Vi renoverar ett badrum där duschen (I badkaret) är i en gammal kattvind med snedtak. Alltså kommer vattenstänk på taket och ganska mycket ånga.
I det gamla badrummet fanns i detta tak utifrån sett: Tegelpannor, gamla plåttaket, plankor som reglar, luftspalt, isolering (3 mm frigolit och som ytskikt en typ av formskiva med stenhård "plastfilm" närmast duschen..
Vi vill nu ha pärlspont i taket och har satt en ångbroms mellan isolering och originalskivan (som var ytskikt tidigare) men även tänkt en pärlspont målad med
Våtrumsfärg som ytskikt.
Frågan är nu om fukten kommer att låsas in mellan pärlsponten och gamla ytskiktsskivan?
I det gamla badrummet fanns i detta tak utifrån sett: Tegelpannor, gamla plåttaket, plankor som reglar, luftspalt, isolering (3 mm frigolit och som ytskikt en typ av formskiva med stenhård "plastfilm" närmast duschen..
Vi vill nu ha pärlspont i taket och har satt en ångbroms mellan isolering och originalskivan (som var ytskikt tidigare) men även tänkt en pärlspont målad med
Våtrumsfärg som ytskikt.
Frågan är nu om fukten kommer att låsas in mellan pärlsponten och gamla ytskiktsskivan?
Jag jobbar inte, har tur och behöver inte.
Men jag har hus jag tar hand om själv och jag läser mycket på forumet.
Det jag kan är mest härifrån forumet och Youtube. Om du söker efter trådar om dubbla tätskikt kommer du kunna läsa precis det jag skrev...
Men jag har hus jag tar hand om själv och jag läser mycket på forumet.
Det jag kan är mest härifrån forumet och Youtube. Om du söker efter trådar om dubbla tätskikt kommer du kunna läsa precis det jag skrev...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Våtrumsfärg är inte vattentät. Det finns godkända målade system för plats med badkar/dusch, men de har alla en väv i botten innan våtrumsfärg, normalt två typer av färg. Godkända målade system finns på MVK:s webbsidor.
Klicka här för att svara