43 969 läst ·
54 svar
44k läst
54 svar
Kapa sten -- vad gör jag för fel?
Plåtnibbler kan man använda eller bra plåtsaxar avsedd för arbetet.S Setomidor skrev:
Sticksåg brukar det stå i anvisningarna.
Själv har jag använt cirkelsåg ibland och även plåtsax.
Jag hade en polare till hjälp en gång och han hade en specialkap för takplåt.
Ny takplåt är ofta väldigt tunn och lättklippt.
Beroende på hur din takplåt ser ut så fungerar inte alla plåtrnibblers utan det måste vara än som klarar din profil.
Produkter som diskuteras: "plåtsaxar"
Plåtsaxar
Plåtsaxar är specialiserade skärande verktyg som används för att klippa genom tunna material som plåt och annan plåt. De finns i olika storlekar och stilar för att passa olika applikationer, och vissa är utformade för att klippa i
Läs mer
Hyr en maskin avsedd för jobbet, om du har möjlighet. Allt går mycket enklare, och blir troligen bättre. Hur du än gör så använd vatten om det går, och skyddsglasögon. Det sparar framför allt dina lungor, och alla andras som fins i din omgivning. Om du inte har vatten så använd en halvmask med P3-filter.
Var försiktig och tänk dig för. Stenkapning (och arbete med stora vinkelslipar/kapmaskiner) är en vanlig orsak till svåra olyckor inom byggbranschen! Maskinen håller sannolikt oavsett dammet...
Var försiktig och tänk dig för. Stenkapning (och arbete med stora vinkelslipar/kapmaskiner) är en vanlig orsak till svåra olyckor inom byggbranschen! Maskinen håller sannolikt oavsett dammet...
Förliten kapskiva på din maskin.
Kör en större med sladd eller en bensinkap om du ska kapa mycket. Motorkap är kanon när man ska såga i betongbrunnar och annat grövre. Men vattentillsats är oxå bra då dammar det inte så mycket och klingan håller bättre (bättre kylning med vatten)
Kör en större med sladd eller en bensinkap om du ska kapa mycket. Motorkap är kanon när man ska såga i betongbrunnar och annat grövre. Men vattentillsats är oxå bra då dammar det inte så mycket och klingan håller bättre (bättre kylning med vatten)
Efter att ha sett den bilden för några år sedan så gjorde jag en likadan för att förhindra en röd dammexplosion då jag skulle kapa röda betongpannor.
Det fungerade ypperligt! Dock så var det aningen obekvämt att det pirrade i fingrarna då vattenstänken ledde ut en liten felström till mig. Dock inte så mycket att JFB löste ut. Så tänk på att skydda händerna med gummihandskar också, eller isolationstrafo så att du inte får en stöt och tappar maskinen med svåra skador som följd.
Det fungerade ypperligt! Dock så var det aningen obekvämt att det pirrade i fingrarna då vattenstänken ledde ut en liten felström till mig. Dock inte så mycket att JFB löste ut. Så tänk på att skydda händerna med gummihandskar också, eller isolationstrafo så att du inte får en stöt och tappar maskinen med svåra skador som följd.
Jag har kapat en del sten. Diamantklinga är att föredra vid hårdare material som tex betongplattor. När man kapar mjuk sten, som tex kalksten, så ger ”stenklingorna” bättre kontroll och exakthet. Provade på asfalt och då gick en skiva per halvmeter ..
Kör med bra andningsmask med partikelfilter.
Jag håller med om att ha en stark nätdriven maskin. Gärna 230.
Kör med bra andningsmask med partikelfilter.
Jag håller med om att ha en stark nätdriven maskin. Gärna 230.
gjorde samma sakH hemljuvahem86 skrev:Hahaha jag som trodde att de där stenkapskivorna för 20 spänn var förstklassiga diamantklingor. Har försökt kapa vanliga marksten men fått köra som fan för att bara kapa en endaste. Lyckades inte ta mig igenom stenarna på rimlig tid utan fick knäcka dem typ halvvägs, och var tredje sten knäcktes på fel ställe *facepalm*
Drar imorrn iväg och köper en riktig diamantklinga! Så blir förhoppningsvis trädgårdsgången färdig detta året.
Har du vinkelslipen igång?S Setomidor skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
