7 635 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
kapa staket stolpar
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad är problemet?vivsan skrev:
Bestäm vinkeln.
Rita ett streck I rätt vinkel.
Kapa efter strecket.
Det borde ju vara lätt, men som sagt, hur yttrar sig problemet?
PS
Välkommen till Bygga hus-forumet Vivsan!
Du ska såga överliggarna i 22,5 grader (45/2) för att få det att gå ihop. När du sågar överliggarna i 45 grader så blir den sammanlagda vinkeln 90 grader.
Glöm antagligen ovanstående, jag tror jag missförstod frågan.
Glöm antagligen ovanstående, jag tror jag missförstod frågan.
Redigerat:
Överliggaren ligger i 45graders lutning mot stolpen, som givet det är gerad i 45grader. Problemet uppstår vid stolpe #2 som förutom för den första överliggaren ska vinklas så att överliggare#2 forsätter spaljen i 45graders vinkel mot den första väggen. Komplicerat att beskriva med ord...Mell skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Varför gör du inte en skiss?
Svårt att beskriva med ord, ja.
Gissa om det är lätt att förstå
Svårt att beskriva med ord, ja.
Gissa om det är lätt att förstå
Du har alltså lutning på överliggaren, och har svårt att få till geringen när staketet svänger 45grader?
Om jag förstått det hela rätt så hade jag kapat till en kloss i 45 grader. Denna hade jag sedan använt under överliggaren när jag skulle såga till den, alltså så att överliggaren haft samma vinkel när man sågar den som den har när den är på plats. Sedan är det bara att såga den i 22,5 grader.
Om jag nu förstått det hela rätt, så hoppas jag du förstår vad jag menar..
Om jag förstått det hela rätt så hade jag kapat till en kloss i 45 grader. Denna hade jag sedan använt under överliggaren när jag skulle såga till den, alltså så att överliggaren haft samma vinkel när man sågar den som den har när den är på plats. Sedan är det bara att såga den i 22,5 grader.
Om jag nu förstått det hela rätt, så hoppas jag du förstår vad jag menar..
Klicka här för att svara