97 348 läst ·
137 svar
97k läst
137 svar
känner mig lurad av luft/vatten
1. Öppna alla element fullt.downup skrev:
Jag och sambon köpte hus 2020
Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.
När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.
Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.
110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.
Nu till varför jag känner mig lurad.
Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.
Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.
Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.
11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.
Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande
Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.
Huset är i trä från 1920
Huset är mellan 130-145m2
14 element
Bor i Halland
Modellen han sålde mig är
ivt airx 409
Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
Varför slår elementen av och på hela tiden?
Har ingen innesensor bara utomhus sensor.
Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.
2. Vänta 24 timmar
3. Rapportera tillbaka här hur det gick...
Lite förenklat men i ditt fall är det nog så att "alla (element) ska med" för att det ska bli varmt
Det elementet ser ut att vara gjort för höga framledningstemperaturer som oljepannan gav. Alltså en framledningstemp på runt 70-80 grader?downup skrev:
En LVVP ger framledningstemperaturer normalt sett på under 60 grader.
För att få någon effektivitet i ditt nya värmesystem och varmt i huset så måste du byta ut alla dina element. Eventuellt måste du ha grövre rör fram till elementen också.
Innan ett byte kan man ju testa med att ha alla element igång med fullt öppen termostatJ JockeHX skrev:Det elementet ser ut att vara gjort för höga framledningstemperaturer som oljepannan gav. Alltså en framledningstemp på runt 70-80 grader?
En LVVP ger framledningstemperaturer normalt sett på under 60 grader.
För att få någon effektivitet i ditt nya värmesystem och varmt i huset så måste du byta ut alla dina element. Eventuellt måste du ha grövre rör fram till elementen också.
Bli inte skrämd av alla som säger att alla element behöver bytas. Kör med oljepanne element och de funkar fint med BV. Visst märks det att de nya element vi har avger mer värme per yta men det är inte där skon klämmer för dig.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jag kör med system som är 2 rörs och gamla element från oljepannan.
Dock tittade dom när vi satte in bv pumpen att elementen fungerade, jag har gamla tjocka stora element.
sen visa dom mig pannan, och så fick jag besked att termostaterna på elementen ska stå öppna så inte vattnet är för varmt när det kommer i retur till pumpen.
Jag har dock inomhus givare och så ställer jag in vilken temp jag vill ha.
Enda termostat som är strypt på 2 är den i sovrummet.
Dock tittade dom när vi satte in bv pumpen att elementen fungerade, jag har gamla tjocka stora element.
sen visa dom mig pannan, och så fick jag besked att termostaterna på elementen ska stå öppna så inte vattnet är för varmt när det kommer i retur till pumpen.
Jag har dock inomhus givare och så ställer jag in vilken temp jag vill ha.
Enda termostat som är strypt på 2 är den i sovrummet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Installatören har ju sagt att det ska fungera med befintliga radiatorer. Däremot om man stänger av vissa så kommer de andra behöva avge mer värme för att hålla samma temperatur i rummen de sitter. Det gäller även om man stänger dörrar eftersom innerväggar och -dörrar isolerar ganska dåligt (vilket har fördelen att det inte blir minusgrader i stängda rum utan värme). Så tyvärr blir det ett motsatsförhållande mellan att spara energi på att inte värma upp oanvända utrymmen och att hålla önskad temperatur i använda. Kanske är en lösning att komplettera med några extra radiatorer (eventuellt fläktkonvektorer) där ni vill ha varmt?
Jag tror att trådskaparen ifråga bara har på ett fåtal element för att denne vill spara el genom att då värma upp färre rum.S surfarn skrev:
Med element som då är gjorda för oljepanna betyder det att elementen som nu finns kvar kommer avge värmen snabbt och kallna tämligen omedelbart för att LVVP:n med enkelhet värmer upp ett fåtal element, men sedan kommer vattnet som cirkulerar tämligen omedelbart att kylas av långt innan LVVP:n tycker det är dags för nästa cykel.
Om vi tittar på besparande av el och höga elpriser framöver, kommer det definitivt att löna sig att byta ut elementen som är gjorda för låg framledningstemperatur. Gärna i kombination med en ackumulatortank i pannrummet om det är så att man bara vill värma upp ett fåtal rum.
Jag skulle tro att med rådande elpriser framöver kommer plånboken att gilla ovanstående förslag.
Eftersom du inte har någon innegivare, så är temperaturen du ställt till 19 grader troligen framledningstemperaturen.downup skrev:
När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.
Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.
110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.
Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.
Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.
11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.
Huset är i trä från 1920
14 element
Bor i Halland
ivt airx 409
Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.
Då kommer kommer du aldrig att få det varmt, ställ den på typ 50-60 grader så borde det fungera bättre.
ja och nej. Klart det kan fungera med enkla element om man får upp värmen. Men det är lite bakvänt att köpa ett system (BV tex) som är effektivare ju lägre framledning man har, och samtidigt ha radiatorer som motverkar detta...T topmount skrev:
Man vill med värmepump eftersträva så låg framlediningstemp som möjligt..
Hade du valt installatör med omsorg...o inte bar billigaste... Då hade det inte blivit sådownup skrev:
Huset är i trä från 1920
14 element
Bor i Halland
ivt airx 409
Verkar galet att investera 110.000kr i en sån kraftig värmepump för att driva 3st element.
Och sedan dessutom snåla på att inte byta ut gamla radiatorer mot nya avsedda för lägre temperatur, tror dom kostar ca 2000kr st bara
Och sedan dessutom snåla på att inte byta ut gamla radiatorer mot nya avsedda för lägre temperatur, tror dom kostar ca 2000kr st bara