Hej,
Vi ska bygga en spalje som har en vinkel på 45 grader och vi stöter på patrull när vi kommer till kapningen av stolpen för överliggaren. Stolpen är 45x70. Kan någon hjälpa?

Har ni en kap/gersåg? Lägg regeln och snekapa istället för att gera.

Vi har kap/gersåg

vivsan skrev:
Hej,
Vi ska bygga en spalje som har en vinkel på 45 grader och vi stöter på patrull när vi kommer till kapningen av stolpen för överliggaren. Stolpen är 45x70. Kan någon hjälpa?
Vad är problemet?

Bestäm vinkeln.
Rita ett streck I rätt vinkel.
Kapa efter strecket.

Det borde ju vara lätt, men som sagt, hur yttrar sig problemet?

PS
Välkommen till Bygga hus-forumet Vivsan!

Det tyckte vi oxå.
Första 45 för överliggaren på stolpen är självklar, men när den andra överliggaren som ska gå ihop med den första i 45 grader ska läggas i 45 mot stolpen oxå går det inte ihop längre...

...du kanske kan ta en bild på problemet så ska du se att hjälp kommer snabbt. Inte helt enkelt att förstå vad som inte funkar...

Du ska såga överliggarna i 22,5 grader (45/2) för att få det att gå ihop. När du sågar överliggarna i 45 grader så blir den sammanlagda vinkeln 90 grader.

Glöm antagligen ovanstående, jag tror jag missförstod frågan.

Redigerat:
Har du lutning på överliggaren som du sen ska gera i 45grader eller? Svårt att förstå vad som är 45grader.

Mell skrev:
Har du lutning på överliggaren som du sen ska gera i 45grader eller? Svårt att förstå vad som är 45grader.
Överliggaren ligger i 45graders lutning mot stolpen, som givet det är gerad i 45grader. Problemet uppstår vid stolpe #2 som förutom för den första överliggaren ska vinklas så att överliggare#2 forsätter spaljen i 45graders vinkel mot den första väggen. Komplicerat att beskriva med ord...

Varför gör du inte en skiss?

Svårt att beskriva med ord, ja.

Gissa om det är lätt att förstå :o

Du har alltså lutning på överliggaren, och har svårt att få till geringen när staketet svänger 45grader?
Om jag förstått det hela rätt så hade jag kapat till en kloss i 45 grader. Denna hade jag sedan använt under överliggaren när jag skulle såga till den, alltså så att överliggaren haft samma vinkel när man sågar den som den har när den är på plats. Sedan är det bara att såga den i 22,5 grader.
Om jag nu förstått det hela rätt, så hoppas jag du förstår vad jag menar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.