52 790 läst ·
181 svar
53k läst
181 svar
Käpp märkt ”FG Linje” på min gräsmatta
Tveksamt om kronofogden lyfter ett finger om det är stridigt vems trappan på kommunens fastighet är. Först ska väl det avgöras rättsligt. Annars kunde det vara rätt bekvämt att kunna få kronofogden att riva anläggningar på min fastighet som jag vill bli av med och sen skicka räkning till grannen via kronofogden. Toppenupplägg!
Detta scenario utgår från att det är fastställt att trappan är TSClaes Sörmland skrev:
Tveksamt om kronofogden lyfter ett finger om det är stridigt vems trappan på kommunens fastighet är. Först ska väl det avgöras rättsligt. Annars kunde det vara rätt bekvämt att kunna få kronofogden att riva anläggningar på min fastighet som jag vill bli av med och sen skicka räkning till grannen via kronofogden. Toppenupplägg!
Visst, äger TS trappan så får han ordna med dess bortförande om kommunen vill det. Men utgångspunkten är nog snarare att det är markägarens kommunens nästan 100 år gamla trappa och att ägandegränsen går vid fastighetsgränsen enligt huvudregeln i jordabalken. Och att TS inte har något med den delen av trappan att göra.Jonatan79 skrev:
Men det kan säkert bli en långkörare i rätten om någon orkar.
Att en kommun informerar folk som annekterar kommunal mark att de ska sluta med det är väl inte överdrivet?
Tycker du ska säga att du finner indikation på att trappan kan ha funnits där redan innan huset byggdes 1920 och att den nog stammar från tidigare dagar möjligen tidigare delen av 1800 (före 1850 för att vara precis). Be dem kontakta kommunens stadsantikvarie för en utredning så att kommunen inte råkar begå fornminnesbrott. Detta förutsätter att du är lagd åt det trilskande hållet och gör allt för att förhala och obstruera utan egentlig utsikt av att vinna något på det och heller inte anser att kommunens pengar är något som man ska vara varsam med. 
Om folket i fråga klipper kommunens mark och håller den vårdad utan krav på någon ersättning tycker jag kommunen ska vara glad och inte tjafsa om en markremsa på en meter.D Daniel 109 skrev:
Vem skulle tjäna på att TS slutar klippa denna meter och den då antingen skulle se ovårdad ut eller orsaka underhållskostnader för kommunen?
Nä inte i princip eller rent juridiskt.D Daniel 109 skrev:
Men i syfte att spara resurser så hade den vettliga och förnuftiga vägen här varit att handläggaren på kommunen tagit en snabb titt på trappen och konstaterat att 1) den verkar gammal 2) Den är inte inte i vägen för någon. Sen tagit ett snabbt beslut om att gå vidare till mer väsentliga uppgifter.
Ja, man kanske kan hoppas att just det sker om varken TS eller kommunen tjafsar utan bara struntar i trappan.