5 715 läst ·
72 svar
6k läst
72 svar
Kan trasor självantända av icke-härdande oljor?
Sida 1 av 5
Det är nog välkänt att trasor med linolja kan självantända under vissa förhållanden.
Det finns vissa situationer där det är opraktiskt att inte kunna låta en oljig trasa få ligga fritt i verkstaden över natten, och behöva förvara den tryggt varje gång. T ex när man använder en oljeslipsten och torkar av sten och verktyg med en trasa efteråt. Det känns extremt att behandla det som en brandfara varje gång.
Jag hittar en del info på nätet som säger att självatändningen beror på att värme framkallas av den kemiska reaktionen som sker när vissa oljor härdar. Det gäller då härdande oljor, typ kokt linolja. Jag vet inte om begreppet är korrekt. På engelska kallar de det för "drying oils".
Vet någon om icke-härdande oljor är trygga? Typ smörjolja, eller matolja vid stekning som man torkar av med en trasa (och slänger i tvättkorgen), m.m.? Finns så många situationer där olja kommer i kontakt med en trasa eller handduk. Jag brukar använda Herdins smörjolja på mitt bryne/slipsten.
Det finns vissa situationer där det är opraktiskt att inte kunna låta en oljig trasa få ligga fritt i verkstaden över natten, och behöva förvara den tryggt varje gång. T ex när man använder en oljeslipsten och torkar av sten och verktyg med en trasa efteråt. Det känns extremt att behandla det som en brandfara varje gång.
Jag hittar en del info på nätet som säger att självatändningen beror på att värme framkallas av den kemiska reaktionen som sker när vissa oljor härdar. Det gäller då härdande oljor, typ kokt linolja. Jag vet inte om begreppet är korrekt. På engelska kallar de det för "drying oils".
Vet någon om icke-härdande oljor är trygga? Typ smörjolja, eller matolja vid stekning som man torkar av med en trasa (och slänger i tvättkorgen), m.m.? Finns så många situationer där olja kommer i kontakt med en trasa eller handduk. Jag brukar använda Herdins smörjolja på mitt bryne/slipsten.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jag provade en gång att få eld på linoljeindränkta trasor. Det gick inte alls trots alla möjliga varianter. Trasor i solsken, trasor in lindade i andra trasor och trasor i burk bl.a.
Min personliga uppfattning är att det är mer av en myt, än verklig risk.
Motoroljor och matoljor har jag inte ens hört att de skulle självantända.
Läste först: -"Kan trosor självantända"😁
Det ska vara tryggt. Oljor för smörjning är medvetet valda för att vara stabila, vissa även vid höga temperaturer (tex olika motoroljor) då det krävs för funktionen.Svarta trasten skrev:
Det är nog välkänt att trasor med linolja kan självantända under vissa förhållanden.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
@13th Marine har kanske en anekdot kring linoljeindränkta trasor som absolut självantänder?Intet skrev:
Bästa svaret
Ja det är enbart omättade torkande oljor som t ex kokt linolja som kan ge så mycket värme att tyg eller trassel som ligger ihoptryckt kan tänkas självantända. T ex självantänder inte en trasa med linolja som hänger så att den kan kylas av eller en nedfuktad trasa. Risken med självantändande linoljetrasor ska nog ses som relativ lågrisk. Men jag hänger upp eller fuktar mina trasor från arbete med kokt linolja, varför ta den där risken?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Någon myt är det inte.Intet skrev:
Jobbade på ett ställe där vi oljade in golvet med linolja, lite senare på dagen var det rejäl rökutveckling ifrån containern där trasor mm låg efter inoljningen. Som tur var upptäcktes det i tidigt skede och en arbetskamrat spolade rejält med vatten över trasorna...
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Om man hanterar trasorna så att man optimerar förhållandena för självantändning är det en reell risk. Men det är samtidigt en risk som är extremt enkel att eliminera bara genom att hantera sina trasor vettigt. Typ hänga upp dem på ett ställe med hyfsad luftväxling, så att någon kritisk mängd värme aldrig kommer att samlas ihop instängd i brännbart material.
Det är för att du inte har koll som du tror att det är så. Här har det brunnit (i vedpannan) fler gånger pga inkastade linoljetrasor.Intet skrev:
Jag provade en gång att få eld på linoljeindränkta trasor. Det gick inte alls trots alla möjliga varianter. Trasor i solsken, trasor in lindade i andra trasor och trasor i burk bl.a.
Tack allihopa för svaren.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag har ju en tråd om det, imponerad att du kommer ihåg den 😉S stugan_i_skogen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...randstartande-egenskaper.203208/#post-1620613
Det är främst kokt linolja som kan självantända, mineraloljor oxiderar för långsamt för att något ska hända.Isakare skrev: