J
GK100 GK100 skrev:
Man får nog se upp då så den dels har kapacitet några gånger större än plåttjockleken och fot som är avsedd för radiekörning. Jag har haft mycket nytta av sån sax har både sladd och batterivarianter (och nibbler som du är inne på den har också sin plats).
men, är det då en maskin som kostar flera tusen?

När jag för många år sen höll på och lagade upp en gammal bil så skulle jag gärna haft nån sån maskin, fan var jag klippte plåt för hand så jag fick blåsor i händerna... :D

J JohanLun skrev:
men, är det då en maskin som kostdet ar flera tusen?

När jag för många år sen höll på och lagade upp en gammal bil så skulle jag gärna haft nån sån maskin, fan var jag klippte plåt för hand så jag fick blåsor i händerna... :D
Ja de börjar kring 3-4000 men det smakar också om man gör lite jobb som amatör och kan tex utgå från format och få bra stycken klippta för att inte tala om man gör öppningar, urtag där man normalt fått sticksåga.

För ett enkelt litet vedskjul låter det dyrbart, mitt förslag är dyrt nog för så få meters användande som det handlar om i det här fallet.

J
Jo, inte ens ett vedskjul utan ett kort litet skärmtak utmed en gammal bod som ska rymma ett par rader ved.
Hade det inte varit för att taket idag är denna typ av plåttak hade jag nog gjort ett papptak, men det kommer se konstigt ut då det liksom "fortsätter" (dock med flackare vinkel) och är ett annat material. På kortsidan är det åxå ett skärmtak (eller, jag har fått riva det för det var ruttet, men ska dit med det igen) där det var papp, men iom att man inte ser taket från gavelsidan funkar det med papp där...

Jag chansar nog att såga de där 3.4m med sticksågen och sen lägga på lite rostskydd på kanten...
Har lite kvar innan jag kan bygga taket, måste gjuta klart en stödmur som kommer hamna under taket...

Hyr en nibbler, spräta en linje och kapa över ett gammalt lakan som du sen viker ihop. Svårare än så är det inte.

min lokala uthyrare tar 300kr/helg för en nibbler.

J
L Lutte skrev:
Hyr en nibbler, spräta en linje och kapa över ett gammalt lakan som du sen viker ihop. Svårare än så är det inte.

min lokala uthyrare tar 300kr/helg för en nibbler.
det jag inte fattar är hur man får ett rakt snitt, måste inte nibblern följa plåten? Den är ju liksom
-u-u-u-u-u-u-
så foten på nibblern måste väl då ta nästan 90 graders vinkar?

Men, jag har aldrig kört en nibbler, så kanske missförstår jag hur de funkar...

J JohanLun skrev:
det jag inte fattar är hur man får ett rakt snitt, måste inte nibblern följa plåten? Den är ju liksom
-u-u-u-u-u-u-

Du får vrida det du kallar foten så öppningen står 90 grader sett till motorn så maskinen hamnar parallellt med plåtens rillor. Då är det enkelt att vinkla om allteftersom man passerar trapetsformerna.

J JohanLun skrev:
Skulle en sån här för 1000 spänn från Jula funka? Om det funkar, så har jag en till nästa gång och slipper leta efter nån som hyr ut....

[länk]
I ditt fall med några meter ska det väl gå fint och klen plåt men för Marinen med 30 m kanske lite annorlunda.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
-u-u-u-u-u-u-

Du följer plåten med maskinen och då får du vrida matrisen 90° så maskinkroppen är i linje med takfallet så att säga.
Så inga problem, har kapat tp45 och tp20 med nibbler för många år sedan och minns att det var plättlätt fast det var första gången.

Kollade manualen för meec nibblern och den kan du vrida matrisen 360° mes fasta steg om 90°

Så bara köpa

• Gilla
GK100
  • Laddar…
J
GK100 GK100 skrev:
Du får vrida det du kallar foten så öppningen står 90 grader sett till motorn så maskinen hamnar parallellt med plåtens rillor. Då är det enkelt att vinkla om allteftersom man passerar trapetsformerna.

I ditt fall med några meter ska det väl gå fint och klen plåt men för Marinen med 30 m kanske lite annorlunda.
Ah, ok, så man ska följa plåten, men det är hyggligt enkelt... Jag tror jag fattar...

Får nog bli en sån enkel maskin från jula då... Såg att biltema hade en för tryckluft men då jag bara har ett sånt litet aggregat antar jag att de inte "orkar" utan kräver med luft (typ en tvåcylindring).

J JohanLun skrev:
Ah, ok, så man ska följa plåten, men det är hyggligt enkelt... Jag tror jag fattar...

Får nog bli en sån enkel maskin från jula då... Såg att biltema hade en för tryckluft men då jag bara har ett sånt litet aggregat antar jag att de inte "orkar" utan kräver med luft (typ en tvåcylindring).
Ja följer man rätt och inte försöker tvinga och bända så går det i princip av sig själv. Här passar eldrivet perfekt och även med sladd, tryckluft bör kräva en ganska rejäl kompressor och inga direkta mervärden i övrigt heller.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.