1 618 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kanalfläkt startar inte på låg spänning
Det blir lite korspostning här men jag har ett elproblem med min nyinskaffade kanalfläkt (Östberg CK 160 C) som jag är lite bekymrad över, och har inte fått något svar i ventilationsforumet. I den här tråden beskriver jag hur fläkten inte startar på steg 1 och 2, ibland inte ens 3 på transformatorn som är tänkt att reglera den. Har den väl gått igång så kan man sänka spänningen sen och fläkten fortsätter snurra.
Jag har mätt upp läge 1 och 2 till 74 respektive 103 volt. Bruksanvisningen är ganska otydlig, den anger att fläkten ska kunna varvtalsregleras med transformator men inget om att det ska krävas någon särskild startspänning. Är detta ett beteende som man kan förvänta sig av en sådan fläkt?
Jag har mätt upp läge 1 och 2 till 74 respektive 103 volt. Bruksanvisningen är ganska otydlig, den anger att fläkten ska kunna varvtalsregleras med transformator men inget om att det ska krävas någon särskild startspänning. Är detta ett beteende som man kan förvänta sig av en sådan fläkt?
Produkter som diskuteras: "Kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Prova å byt kondensatorn,E erik_qwerty skrev:Det blir lite korspostning här men jag har ett elproblem med min nyinskaffade kanalfläkt (Östberg CK 160 C) som jag är lite bekymrad över, och har inte fått något svar i ventilationsforumet. I den här tråden beskriver jag hur fläkten inte startar på steg 1 och 2, ibland inte ens 3 på transformatorn som är tänkt att reglera den. Har den väl gått igång så kan man sänka spänningen sen och fläkten fortsätter snurra.
Låter på din beskrivning som att den är dålig
Tack för svar! Då lutar det åt att den inte ska bete sig så?
Nu är den sprillans ny, så om det är fel så vill jag ju helst reklamera det. Men iofs kanske det är lättare att byta kondensator än att hålla på att skicka fram och tillbaka, köpte den från en nätbutik.
Nu är den sprillans ny, så om det är fel så vill jag ju helst reklamera det. Men iofs kanske det är lättare att byta kondensator än att hålla på att skicka fram och tillbaka, köpte den från en nätbutik.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag pratade med en kille på Östbergs support idag, och han menade att den ska gå att starta med lägre spänning. Han tyckte också det lät som kondensatorn kunde vara dålig, och skulle skicka hem en ny till mig. Sen får vi se om det hjälper, och om inte blir det reklamation. Förträfflig support får jag säga! Fortsättning följer...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden