J
Sommarens första projekt tänkte jag skulle vara att snygga till vedförvaringen, som idag är en sönderblåst pressening.
Jag behöver 130cm djupt tak, uthuset har redan svart trapetsplåt på huvudtak, så vill ha det här åxå. 340cm brett.

Köpa 2st 3m plåtar och kapa?
Men hur? Funderar om två reglar som man pressar runt taket och sågar med sticksåg funkar. Vinkelslip får man inte kapa med. Att såga på frihand känns svårt att få rakt.

Det ÄR ett vedförråd, men jag vill ju inte skapa en start för rost, eller det ser skitfult ut. Skarven kommer vara synlig.

Tips?
Är det skitsvårt så man ska försöka få en plåtslagare göra detta?

Troligen är detta gjort miljoner med gånger, men jag har inte fått ett bra svar mha google / chatgpt.

En nibbler gör jobbet, det finns billiga sladdmaskiner för knappa 400kr som borde duga.

Jag ska kapa 30m plåt och tänkte nog sikta på en metallcirkelsåg.
Eventuellt skaffar jag bara rätt klinga till den cirkelsåg jag har.

J JohanLun skrev:
Sommarens första projekt tänkte jag skulle vara att snygga till vedförvaringen, som idag är en sönderblåst pressening.
Jag behöver 130cm djupt tak, uthuset har redan svart trapetsplåt på huvudtak, så vill ha det här åxå. 340cm brett.

Köpa 2st 3m plåtar och kapa?
Men hur? Funderar om två reglar som man pressar runt taket och sågar med sticksåg funkar. Vinkelslip får man inte kapa med. Att såga på frihand känns svårt att få rakt.

Det ÄR ett vedförråd, men jag vill ju inte skapa en start för rost, eller det ser skitfult ut. Skarven kommer vara synlig.

Tips?
Är det skitsvårt så man ska försöka få en plåtslagare göra detta?

Troligen är detta gjort miljoner med gånger, men jag har inte fått ett bra svar mha google / chatgpt.

Jag skulle kapat med vinkelslipen. Sen sätter man den kapade änden uppåt så den hamnar under en plåt.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ska kapa 30m plåt och tänkte nog sikta på en metallcirkelsåg.
Eventuellt skaffar jag bara rätt klinga till den cirkelsåg jag har.
Det är ju så långt att det kan vara värt att hyra eller köpa en bra nibbler.

J
F fribygg skrev:
En nibbler gör jobbet, det finns billiga sladdmaskiner för knappa 400kr som borde duga.
Men är inte tvärs profilen svårt med nibbler?

Jag har aldrig nyttjat en nibbler, men har sällan svårt att köpa verktyg.

Varför är en nibbler bättre än cirkelsågen? =)

Lägre fart, inget gnistregn som skadar plåtytan.

J
Sticksåg, metallblad, reglar på båda sidor? Funkar good enough?

J JohanLun skrev:
Men är inte tvärs profilen svårt med nibbler?
Det går bra men nibbler är inget vidare om man har långa sträckor att köra därför att det blir stora mängder oerhört vassa spånor som ofta ställer till det även långt efter man kört.

J JohanLun skrev:
Sticksåg, metallblad, reglar på båda sidor? Funkar good enough?
Bör bli en ganska långsam övning som också äter blad även om de är av bättre slag. Har du tid så för all del ok.

Jag har aldrig nyttjat en nibbler, men har sällan svårt att köpa verktyg.

Du klarar dig nog bra med rätt klinga till sågen. Om du vill skaffa maskiner på temat har du säker mer nytta av en elektrisk plåtsax dvs en som rullar upp en remsa från snittet. Den kan du om den är rätt utförd även köra tvärs korrugerad plåt med.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du klarar dig nog bra med rätt klinga till sågen. Om du vill skaffa maskiner på temat har du säker mer nytta av en elektrisk plåtsax dvs en som rullar upp en remsa från snittet. Den kan du om den är rätt utförd även köra tvärs korrugerad plåt med.
Funkar elektrisk plåtsax även om man ska snedkapa TR 20 vid en ränndal?

GK100 GK100 skrev:
Många val, ska se vad som går att hitta till min vanliga såg.

Ska snedsåga två olika profiler på väggplåt till en innervägg i en maskinhall.

F fribygg skrev:
Funkar elektrisk plåtsax även om man ska snedkapa TR 20 vid en ränndal?
Man får nog se upp då så den dels har kapacitet några gånger större än plåttjockleken och fot som är avsedd för radiekörning. Jag har haft mycket nytta av sån sax har både sladd och batterivarianter (och nibbler som du är inne på den har också sin plats).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.