Det är nog välkänt att trasor med linolja kan självantända under vissa förhållanden.

Det finns vissa situationer där det är opraktiskt att inte kunna låta en oljig trasa få ligga fritt i verkstaden över natten, och behöva förvara den tryggt varje gång. T ex när man använder en oljeslipsten och torkar av sten och verktyg med en trasa efteråt. Det känns extremt att behandla det som en brandfara varje gång.

Jag hittar en del info på nätet som säger att självatändningen beror på att värme framkallas av den kemiska reaktionen som sker när vissa oljor härdar. Det gäller då härdande oljor, typ kokt linolja. Jag vet inte om begreppet är korrekt. På engelska kallar de det för "drying oils".

Vet någon om icke-härdande oljor är trygga? Typ smörjolja, eller matolja vid stekning som man torkar av med en trasa (och slänger i tvättkorgen), m.m.? Finns så många situationer där olja kommer i kontakt med en trasa eller handduk. Jag brukar använda Herdins smörjolja på mitt bryne/slipsten.

Jag provade en gång att få eld på linoljeindränkta trasor. Det gick inte alls trots alla möjliga varianter. Trasor i solsken, trasor in lindade i andra trasor och trasor i burk bl.a.
Min personliga uppfattning är att det är mer av en myt, än verklig risk.
Motoroljor och matoljor har jag inte ens hört att de skulle självantända.

Läste först: -"Kan trosor självantända"😁

• Haha
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Svarta trasten Svarta trasten skrev:
Det är nog välkänt att trasor med linolja kan självantända under vissa förhållanden.

Det finns vissa situationer där det är opraktiskt att inte kunna låta en oljig trasa få ligga fritt i verkstaden över natten, och behöva förvara den tryggt varje gång. T ex när man använder en oljeslipsten och torkar av sten och verktyg med en trasa efteråt. Det känns extremt att behandla det som en brandfara varje gång.

Jag hittar en del info på nätet som säger att självatändningen beror på att värme framkallas av den kemiska reaktionen som sker när vissa oljor härdar. Det gäller då härdande oljor, typ kokt linolja. Jag vet inte om begreppet är korrekt. På engelska kallar de det för "drying oils".

Vet någon om icke-härdande oljor är trygga? Typ smörjolja, eller matolja vid stekning som man torkar av med en trasa (och slänger i tvättkorgen), m.m.? Finns så många situationer där olja kommer i kontakt med en trasa eller handduk. Jag brukar använda Herdins smörjolja på mitt bryne/slipsten.
Det ska vara tryggt. Oljor för smörjning är medvetet valda för att vara stabila, vissa även vid höga temperaturer (tex olika motoroljor) då det krävs för funktionen.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Det ska inte vara ett problem men det är också praktiskt att lägga oljiga trasor på en metallbricka eller i en form så de inte kladdar av sig eller fylls med skräp. Sen saknas bara ett lock så funkar det även för andra oljor.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag provade en gång att få eld på linoljeindränkta trasor. Det gick inte alls trots alla möjliga varianter. Trasor i solsken, trasor in lindade i andra trasor och trasor i burk bl.a.
@13th Marine har kanske en anekdot kring linoljeindränkta trasor som absolut självantänder?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ja det är enbart omättade torkande oljor som t ex kokt linolja som kan ge så mycket värme att tyg eller trassel som ligger ihoptryckt kan tänkas självantända. T ex självantänder inte en trasa med linolja som hänger så att den kan kylas av eller en nedfuktad trasa. Risken med självantändande linoljetrasor ska nog ses som relativ lågrisk. Men jag hänger upp eller fuktar mina trasor från arbete med kokt linolja, varför ta den där risken?

Redigerat:
  • Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Någon myt är det inte.

Jobbade på ett ställe där vi oljade in golvet med linolja, lite senare på dagen var det rejäl rökutveckling ifrån containern där trasor mm låg efter inoljningen. Som tur var upptäcktes det i tidigt skede och en arbetskamrat spolade rejält med vatten över trasorna...

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Om man hanterar trasorna så att man optimerar förhållandena för självantändning är det en reell risk. Men det är samtidigt en risk som är extremt enkel att eliminera bara genom att hantera sina trasor vettigt. Typ hänga upp dem på ett ställe med hyfsad luftväxling, så att någon kritisk mängd värme aldrig kommer att samlas ihop instängd i brännbart material.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Matolja kan beroende på sort vara härdande. Linfröolja t.ex., speciellt om den blivit upphettad. Även valnötsolja ska kunna härda hyffsat snabbt.

• Gilla
Svarta trasten
  • Laddar…
Valfri burk (metall eller glas) med lock håller syrenivån låg, då brinner inget någon längre stund.

• Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Motoroljor och matoljor har jag inte ens hört att de skulle självantända.

Läste först: -"Kan trosor självantända"😁
Det är för att du inte har koll som du tror att det är så. Här har det brunnit (i vedpannan) fler gånger pga inkastade linoljetrasor.

• Gilla
  • Wow
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Mina garage skulle brunnit upp för länge sen om oljiga trasor vore en risk.
Har i typ 40 år haft en hink med skitiga trasor som väntar på tvätt, mer eller mindre dränkta o oljor och fetter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack allihopa för svaren.

Isakare Isakare skrev:
Mina garage skulle brunnit upp för länge sen om oljiga trasor vore en risk.
Har i typ 40 år haft en hink med skitiga trasor som väntar på tvätt, mer eller mindre dränkta o oljor och fetter.
Det är främst kokt linolja som kan självantända, mineraloljor oxiderar för långsamt för att något ska hända.

• Gilla
Svarta trasten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.