Nu efter vintern har jag fått problem med att färg flagnar på ett flertal ställen i taket. Det är framför allt i skarvarna på panelbrädorna, träet har väl rört sig mycket. Se bilder.
Vet inte när det målades och vad det är för färg, bara bott här sedan i höstas.
Något tips på vad jag kan göra? Det är ett ryggåstak så kommer tyvärr bara åt närmast väggen med stegen.
Vet inte när det målades och vad det är för färg, bara bott här sedan i höstas.
Något tips på vad jag kan göra? Det är ett ryggåstak så kommer tyvärr bara åt närmast väggen med stegen.
Är det inomhus eller utomhus?Moana skrev:
Nu efter vintern har jag fått problem med att färg flagnar på ett flertal ställen i taket. Det är framför allt i skarvarna på panelbrädorna, träet har väl rört sig mycket. Se bilder.
Vet inte när det målades och vad det är för färg, bara bott här sedan i höstas.
Något tips på vad jag kan göra? Det är ett ryggåstak så kommer tyvärr bara åt närmast väggen med stegen.
Beskriv mer vad du fotograferat.
Ja, jag undrade om det var en övervåning eller ett yttertak.Moana skrev:
Troligen är det bara att den torra luften på vintern som fått träet att torka och spricka, möjligen för att huset rört på sig (av samma anledning).
Det skulle förstås kunna ha trängt in mindre mängder regn vid t ex ett kraftigt åskregn i somras (sånt händer och är inget att bli jätteoroad ut om det händer vid riktigt kraftiga oväder efter lång torka, vart tionde år eller så). Det ser inte ut som ett pågående läckage i alla fall.
Vad du ska göra beror ju i stor utsträckning på hur petig du är.
Om det är högt upp så kan man ofta nå mycket med en tredelad ute-stege. Alternativet är att hyra en byggnadsställning.
Sen får man skrapa bort löst sittande färg, spackla med latexfog (som klarar rörelser), slipa, måla.
Är du inte så petig så kan du bara pilla bort lös färg och bättringsmåla just där. Det blir inte perfekt, men ögat kommer att vänja sig...
Om det är högt upp så kan man ofta nå mycket med en tredelad ute-stege. Alternativet är att hyra en byggnadsställning.
Sen får man skrapa bort löst sittande färg, spackla med latexfog (som klarar rörelser), slipa, måla.
Är du inte så petig så kan du bara pilla bort lös färg och bättringsmåla just där. Det blir inte perfekt, men ögat kommer att vänja sig...
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Tack. Rekommenderar du latexfog även till sprickan i väggen? Hittade nåt som kallas "Lagningstejp TESA för sprickor", är det bra?G gmogmo skrev:Vad du ska göra beror ju i stor utsträckning på hur petig du är.
Om det är högt upp så kan man ofta nå mycket med en tredelad ute-stege. Alternativet är att hyra en byggnadsställning.
Sen får man skrapa bort löst sittande färg, spackla med latexfog (som klarar rörelser), slipa, måla.
Är du inte så petig så kan du bara pilla bort lös färg och bättringsmåla just där. Det blir inte perfekt, men ögat kommer att vänja sig...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

