T Trimjohan skrev:
Jo, eftersom värmepumparna är mest effektiva vid låga framledningstemperaturer, så har det ju gått åt det hållet.
Japp samt att dom mäter på returvattnet. Huset är ackumulatortank = flytande kondensering
O Opus skrev:
Vitsen är att ha så låg framlednings temp man kan ha å inte frysa

B Bengt Henrik skrev:
Är det ett eller två rörsystem?
Är det ettrörsystem så måste samtliga termostater vara öppna för att det ska funka.
Ett rörsystem har väl element med bypass om man stänger av ett element?

S Samir_88 skrev:
Ett rörsystem har väl element med bypass om man stänger av ett element?
Ja

O Opus skrev:
Japp samt att dom mäter på returvattnet. Huset är ackumulatortank = flytande kondensering
Här kör vi fast kondensering, men det får duga tills vidare.

O Opus skrev:
Ja
Eller snarare - har man ett ett-rörsystem, bör man ha radiatorkoppel avsedda för sådana, annars slutar vattnet cirkulera om man stänger en termostat. De bör dessutom vara korrekt injusterade.
En vvsare som inte vet det bör enligt min mening fundera över sitt yrkesval.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Detta är givetvis inte roten till problemet, men tror inte det har nämnts.
Rensa partikelfiltret ovan inneden. Kan fastna mycket skit där som stoppar upp, särskilt om ledningar osv är gamla ju. Rensa ofta i början.

Sen kolla trycket varje gång du har luftat. Du vill nog ligga runt 1,5 bar.

• Gilla
Opus
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Är det ett eller två rörsystem?
Är det ettrörsystem så måste samtliga termostater vara öppna för att det ska funka.
Här har du en mycket viktig punkt!
Har du ett en-rörs system så måste alla radiatorer vara igång om inte by-pass justeringen är rätt justerad.

hej!

har läst lite i trådarna.
Vet du om du har 1 eller 2-rörssystem? om du har 1-rörssystem så behöver du helt säkert extra volym kan också behövas om du har väldigt små element. vp kommer att stänga av pga hög retur vilket innebär att systemet måste vänta minst 10 min innan vp kan starta igen och eldriften brukar vara ca 60 min. Då blir det kallt i huset
Troliga fel
- för liten volym i värmesystemet
-för litet antal radiatorer öppna
-hög inställning radiatorpump bör ligga mellan 8-10 °C (delta T radiatorpump) då hinner värmen gå tillbaka till vp innan värmen sprids och vp stängs av.
- kamin är igång på kvällen termostaten stängs av innan den startar kommer det att bli kallt.
- har du rumstermostat också? var är den installerad närma en värmekälla? flytta isåfall

Börja med att öppna alla termostater på elementen och undvik kaminen och se om du får varmt i elementen.
Titta på bruksanvisningen och använd dig av standardinställningen det går att återställa den ( står i bruksanvisningen)
Om du får värme i alla element så öka mycket eller lite beroende på hur mycket värme du vill ha.
Räcker inte värmen till när du har alla element på kan det bero på för små element och gamla termostater som inte är injusterade.
det kan hända att du behöver fler element pga av du hade en extra värmekälla innan ( oljepannan)
lycka till

Finns säkert flera stavfel mm klockan är mycket:surprised:

• Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte ha 11 elementet avstängda av 14 o sen fundera på varför de är kalla då det blir kallt. fixa en innegivare och öppna alla termostat för fullt sen ställer du in dt ( delta temp ) rätt på alla element genom att ställa in returventilen , Innegivaren känner av om det blir varmare och stryper tempen på elementen
sen får du ställa in hur mkt innegivaren ska styra oxå

• Gilla
Tom-ten
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Eller snarare - har man ett ett-rörsystem, bör man ha radiatorkoppel avsedda för sådana, annars slutar vattnet cirkulera om man stänger en termostat. De bör dessutom vara korrekt injusterade.
En vvsare som inte vet det bör enligt min mening fundera över sitt yrkesval.
Ett ett-rörsystem har väl inga justeringar, det är väl två-rör som har det.
Ett-rör har en bypass och fungerar med konvektion (med en flärp), där elementet tar upp den värme den villa ha. I övrigt rullar det vidare till nästa genom bypassen.
Allt är på en slinga, och konvektionen skall hantera det.
Med två-rör så får man justera in det så först elementet stryps mest osv.
Detta är den enda fördelen med ett-rör mot två-rör, ingen justering.
Annars är det bara skit (och vi har det tyvärr i vårt hus)

Vi tog också luft vatten fast nibe.
Blev varnad av installatören vid beställning att jag behövde 1-2 dubbel element. Då nuvarande enkla platta inte kunde leverera till räckligt.
gamla systemet 70-90 grader (halv taskig patron), nu runt 60-65.

Vad var det han sa när jag sa att det var för kallt,
ah han kom förbi o ökade grund temperaturen i skall tjosan.
Sen kunde jag själv öka +-10 grader på en enklare skala. (blev 3-6 för komfort)
Har fungerat sen dess.
Måste nog byta dushblandaren snart, blir inte varmt nog för sambon.
Fuskar fnv drar åt lite på in kallvattnet till huset så kommer mer varmt ur dushen

• Gilla
Trimjohan
  • Laddar…
Har du kollat vad blandningsventilen ger för ut-temperatur efter byte till LVVP?
Det kanske sitter där. Öka tempen och det kanske löser sig, om det fungerat tidigare.
Anser att VP inte är bäst på att toppa upp VV. Kanske en liten extra beredare gör ett bättre jobb i längden än att pressa VP och slita kompressor för ett dåligt COP.

60-65 grader?
Vi kör flytande kondensering med (vintertid) runt 35-40gr, kanske maxat på knappt 50gr.
Det fungerar bra utom på dasset på övervåningen, med ett lite element (det borde bytas ut).
Vi har även ett-rörsystem, som inte hjälper precis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X
downup downup skrev:
Jag och sambon köpte hus 2020

Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.

När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.

Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.

110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.

Nu till varför jag känner mig lurad.

Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.

Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.

Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.

11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.

Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande

Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.

Huset är i trä från 1920
Huset är mellan 130-145m2
14 element
Bor i Halland

Modellen han sålde mig är
ivt airx 409

Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
Varför slår elementen av och på hela tiden?

Har ingen innesensor bara utomhus sensor.

Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.
Alla tips och råd är ju säkert bra på något sätt, men det viktigaste här är ju att du har köpt ett system, och då skall systemet instrueras och grundinställas för dig. Likaså skall du då få återkoppla och berätta hur det fungerar så att de kan finjustera samt vidareutbilda.

Om nu installatören är ett rikspucko på denna front så kontakta IVT direkt och förklara problemet, att leverantören lämnade dig i sticket. IVT lär vara ganska måna om sitt anseende och gillar nog inte leverantörer som inte följer riktlinjerna.

• Gilla
Nageek och 4 till
  • Laddar…
V
O Opus skrev:
Du behöver inte byta radiatorer, har bv med små radiatorer å har inget problem med att få det varmt. Kolla framlednings temperaturen den skall vara ca 40 grader vid 0 grader ute temp
O Opus skrev:
Du behöver inte byta radiatorer, har bv med små radiatorer å har inget problem med att få det varmt. Kolla framlednings temperaturen den skall vara ca 40 grader vid 0 grader ute temp
Varför skriver du så när de rekommenderas att man byter? De är ju bara skitsnack.
Värmepumper behöver även den stor volym att jobba med för att få kängre gångtider.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.