Hus från 90-talet. Det kommer torraprickor i nederkant. Har målat om där nere varje år men de kommer tillbaka. Vad kan man göra?
Slipa helt rent och lägga epoxy innan fönsterfärg?

• Fönster från 1990-talshus med synliga torraprickor vid nederkanten, diskuterar lösningar för återkommande problem med målningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med fönsterbläck och persienner, husfasad från 90-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1.Skrapa rent nu.
2. Vänta tills trät är helt torrt ( i södra Sverige bör det vara i mitten av april)
3, Halvolja
4 Vänta tills oljan torkat
5. Stryk fönstret tunt med linoljefärg ca 3 ggr låt torka emellan ( målningen bör göras under maj /juni)

Rent allmänt vill jag avråda från vattenbaserad färg på fönster av trä.

Men vad skulle ske om jag på trären yta lägger ett lager epoxy eller liknande som bara tvärstoppar fukt att spräcka upp det

R Rolle85 skrev:
Men vad skulle ske om jag på trären yta lägger ett lager epoxy eller liknande som bara tvärstoppar fukt att spräcka upp det
Jag tänker mej att trät kommer att ruttna om det inte kan andas.

Har du använt plastfärg?

Fönsterfärg

R Rolle85 skrev:
Fönsterfärg
Lösningsmedelsburen?

Nä, luktlös vattenbaserad

R Rolle85 skrev:
Fönsterfärg
OM du använder plastbaserad vattenburen färg på träfönster får du vara glad att det inte händer nått mer än att färgen flagnar.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Minns inte i detalj, någon fönsterfärg från alcro
Vad ska man ha istället, vilken olja och färg?

R Rolle85 skrev:
Nä, luktlös vattenbaserad
Bor du i Västra götaland tycker jag du ska undersöka vem eller vilka som tillverkar linoljefärg i din närhet och överväga att handla av dem eller nån annan svensk linoljefärg tillverkare.

Bor i Göteborg, har alla butiker här

Jag har goda erfarenheter av Engwall och Claessons linoljefärg

R Rolle85 skrev:
Bor i Göteborg, har alla butiker här
Kolla med tex Claessons trätjära på Stenkolsgatan, de säljer både linolja och linoljefärg

Ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.