Hahaha jag som trodde att de där stenkapskivorna för 20 spänn var förstklassiga diamantklingor. Har försökt kapa vanliga marksten men fått köra som fan för att bara kapa en endaste. Lyckades inte ta mig igenom stenarna på rimlig tid utan fick knäcka dem typ halvvägs, och var tredje sten knäcktes på fel ställe *facepalm*

Drar imorrn iväg och köper en riktig diamantklinga! Så blir förhoppningsvis trädgårdsgången färdig detta året.
 
  • Gilla
snoooze och 1 till
  • Laddar…
Ja de där mysko skivorna för "sten" alltså. Det följde med en sådan när jag köpte en vinkelslip för ett antal år sen, den ligger fortfarande oanvänd.
Sen är det stor skillnad på diamantskiva och diamantskiva. Jag använde en Bosch Standard for Stone, som höll rätt bra men till slut brann upp efter en hel del granit. Kör nu med en Best for Stone och den kapar ännu bättre och håller förhoppningsvis längre också. Har "lasersvetsade" segment, vilket verkar skilja billigare från dyrare skivor.

Sen det där med att köpa en billig 230 mm slip som slit och släng vid stenkapning. Ni som gör så, har ni provat mer högkvalitativa maskiner i sammanhanget? Annars blir det ju en självuppfyllande profetia liksom. Min 230 mm Flex har utstått stora mängder stendamm och spinner fortfarande fint. Men skulle inte bli förvånad om en Kinamaskin för några hundra hade kastat in vid det här laget. Sen får man ju en del trevliga attribut på dyrare maskiner som mjukstart och kick back stop. Vilka märken/modeller är det som gett upp vid stenkapning?
 
Alltgår Alltgår skrev:
Min 230 mm Flex har utstått stora mängder stendamm och spinner fortfarande fint.
Jag håller med !!
FLEX är Rolls-Royce

Det är nog den enda maskinen man kan belasta till max i 8 timmar i sträck, men den kostar 3 ggr mer än närmst proffsmaskin.
 
Jag har en gammal blå bosch. Den har bråkat ibland efter stenkapning. Då har jag fått plocka isär den och blåsa ur allt stendam. Sen har den gått bra igen.
 
  • Gilla
Hay Sway
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ja de där mysko skivorna för "sten" alltså. Det följde med en sådan när jag köpte en vinkelslip för ett antal år sen, den ligger fortfarande oanvänd.
Sen är det stor skillnad på diamantskiva och diamantskiva. Jag använde en Bosch Standard for Stone, som höll rätt bra men till slut brann upp efter en hel del granit. Kör nu med en Best for Stone och den kapar ännu bättre och håller förhoppningsvis längre också. Har "lasersvetsade" segment, vilket verkar skilja billigare från dyrare skivor.

Sen det där med att köpa en billig 230 mm slip som slit och släng vid stenkapning. Ni som gör så, har ni provat mer högkvalitativa maskiner i sammanhanget? Annars blir det ju en självuppfyllande profetia liksom. Min 230 mm Flex har utstått stora mängder stendamm och spinner fortfarande fint. Men skulle inte bli förvånad om en Kinamaskin för några hundra hade kastat in vid det här laget. Sen får man ju en del trevliga attribut på dyrare maskiner som mjukstart och kick back stop. Vilka märken/modeller är det som gett upp vid stenkapning?
Jag är ingen stor supporter för billiga maskiner och den enda jag har och använder är just en 230mm vinkelharry av fabrikat Ferm. Med den och en billig klinga från Jula har jag kapat över 70m granit cirka 20mm tjock. Funkar tyvärr klockrent och visar inga tecken på att vilja dö. Ej heller klingan vill ge upp, tror det är mer än hälften kvar att slita ner....
 
Alltgår Alltgår skrev:
Sen det där med att köpa en billig 230 mm slip som slit och släng vid stenkapning. Ni som gör så, har ni provat mer högkvalitativa maskiner i sammanhanget
Nej, men jag har köpt en jättebillig maskin som håller än. Då ser jag ingen anledning att köpa något dyrare.
 
Martin_B
Vad fasen är en "stenkapskiva"? :D ...

Skall man kapa sten och betong är det diamantklinga som gäller. De flesta sorter går utmärkt till enklare jobb.
Skall man kapa metall är det en vanlig kapskiva som gäller, finns även det i olika kvalitéer och tjocklekar osv.

Vad den där kapskivan är för något som TS länkade till vet jag ej. Står väl inget om diamant?

Vet dock att ibland tycker sig tillverkare veta bäst vad för material som skall skära i specifika material, trots att det ej fungerar i verkligheten. Som exempelvis diamanttigersågblad. Helt värdelöst för tegel exempelvis, även fast tillverkaren säger att det är den man skall köra på.
En tigersågblad med hårdmetalltänder är betydligt bättre för tegel!

Däremot om vi pratar om kapskivor till vinkelslipar, så är det diamant som gäller. Hårdmetalltänder för sten och tegel lär inte bli så bra till en klinga :D
 
Martin_B
Haha, här har vi svaret:
"
  • Allsidig och solid kapskiva för användning i betong, leca och olika stenmatrial
  • Fiberarmering av hög kvalitet
  • Produktionsprocessen möter kvalitetsstandad ISO 9001, EN 12413 och VBG 49 och
  • gällande DIN standard"
Fiberarmering? Haha, det är ju ingen diamantskiva det. Jävla skräp är vad det är. Släng den åt helvete. Fattar inte hur de kan sälja sån skit för att kapa stenmaterial med! Idioti.

Skaffa en riktig diamantkapskiva TS (@Setomidor), så kommer det gå utmärkt även med din batterimaskin.
 
Martin_B
Borde vara brottsligt att tillverka och sälja sådan skit. Tänk så många som har slitit ut allt sitt hår över att de inte kommer någonstans! De bara kämpar och kämpar och blir till slut så förbannade så hela maskinen smälls rätt ner i backen :D
 
Martin_B Martin_B skrev:
Vad fasen är en "stenkapskiva"? :D ...

Skall man kapa sten och betong är det diamantklinga som gäller. De flesta sorter går utmärkt till enklare jobb.
Skall man kapa metall är det en vanlig kapskiva som gäller, finns även det i olika kvalitéer och tjocklekar osv.

Vad den där kapskivan är för något som TS länkade till vet jag ej. Står väl inget om diamant?

Vet dock att ibland tycker sig tillverkare veta bäst vad för material som skall skära i specifika material, trots att det ej fungerar i verkligheten. Som exempelvis diamanttigersågblad. Helt värdelöst för tegel exempelvis, även fast tillverkaren säger att det är den man skall köra på.
En tigersågblad med hårdmetalltänder är betydligt bättre för tegel!

Däremot om vi pratar om kapskivor till vinkelslipar, så är det diamant som gäller. Hårdmetalltänder för sten och tegel lär inte bli så bra till en klinga :D
Martin_B Martin_B skrev:
Haha, här har vi svaret:
"
  • Allsidig och solid kapskiva för användning i betong, leca och olika stenmatrial
  • Fiberarmering av hög kvalitet
  • Produktionsprocessen möter kvalitetsstandad ISO 9001, EN 12413 och VBG 49 och
  • gällande DIN standard"
Fiberarmering? Haha, det är ju ingen diamantskiva det. Jävla skräp är vad det är. Släng den åt helvete. Fattar inte hur de kan sälja sån skit för att kapa stenmaterial med! Idioti.

Skaffa en riktig diamantkapskiva TS (@Setomidor), så kommer det gå utmärkt även med din batterimaskin.
Martin_B Martin_B skrev:
Borde vara brottsligt att tillverka och sälja sådan skit. Tänk så många som har slitit ut allt sitt hår över att de inte kommer någonstans! De bara kämpar och kämpar och blir till slut så förbannade så hela maskinen smälls rätt ner i backen :D
Såja, såja, lungna dig nu. Inte nyttigt att hetsa upp sig så i värmen :p
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Setomidor skrev:
Vad rekommenderas för takplåt?
Nibbler!

Edit: tvåa på bollen
 
Martin_B
nanowire nanowire skrev:
Såja, såja, lungna dig nu. Inte nyttigt att hetsa upp sig så i värmen :p
Blir förbannad på all skit som säljs. Och tillverkarna samt återförsäljarna kommer undan med det! :D ...nä, du har rätt, inte bra att hetsa upp sig så i värmen. Får väl högt blodtryck och en hjärnblödning till slut :D
 
N
Kapskivorna fungerar till tegel men är värdelösa i leca. Diamantskivor är överlägsna. Har en 230 mm vinkelslip från lidl som utan problem kapat en massa sten och den fungerar ännu utan problem.
 
Du ska absolut prova med en diamatskiva. Det är som natt och dag mot en vanlig stenskiva.
 
Stenklipp så slipper man allt stendamm som vinkelslipen ger... samt stenskivorna är värdelösa en bliligare diamntskiva från t.ex biltema håller längre ^_^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.