C cpalm skrev:
Ha ha WTF, följde AvE förr när han höll på mer med verktyg, men hade totalt missat att han gjort någon sorts debunking-video av just denna video av alla grejer man kan ha åsikter om 😄

Varför fejka ett test med självantändande linoljetrasor på en snickeri-kanal liksom!?
Ja, det var rätt konstigt alltihopa... AvE följde upp med några videos om att försöka få eld på trasor, men jag tror aldrig BourbonMoth kommenterade synpunkterna...

Det är ingen myt att man har skrivklåda iaf, så även jag ;-)
/Workingclasshero

• Haha
fribygg
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det konstiga är att du trots så liten erfarenhet skriver om att du tror att det är en myt. Man måste inte svara när man inte vet. Det är mer ok att gissa om saker där resultatet av felaktigt spridd info inte är risk för eldsvåda.
Det är skillnad på att inte ha en aning, och att tro att man vet utan att inse att man har fel.

Forumets syfte är ändå diskussion. Att det förekommer felaktiga argument ibland är naturligt och måste vara OK. I den här tråden lyckades ändå diskussionen bra och det motargumenterades tydligt att det inte är en myt.

Risken för farliga påståenden känns mer som en konsekvens av att man tar en fråga om säkerhet till ett forum. Det säkrare alternativet är att direkt vända sig till fack/myndighet/forskning för svaret (vilket dock kan vara svårt eller tidskrävande). Jag kan inte skylla på trådsvararna om jag gör något farligt till följd av deras svar.

Det som för mig är mer förbluffande är att någon kan tro att något är en myt bara för att de själv inte upplevt det. Speciellt när det finns vetenskapliga förklaringar och information från tillförlitliga källor som tydligt visar att det inte är det. Men alla tänker olika.

Och sen är jag inte moderator. Om jag hade erfarenheten så kanske jag skulle tänka annorlunda.

Jag är tacksam för alla som svarade i tråden. Det här forumet har hjälpt mig lösa problem så många gånger. I min bekantskapskrets finns nästan ingen som har dessa typer av kunskaper.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Normalt använder man rålinolja när man vill ha inträngande i trät och avslutar med kokt linolja för att försegla.

Åtminstone när man jobbar med träbåtar.

Vi lägger alltid trasor som används vid avtorkning av den kokta linoljan i en plastpåse och fyller på med vatten.
Varför är rå linolja bättre än kokt för det djupinträngande skyddet?

Viskositeten är mycket lägre i rå linolja vilket gör att det suger kapillärt mycket längre in i träet än kokt linolja, då kokt (eller snarare värmebehandlad) så har polymeriseringen påbörjat till större molekylaggregat vilket ger mindre rörlighet (högre viskositet, tjockare olja) och de större molekylaggregaten blir för stora att tränga in i de minsta av porerna i tex trä.

Nackdelen med rå linolja är att det kan ta mycket längre tid innan det härdar till helt klibbfritt (om det ens blir det...) i jämförelse med kokt linolja då härdningsprocessen i sistnämnda redan gått en ganska lång bit.

i färg och lacker har man ofta sickativ inblandat (ofta en salt av metall som zink eller kalcium av en organisk syra) för att påskynda oxideringen/polymeriseringen

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, det var rätt konstigt alltihopa... AvE följde upp med några videos om att försöka få eld på trasor, men jag tror aldrig BourbonMoth kommenterade synpunkterna...
Såg avsnittet om linoljetrasorna. Fascinernade. Menar du att allt var en bluff? För att sälja soptunnor?! Eller brandsläckare??!! Helmysko, sa Bull.
Men - de kan självantända, se till att lufttorka dem. Gör som farfar sa. Använde själv ganska mycket när vi snickrade bikupor. La de dränkta trasorna ute på grusgångar och vräkte vatten på. Ja, denna kokta linolja har otroligt rykte om sig.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Viskositeten är mycket lägre i rå linolja vilket gör att det suger kapillärt mycket längre in i träet än kokt linolja, då kokt (eller snarare värmebehandlad) så har polymeriseringen påbörjat till större molekylaggregat vilket ger mindre rörlighet (högre viskositet, tjockare olja) och de större molekylaggregaten blir för stora att tränga in i de minsta av porerna i tex trä.

Nackdelen med rå linolja är att det kan ta mycket längre tid innan det härdar till helt klibbfritt (om det ens blir det...) i jämförelse med kokt linolja då härdningsprocessen i sistnämnda redan gått en ganska lång bit.

i färg och lacker har man ofta sickativ inblandat (ofta en salt av metall som zink eller kalcium av en organisk syra) för att påskynda oxideringen/polymeriseringen
Bra och klargörande kommentar. Men Kulturhantverkarnas råa som upphettades till "rykande stadium" (140 C) sas att man skulle använda varm eller t o m het just för inträngningens skull. Den råa behåller sin klibbighet och är anledningen til att denna används som rostskydd i bilar osv. Inte sant?
Inte alltid man kan vänta på all torkning, eller oxidering/härdning. Vad man nu vill använda för term. En hantverkare kan aldrig vänta - det är kemmetall, plastic padding, 2k och latex för hela slanten.
(Jag har i experimentsyfte använt kokt linolja som en "klarlack" på en bensintank. Den torkade aldrig utan samlade smuts och blev trist. En del jobb med att få bort den sedan. 🤪)

H hovapettson skrev:
Såg avsnittet om linoljetrasorna. Fascinernade. Menar du att allt var en bluff? För att sälja soptunnor?! Eller brandsläckare??!! Helmysko, sa Bull.
Men - de kan självantända, se till att lufttorka dem. Gör som farfar sa. Använde själv ganska mycket när vi snickrade bikupor. La de dränkta trasorna ute på grusgångar och vräkte vatten på. Ja, denna kokta linolja har otroligt rykte om sig.
Jag påstår ingenting.

AvE visar på en hel del konstigheter i BourbonMoths video.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
C
AvE visar på en hel del konstigheter i BourbonMoths video.
Samtidigt är hans egen video rätt konstig också. Han konstaterar att vi aldrig ser ner i papperskorgarna så att man kan se vad som brinner, men samtidigt påstår han sig kunna avgöra enbart utifrån lågornas form att det inte bara är en braständare som brinner, utan även specifikt vilket märke av braständare det handlar om?

Det är rätt att vara källkritisk, så jag säger inte att han har fel, men vad menar han att motivet skulle vara till att fejka detta?

C cpalm skrev:
Samtidigt är hans egen video rätt konstig också. Han konstaterar att vi aldrig ser ner i papperskorgarna så att man kan se vad som brinner, men samtidigt påstår han sig kunna avgöra enbart utifrån lågornas form att det inte bara är en braständare som brinner, utan även specifikt vilket märke av braständare det handlar om?

Det är rätt att vara källkritisk, så jag säger inte att han har fel, men vad menar han att motivet skulle vara till att fejka detta?
Precis det - varför skulle man bluffa med experimentet som såg så ambitiöst ut? Argumentet att det torde ryka och leva om långt innan lågorna kommer håller jag verkligen med om. Mystiken tätnar. Får lust att kopiera alltsammans. Till slut är vi nere på diskussioner om oljans renhet och molekylsammansättning.

Kallpressad rå linoljan som roskskydd läggs med fördel på i tunna skikt med pensel så torkar det på en vecka. Sprutar man på oljan så blir det ofta för tjockt och då torkar det inte ens på flera månader.

C cpalm skrev:

Tja, kom inte BMs video av att hans kompis snickeri brann ner? Eller minns jag fel?

Annars behöver man ju aldrig leta motiv speciellt länge på youtube, det räcker väl med att göra något som förhoppningsvis retar algoritmen tillräckligt för att dra in lite stålar?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I jordbruk är varmgång i lite för fuktig hö/halm på en loge eller skulle en riskfaktor och orsakat många ladugårdsbränder över åren, så det är inte bara linolja som kan självantända sig inne i en trasa utan alla situationer med någon form av biologisk eller kemisk aktivitet och med syreförsörjning nog för att det skall fortgå, men samtidigt så värmeisolerande att temperaturen hela tiden höjs och många av de kemiska reaktionerna går fortare ju varmare det blir och det rusar till slut och ibland så varmt att det kan bli en låga och så har man branden kort efter.

• Gilla
Svarta trasten och 4 till
  • Laddar…
C
Tja, kom inte BMs video av att hans kompis snickeri brann ner? Eller minns jag fel?
Nä, inte brann ner - historien som återges initialt är att det hade börjat brinna i en säck, men en "förbipasserande" hade sett att det brann och släckt branden innan det hann ta fart. Han klipper även in en övervakningsvideo som visar branden som också verkar uppstå spontant utan synlig rökutveckling, dock visas inte släckningen.

Visst, jag köper att om man lagt ner X antal timmar på en video som ska visa hur det kan börja brinna så faller det lite platt om det inte händer nåt. Vad jag menar är att innehållet i övrigt på hans kanal inte tillhör den dramatiska/sensationella kategorin.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ett företag i husbyggarbranschen här på orten hamnade i en tvist med en kund för ganska många år sedan när denne av den lokale representanten hade tjatat till sig tillgång till garaget innan tillträdesdatum.
Kunden hade forslat dit diverse grejor bl.a. något som på plats behandlades med linolja.
Trasorna lämnades kvar och självantände.

Säger inte att det är någon av dessa men de passar i tid:
https://www.sverigesradio.se/artikel/5374796
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/oljeindrankta-trasor-startar-brander

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.