5 716 läst ·
72 svar
6k läst
72 svar
Kan trasor självantända av icke-härdande oljor?
Ja naturligtvis. Det är ju därför jag beskrev min personliga erfarenhet. Det är ju det vi gör på det här forumet. Eller hur?Så, trots idoga experiment med olika varianter lyckades jag inte få linoljetrasslet, pappret, tyget att självantända. Men uppenbarligen finns det tydligen åtminstone en variant jag inte hade koll på och därför inte provade.Daniel_N skrev:
Konstigare än så är det inte.
Det konstiga är att du trots så liten erfarenhet skriver om att du tror att det är en myt. Man måste inte svara när man inte vet. Det är mer ok att gissa om saker där resultatet av felaktigt spridd info inte är risk för eldsvåda.Intet skrev:
Ja naturligtvis. Det är ju därför jag beskrev min personliga erfarenhet. Det är ju det vi gör på det här forumet. Eller hur?Så, trots idoga experiment med olika varianter lyckades jag inte få linoljetrasslet, pappret, tyget att självantända. Men uppenbarligen finns det tydligen åtminstone en variant jag inte hade koll på och därför inte provade.
Konstigare än så är det inte.
Liten erfarenhet, vet jag inte. Vad har du fått den kunskapen ifrån? Är pensionär och har använt linolja sedan jag var en liten parvel, när farsan lärde mig att snickra och allt annat man använder trä till. Han dränkte nästan allt för utomhusbruk i kokt linolja. Bl.a. "målade" vi sommarstugan med linolja. All färg var dessutom även den linoljebaserad. Sedan dess har jag en dunk rå och kort linolja hemma som mer eller mindre frekvent används till allehanda ting.Daniel_N skrev:
Trots 60 års användning av linolja har jag aldrig fått trasor att börja brinna. Inte ens när jag verkligen har försökt.
Att du kallar det "liten erfarenhet", är helt ok. För det finns säkert de som använt linolja än mer än jag och du med för den delen 😀.
Det kanske är en defekt hos mig att inte få saker att självantända😉.
Carrie, däremot!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Kanske inte liten erfarenhet av linolja, men tydligen ändå för liten erfarenhet eller kunskap om du tror att det är en myt.
Bara att gratulera till att du aldrig sett olja självantända. Jag har aldrig skadat mig i trafiken eller trillat ner från ett tak, men jag använder ändå bälte och sele. Du väljer hur du vill göra med trasorna, jag själv eldar upp dem eller gör mig av med dem på något anat säkert sätt.
Bara att gratulera till att du aldrig sett olja självantända. Jag har aldrig skadat mig i trafiken eller trillat ner från ett tak, men jag använder ändå bälte och sele. Du väljer hur du vill göra med trasorna, jag själv eldar upp dem eller gör mig av med dem på något anat säkert sätt.
Normalt använder man rålinolja när man vill ha inträngande i trät och avslutar med kokt linolja för att försegla.Intet skrev:
Liten erfarenhet, vet jag inte. Vad har du fått den kunskapen ifrån? Är pensionär och har använt linolja sedan jag var en liten parvel, när farsan lärde mig att snickra och allt annat man använder trä till. Han dränkte nästan allt för utomhusbruk i kokt linolja. Bl.a. "målade" vi sommarstugan med linolja. All färg var dessutom även den linoljebaserad. Sedan dess har jag en dunk rå och kort linolja hemma som mer eller mindre frekvent används till allehanda ting.
Trots 60 års användning av linolja har jag aldrig fått trasor att börja brinna. Inte ens när jag verkligen har försökt.
Att du kallar det "liten erfarenhet", är helt ok. För det finns säkert de som använt linolja än mer än jag och du med för den delen 😀.
Det kanske är en defekt hos mig att inte få saker att självantända😉.
Carrie, däremot!
[media]
Åtminstone när man jobbar med träbåtar.
Vi lägger alltid trasor som används vid avtorkning av den kokta linoljan i en plastpåse och fyller på med vatten.
För liten för att någonsin sett en självantändning. Även när jag försökt framkalla densamma. Om det beror på liten erfarenhet eller bara "otur", vete gudarna. Jag kanske helt enkelt bara saknar talang för att bränna ner mitt eget hus. Vem vet?😁Hep skrev:
Nja. Bland självantändningsexperterna verkar mina brister på att få saker och ting att börja brinna vara något negativt.Hep skrev:
Naturligtvis slänger jag inte trasor med linolja i högen med sågspån jag förvarar under min säng. Precis som du, vidtar jag adekvata försiktighetsåtgärder både när jag kör bil, klättrar på tak och deponerar linoljeindränkt trassel. Trots att jag aldrig druttat ner från ett tak, kört i diket eller likt Jimmie Hendrix tänt eld på gitarrer. Även om han fuskade med Aceton.🔥
Kort och gott. Jag har aldrig sett trasor självantända. Därav min tro att det är mer av en myt. Nu har ju två av er varit med om att de börjat brinna trots allt. Så det kan tydligen förekomma, trots mina misslyckade experiment.
Jag eldar alltid upp mina, numera I pannan. De är prima gratis eldblock för att tända nästa brasa. De har alltså aldrig fått för sig att tjuvstarta.Hep skrev:
Jag gör likadant.D Danne824 skrev:
Det fungerar även utmärkt på något bedagade fönster eller annat trä.D Danne824 skrev:
Jag eldar som sagt alltid upp mina när jag är färdig.D Danne824 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Det känns ju bara korkat att gambla mot fysikaliska lagar som kan eller inte kan slå in beroende på omständigheter…
Att hävda att etablerad fysik är en gammal myt är ännu mera korkat i mina ögon. Bara för att man inte upplevt något själv betyder det inte att risken inte finns. Ser ingen anledning till att göra andra människor ignoranta.
Insatsen som krävs för att hantera exempelvis linoljetrasor på ett säkert sätt är så liten att man gör sig extradum när man argumenterar för motsatsen.
//Ronnie
Att hävda att etablerad fysik är en gammal myt är ännu mera korkat i mina ögon. Bara för att man inte upplevt något själv betyder det inte att risken inte finns. Ser ingen anledning till att göra andra människor ignoranta.
Insatsen som krävs för att hantera exempelvis linoljetrasor på ett säkert sätt är så liten att man gör sig extradum när man argumenterar för motsatsen.
//Ronnie
Vi spelar... Ursäkta "gamblar" mot fysikens lagar. Från morgon till kväll i alla möjliga situationer. Ett ständigt gamble mot otur och kalkylerade risker.P Pysslarn skrev:
"Nog mer av en myt" var mitt antagande, efter allehanda fältstudier där inte ens den minsta rökpuff uppstod. Det förvånade mig för även jag hade hört om faran. Hade du bemödat dig med att läsa innantill innan du raljerande skulle du kanske förstått att jag ingenstans skrivit att "risken inte finns". Du är ett klart politikerämne, Pysslar.😀P Pysslarn skrev:
Återigen. -Läs först. -Skriv sedan.P Pysslarn skrev:
Jag argumenterade inte emot den utan redogjorde bara för min egen uppfattning grundad på mina lönlösa försök att bekräfta påståendet om de fysiska lagarna som i detta fall inte stod mig bi.
TS fråga handlade dessutom om mineral och matoljor.
Ha ha WTF, följde AvE förr när han höll på mer med verktyg, men hade totalt missat att han gjort någon sorts debunking-video av just denna video av alla grejer man kan ha åsikter om 😄Dan_Johansson skrev:
Varför fejka ett test med självantändande linoljetrasor på en snickeri-kanal liksom!?
Redigerat:
Med tanke på att fuktig träflis trä självantänder bara man samlar nog mycket på samma plats så är det inte så konstigt om torrare trasor med oxiderande oljor självantänder. Men självklart ska vissa vilkor uppfyllas innan det händer.