[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Och ibland samsas de båda.... ComHem/Tele2 "fiberkoax" som de kallar det
Visst, det kan finnas dessa lösningar, säger inget om det, men som vanligt, vi får bara lite info om anläggningen som TS frågar om.
Är det en Brf så är det ju bara att höra med styrelsen vad som gäller.

Dock, fibern tar över tv-distributionen i flerfamiljshus/Brf, kabelnäten stängs ner, har själv flera exempel på det i min närhet.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
...och om det är ok att ta bort uttaget. Hur/vad gör jag med änden som sticker ut på ett säkert sätt?

Klipp av, tryck in eller dra ut hela kabeln. Spackla/måla. Valet är ditt.
Där är inga spänningar som är farliga.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Klipp av, tryck in eller dra ut hela kabeln. Spackla/måla. Valet är ditt.
Där är inga spänningar som är farliga.
Tack, men "hela kabeln"? Den går väl två våningar till upp på taket? (bor som sagt i lägenhet)

Bor man i en lägenhet MÅSTE man kolla hur det är gjort. Risken är stor att det blir problem hos grannar om man bara rycker/klipper kabeln.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Visst, det kan finnas dessa lösningar, säger inget om det, men som vanligt, vi får bara lite info om anläggningen som TS frågar om.
Är det en Brf så är det ju bara att höra med styrelsen vad som gäller.

Dock, fibern tar över tv-distributionen i flerfamiljshus/Brf, kabelnäten stängs ner, har själv flera exempel på det i min närhet.
Eller så använder man det befintliga kabeltv-nätet för "datatrafik" med MoCA-lösning från inkommande fibern i källaren för att slippa dra ett nytt nät i huset.

I lägenhet är det obra att pilla på kabeltvledningarna. Ofta så är det fastighetsägarens uttag/kabel. Kan vara så att det måste vara en CANT ansluten installatör som hanterar detta.

• Gilla
Förvaltare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.