Och 10:11 ägs liksom 10:1 fortfarande av samma släkt som 10:2, eller?

I så fall är ju det rimliga stt lägga ett bud på 10:2 och 10:11 ihop. Den senare har ju inget värde om servitutet håller, medan den skulle kunna vara en bostadsfastighet i sin egen rätt om det inte gör det.

Gimp Gimp skrev:
Såg precis nu att på hitta.se står åkern som 10.11, så den verkar ha blivit avstyckad från 10.1 efter 1985.
Undrar hur det påverkar?
Du kan gå in på Lantmäteriets e-tjänst och beställa utdrag ur Fastighetsregistret för både fastigheten du vill köpa och "servitutsmarken" 10:11, så får du koll på vad som hänt och ägarförhållandena. Sedan är det lättare att bestämma vad du ska göra.

Men OM det verkligen är så att detta ger den härskande fastigheten rätt att ha en inteckning, alltså pantbrev i den tjänande fastigheten så är det ju fullkomlig katastrof för den tjänande fastigheten. Ett sådant pantbrev kan helt blockera möjligheten att ta nya lån. Banker vägrar standardmässigt att låna ut om de inte får "bästa rätt".

Men jag undrar om det är så man skall läsa det som är skrivet, jag tolkade det bara som den rätt standardmässiga skrivningen om att servitutet skall skrivas in hos lantmäteriet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag tolkade det bara som den rätt standardmässiga skrivningen om att servitutet skall skrivas in hos lantmäteriet.
Jag också, det känns som en simpel begreppsförvirring hos servitutsparterna.

C
D Dilato skrev:
Svårt att begripa det på något annat sätt, men lite skakigt med sådana "felskrivningar" om någon fastighetsägare i framtiden vill hävda denna rätt i sin egentliga mening.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och 10:11 ägs liksom 10:1 fortfarande av samma släkt som 10:2, eller?

I så fall är ju det rimliga stt lägga ett bud på 10:2 och 10:11 ihop. Den senare har ju inget värde om servitutet håller, medan den skulle kunna vara en bostadsfastighet i sin egen rätt om det inte gör det.
Är inte helt hundra på vem som äger 10.11 nu, den är 1.500.000m2 stor så inte så enkelt att köpa.
10.1 finns inte längre enligt lantmäteriet, 10.2 och 10.3 (annan granne) verkar vara avstyckade från 10.1 någon gång.
10.11 verkar nu vara gården som troligen hette 10.1 tidigare, sen finns det ytterligare avstyckningar 10.12, 10.13, 10.14, 10.15 och 10.16 som är typ tomter.

Det är inte samma personer som äger någon av dom nu som när servitutet skrev, men troligen fortfarande släkt, typ barn. Han som äger 10.2 som vi ska köpa är ingift i släkten, hans bortgågna fru var släkt på något sätt som jag håller på och reder i, tydligen ägde dom inte huset när servitutet skrevs utan det kan vara bortgågna fruns pappa.

En tomförflyttning i någon form skulle såklart vara rätt väg, men jag tror inte den som äger 10.11 är så sugen på att sälja och jag är inte sugen att betala för att köpa ut den.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du kan gå in på Lantmäteriets e-tjänst och beställa utdrag ur Fastighetsregistret för både fastigheten du vill köpa och "servitutsmarken" 10:11, så får du koll på vad som hänt och ägarförhållandena. Sedan är det lättare att bestämma vad du ska göra.
Tack, har beställt

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men OM det verkligen är så att detta ger den härskande fastigheten rätt att ha en inteckning, alltså pantbrev i den tjänande fastigheten så är det ju fullkomlig katastrof för den tjänande fastigheten. Ett sådant pantbrev kan helt blockera möjligheten att ta nya lån. Banker vägrar standardmässigt att låna ut om de inte får "bästa rätt".

Men jag undrar om det är så man skall läsa det som är skrivet, jag tolkade det bara som den rätt standardmässiga skrivningen om att servitutet skall skrivas in hos lantmäteriet.
D Dilato skrev:
C cpalm skrev:
Svårt att begripa det på något annat sätt, men lite skakigt med sådana "felskrivningar" om någon fastighetsägare i framtiden vill hävda denna rätt i sin egentliga mening.
Nu hittade jag hur man kan citera och svara flera i samma inlägg, man lär sig allt något nytt.

Texten
Till säkerhet för beståndet av förestående servitutsavtal medgiver jag laga inteckning i fastigheten
Verkar vara en gammal formulering för att säkra varaktighet vad jag kan hitta, men inteckning verkar typ vara att man kan belåna mot, men google kunskap är ju inte helt klockren tyvärr.

Oavsett är det vikitga för mig att vi får fortsätta ha kvar garage, väg och gräsmattan som idag, helst utan kostnad.
Men ja, jag är även beredd att betala hyra om det blir så, men inte till någon ockerhyra som sätts ensidigt av markägaren.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Är inte helt hundra på vem som äger 10.11 nu, den är 1.500.000m2 stor så inte så enkelt att köpa.
Ah. Trodde bara den biten blivit en egen fastighet.

Nu har jag fått all historik från Lantmäteriet, tack. Sågspån.

Ganska stökigt, det verkar som att gården har delats upp och slagits ihop ett par gånger när den har getts bort i gåva till barn i några omgångar.

Tjänande fastighet 10:1, 10:1 är avregistrerad till 10:10, 10:10 är avregistrerad till 10:11–13, 2:15 samt 1:4.

Åkern som sitter ihop med snutten som servitutet gäller är markerad som 10:11 enligt Lantmäteriets interaktiva karta.

Det står inget i historiken om att servitut följer med eller tas bort, det står bara:

Inteckningar
Fastigheten besväras ej av sökt eller beviljad inteckning.

Avtalsrättigheter
Rättigheter redovisas inte i detta utdrag.

Anteckningar
Anteckningar redovisas inte i detta utdrag.

Rättigheter
Rättigheter redovisas inte i detta utdrag.

Mäklaren säger att "servitutet är ju inskrivt hos lantmäteriet" så typ det är ju lugnt...

Så, några tips om nästa steg, blunda och köpa eller gräva vidare?

Prata med markägaren är väl ett rimligt steg. Kanske kan marken rent av överföras till din åtrådda fastighet för en rimlig summa om läge och servitut ändå gör den i praktiken obrukbar.

Senaste nytt, hade genomgång med grannen nyss och vi har nog enats om ett pris på 3,25

Jag är inte sugen på att lägga mer pengar just nu, vi köper huset till sonen som är 19år och inte har pengar till lån eller drift, så att köpa ut servitutsmarken nu känns inte aktuellt.

Den stora frågan är om servitutet överlever alla avregistreringar eller om det finns risk att det är bortskrivet i någon av dom?

Är det inskrivet lär de klara av att få med det på Lantmäteriet. Det enda jag skulle vara orolig för är som sagt om det inte anses hålla. Alltså om exempelvis din rätt att parkera där inte får exkludera andras rätt att också göra det. Eller att byggnaden inte kan stå där just med servitutsrätt, utan att det borde vara ett arrende.

Fått bekräftat från lantmäteriet precis att servitutet fortfarande är gällande, dvs det har flyttats med i alla turer.
Så nästa vecka blir det att skriva avtal, tyvärr får vi inte tillträde förens i Maj.

Stort tack till alla som har deltagit i tråden.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.