetvis utredas och beslutas om det är lagstridigt.
Det finns inget givetvis här som jag ser det. Varför skulle inte en kommunal tjänsteman tämligen skönsmässigt kunna avfärda detta som en struntsak som inte bör utredas vidare?

Om du jämför med exempelvis en polis så är grunden att en polis som får kännedom om ett brott ska rapportera detta. En polis har dock möjlighet till rapporteftergift om det handlar om "småsaker". Jag finner det inte osannolikt att liknande "avskrivningsmöjligheter" finns även inom kommunal förvaltning.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns inget givetvis här som jag ser det. Varför skulle inte en kommunal tjänsteman tämligen skönsmässigt kunna avfärda detta som en struntsak som inte bör utredas vidare?

Om du jämför med exempelvis en polis så är grunden att en polis som får kännedom om ett brott ska rapportera detta. En polis har dock möjlighet till rapporteftergift om det handlar om "småsaker". Jag finner det inte osannolikt att liknande "avskrivningsmöjligheter" finns även inom kommunal förvaltning.
Ja men om man avfärdar det så är det utrett att man inte tar det vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.