Nu efter vintern har jag fått problem med att färg flagnar på ett flertal ställen i taket. Det är framför allt i skarvarna på panelbrädorna, träet har väl rört sig mycket. Se bilder.
Vet inte när det målades och vad det är för färg, bara bott här sedan i höstas.
Något tips på vad jag kan göra? Det är ett ryggåstak så kommer tyvärr bara åt närmast väggen med stegen.
 
  • Flagnande vit färg på innertakets panelbrädor, synliga vid skarvarna där träet verkar ha rört sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgflagnande i taket, synliga träytor där färg har lossnat vid skarvar på panelbrädor i ett ryggåstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Moana Moana skrev:
Nu efter vintern har jag fått problem med att färg flagnar på ett flertal ställen i taket. Det är framför allt i skarvarna på panelbrädorna, träet har väl rört sig mycket. Se bilder.
Vet inte när det målades och vad det är för färg, bara bott här sedan i höstas.
Något tips på vad jag kan göra? Det är ett ryggåstak så kommer tyvärr bara åt närmast väggen med stegen.
Är det inomhus eller utomhus?
Beskriv mer vad du fotograferat.
 
Det är inomhus. Träpanel i taket. Den som mest färg fallit från är en taklist, mellan vägg och tak.
Taket verkar vara sprutmålat och färgen som fallit av är tjock.
 
Är det betongvägg?

Vad finns ovanför taket?
 
Det är gipsvägg. Vad menar
G gmogmo skrev:
Är det betongvägg?

Vad finns ovanför taket?
Väggen är gips. Vad menar du med ovanför taket? Det är ett ryggåstak.
 
Moana Moana skrev:
Det är gipsvägg. Vad menar

Väggen är gips. Vad menar du med ovanför taket? Det är ett ryggåstak.
Ja, jag undrade om det var en övervåning eller ett yttertak.

Troligen är det bara att den torra luften på vintern som fått träet att torka och spricka, möjligen för att huset rört på sig (av samma anledning).

Det skulle förstås kunna ha trängt in mindre mängder regn vid t ex ett kraftigt åskregn i somras (sånt händer och är inget att bli jätteoroad ut om det händer vid riktigt kraftiga oväder efter lång torka, vart tionde år eller så). Det ser inte ut som ett pågående läckage i alla fall.
 
Nej, ser heller inga tecken på läckage och tror också det rört sig väldigt mycket under vintern. Har även fått ett flertal sprickor i en gipsvägg.
 
Vad du ska göra beror ju i stor utsträckning på hur petig du är.

Om det är högt upp så kan man ofta nå mycket med en tredelad ute-stege. Alternativet är att hyra en byggnadsställning.

Sen får man skrapa bort löst sittande färg, spackla med latexfog (som klarar rörelser), slipa, måla.

Är du inte så petig så kan du bara pilla bort lös färg och bättringsmåla just där. Det blir inte perfekt, men ögat kommer att vänja sig...
 
G gmogmo skrev:
Vad du ska göra beror ju i stor utsträckning på hur petig du är.

Om det är högt upp så kan man ofta nå mycket med en tredelad ute-stege. Alternativet är att hyra en byggnadsställning.

Sen får man skrapa bort löst sittande färg, spackla med latexfog (som klarar rörelser), slipa, måla.

Är du inte så petig så kan du bara pilla bort lös färg och bättringsmåla just där. Det blir inte perfekt, men ögat kommer att vänja sig...
Tack. Rekommenderar du latexfog även till sprickan i väggen? Hittade nåt som kallas "Lagningstejp TESA för sprickor", är det bra?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.