5 724 läst ·
72 svar
6k läst
72 svar
Kan trasor självantända av icke-härdande oljor?
Rålinolja oxiderar långsammare och tränger därför djupare in i träet.Svarta trasten skrev:
Rålinolja har inte lika lätt att självantena som kokt linolja pga oxidationstiden men vi behandlar trasorna lika, plastpåse och vatten.
Jag såg att en del här använder bara kokt linolja till fönster men tycker nog att även där mättar man med rålinolja och avslutar med kokt linolja.
För att inte behöva blanda ut rålinolja med terpentin så värmer vi den till 120 grader för djupare inträngande.
Det finns också olika tillverkare som säljer produkter som innehåller lignin som bas och fyller träets celler ännu bättre än linolja. Nackdelen är att lignin inte är UV beständigt.
Vi använde ibland en produkt som heter Lignu vid trä renoveringar går att få tag på i båttillbehörsbutiker.
Tack för detta. Det klarnar. 😊D Danne824 skrev:Rålinolja oxiderar långsammare och tränger därför djupare in i träet.
Rålinolja har inte lika lätt att självantena som kokt linolja pga oxidationstiden men vi behandlar trasorna lika, plastpåse och vatten.
Jag såg att en del här använder bara kokt linolja till fönster men tycker nog att även där mättar man med rålinolja och avslutar med kokt linolja.
För att inte behöva blanda ut rålinolja med terpentin så värmer vi den till 120 grader för djupare inträngande.
Det finns också olika tillverkare som säljer produkter som innehåller lignin som bas och fyller träets celler ännu bättre än linolja. Nackdelen är att lignin inte är UV beständigt.
Vi använde ibland en produkt som heter Lignu vid trä renoveringar går att få tag på i båttillbehörsbutiker.
"Den kokta oljan kan steka huset" är väl ett gammalt talesätt i din bransch? Det tar sig, sa mordbrännaren. Och när brasan är igång är det kokta fläsket stekt.D Danne824 skrev:
Men på tal om lacker...
”Jag provade en gång…”Intet skrev:
Jag provade en gång att få eld på linoljeindränkta trasor. Det gick inte alls trots alla möjliga varianter. Trasor i solsken, trasor in lindade i andra trasor och trasor i burk bl.a.
Min personliga uppfattning är att det är mer av en myt, än verklig risk.
Motoroljor och matoljor har jag inte ens hört att de skulle självantända.
Läste först: -"Kan trosor självantända"😁
Jag kan läsa, jag har läst.
Din personliga uppfattning är att det är (mer av) en myt. Du hävdar en åsikt och hävdar att du har empirisk erfarenhet som visar på att det är (mer av) en myt. ”Än verklig risk.”
I mina ögon är detta en argumentation som avfärdar det vi diskuterar som en myt — inget annat.
Det är också en argumentation som förringar en faktisk risk och är desinformerande; det här är ett forum dit mindre kunniga och erfarna — som jag — vänder sig för att öka på sin kunnighet och dra nytta av andras erfarenheter på olika områden. Svårigheten är ju att kunna avgöra vems åsikter man ska stödja sig mot så att man inte får fel uppfattning om bland annat olika risker.
Du har väl kanske bara haft en jävla tur om du nu har använt linolja i drygt sextio år utan att erfara självantändning.
Inte ens när du en gång försökte framkalla det… Grattis!
Förstår inte varför du med dina erfarenheter inte bara slänger trasor, penslar och annat i soptunnan utan eldar upp dem. Skrock?
//Ronnie
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Svårigheten är att skilja på vad som är åsikter och vad som är kunskapsbaserade sakargument.P Pysslarn skrev:”Jag provade en gång…”
Jag kan läsa, jag har läst.
Din personliga uppfattning är att det är (mer av) en myt. Du hävdar en åsikt och hävdar att du har empirisk erfarenhet som visar på att det är (mer av) en myt. ”Än verklig risk.”
I mina ögon är detta en argumentation som avfärdar det vi diskuterar som en myt — inget annat.
Det är också en argumentation som förringar en faktisk risk och är desinformerande; det här är ett forum dit mindre kunniga och erfarna — som jag — vänder sig för att öka på sin kunnighet och dra nytta av andras erfarenheter på olika områden. Svårigheten är ju att kunna avgöra vems åsikter man ska stödja sig mot så att man inte får fel uppfattning om bland annat olika risker.
Du har väl kanske bara haft en jävla tur om du nu har använt linolja i drygt sextio år utan att erfara självantändning.
Inte ens när du en gång försökte framkalla det… Grattis!
Förstår inte varför du med dina erfarenheter inte bara slänger trasor, penslar och annat i soptunnan utan eldar upp dem. Skrock?
//Ronnie
Det går också att räkna på saken om man inte vill lita på någon annan slags empirisk evidens än den man själv erfarit.
Det speciella med risken vid hantering av linolja är ju att du så helt kan styra den med ditt eget handlande, till allt mellan 0 eller 100%.
Och det är just kunskapen som är bra till detta. Att förstå själva processen som skapar självantändning och varför gör att man enkelt kan veta vad som är en trygg hantering.
Ett par medlemmar i bostadsrättsföreningen där vi bodde tidigare oljade golvet i vardagsrummet. Trasorna lade de i en plastpåse som hängdes på dörrhandtaget till en garderob. De lämnade därefter lägenheten. När de kom tillbaka efter ca en timme brann det på golvet nedanför garderobsdörren. Det var som tur var en ganska liten brand som de kunde släcka själva med vatten. De ringde inte brandkåren men de ringde mig som var ordförande i föreningen för att diskutera åtgärder. Jag besökte deras lägenhet. Garderobsdörren var rejält bränd över en stor del av dess yta. På golvet var skadan ganska liten. Rökutvecklingen hade varit stor så det luktade väldigt illa i hela lägenheten.
De hade inte arbetat med oljebaserade produter tidigare och hade inte hört talas om riskerna med olja. Vi var väldigt glada över att de kom hem i tid så att vi slapp en stor brand.
Intressant att vissa inte lyckas få oljeindränkta trasor att fatta eld trots otaliga försök medan andra "lyckas" på första försöket av ren okunskap. Jag såg ju resultatet med egna ögon så jag har ingen anledning att tvivla på historien. Jag ser inget behov av att repetera "experimentet" utan lägger mina trasor i en rostfri hink halvfylld med vatten och stående på betonggolvet i garage.
De hade inte arbetat med oljebaserade produter tidigare och hade inte hört talas om riskerna med olja. Vi var väldigt glada över att de kom hem i tid så att vi slapp en stor brand.
Intressant att vissa inte lyckas få oljeindränkta trasor att fatta eld trots otaliga försök medan andra "lyckas" på första försöket av ren okunskap. Jag såg ju resultatet med egna ögon så jag har ingen anledning att tvivla på historien. Jag ser inget behov av att repetera "experimentet" utan lägger mina trasor i en rostfri hink halvfylld med vatten och stående på betonggolvet i garage.
Fruktansvärd historia! Tur det avlopp bra.T TommyC skrev:Ett par medlemmar i bostadsrättsföreningen där vi bodde tidigare oljade golvet i vardagsrummet. Trasorna lade de i en plastpåse som hängdes på dörrhandtaget till en garderob. De lämnade därefter lägenheten. När de kom tillbaka efter ca en timme brann det på golvet nedanför garderobsdörren. Det var som tur var en ganska liten brand som de kunde släcka själva med vatten. De ringde inte brandkåren men de ringde mig som var ordförande i föreningen för att diskutera åtgärder. Jag besökte deras lägenhet. Garderobsdörren var rejält bränd över en stor del av dess yta. På golvet var skadan ganska liten. Rökutvecklingen hade varit stor så det luktade väldigt illa i hela lägenheten.
Men, för fullständighetens skull: Var det det kokt linolja som de arbetade med?
Allmän fråga: Kan ev ålder, kvalitet eller utspädning av oljan påverka saken vad gäller denna reaktion och enorma värmeutveckling? Det finns en deltagare o tråden som har fått på skallen ordentligt för att vederbörande råkade nämna att det kan vara lite av en myt (detta med självantändning) baserat på egen erfarenhet.
Har aldrig sett en brand p.g.a linolja, men behandlat trä med det och det var kokt linolja. Torkade av med trasor och la på backen, blev ett avbrott på ca 4 timmar och solen kom fram. Skulle torka lite mer med samma trasa och den var kokhet. Så det med myt är nog taget lite ur luften, inte myt för min del.
Så var försiktiga när linolja används, är förutsättningarna goda, så tänder det.
PS BARA LÄSA HÄR
https://www.google.com/search?q=kok...ZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCTE0MjE3ajB
Så var försiktiga när linolja används, är förutsättningarna goda, så tänder det.
PS BARA LÄSA HÄR
https://www.google.com/search?q=kok...ZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCTE0MjE3ajB
Redigerat: