Hej,

Ska sätta nytt uttag i ett rum precis under antennerna på vinden. Har träffat rätt med borren från vind i vägg och slang och ROT-dosa på plats.

Det är nu jag lyfter blicken och inser att befintliga kopplingen är långt mer avancerad än jag kan greppa. Lägger upp bilder på utrustningen och hoppas på kloka svar.

1. Det finns en antenn för marksänd DVB-T Sverige och en för marksänd DVB-T Danmark. Antar att båda är UHF, yagiantenner. På gavel syns även de flesta boxar:

IMG_0126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Danmarks antennen är kopplad som följer:

IMG_0123.jpg
Skapa konto

IMG_0124.jpg
Skapa konto

0125_1.png
Skapa konto

IMG_0125.jpg
Skapa konto

För att sedan gå in i denna box där även Sverigeantennen ansluter längst till höger.

IMG_0122.jpg
Skapa konto

Från ovan box delar sig sedan kabeln med en:

IMG_0129.jpg
Skapa konto

Båda kablarna går sedan ner i huset. Vid första uttaget på ena benet sitter en:

IMG_0134.jpg
Skapa konto

IMG_0135.jpg
Skapa konto

Allt fungerar utmärkt, jag önskar bara få en kabel i närheten av antennera/boxarna för att gå ner till ett uttag med.
Var kan jag "splitta"? Alternativt om någon är lika intresserad som jag så skulle jag gärna vilja bygga om och förenkla det som går. En combiner och en försärkare kanske?

Tacksam för lite tips!

/J

Hej,
Tack för svar. Vet du om jag kan sätta en tvåvägssplitter efter sista boxen och flytta befintlig utgående kabel till en av utgångarna på splittern? Alltså att ha två tvåvägssplitter i "serie". Rent praktiskt så ska jag dra kabeln ner nära boxarna och befintlig splitter sitter 4 meter bort.

Tack,
J

Det går nästan lika bra. Du får en aning lägre effekt, en fjärdedel istället av en tredjedel efter den nya splitterny, men det är ingenting i sammanhanget.
Men får du verkligen in alla kanaler du ska ha med den uppsättningen. Stoppfilter för 33, 43 och 50 är ju från tiden TV1, TV2 och TV4 sändes ur från Hörby analogt.
Fungerar det så hade jag inte rört det. Nu sänds det ut så många kanaler i både Sverige och Danmark så det har blivit betydligt svårare att göra kombinationsfilter. Alltså för att kombinera en dansk antenn med en svensk.

Hej,

Satte in en tvåvägssplitter på matningen till befintlig tvåvägssplitter.
Antennerna är riktade mot Köpenhamn och Malmö. Samtliga FTA (FreeToAir) fungerar från båda sändarna. Nästan så man blir lite sugen själv att sätta upp en danmarksantenn. Länge sedan man såg DR1 och DR2. Ovan var hos min mor.

Tack för hjälpen.

/J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.