N Nickesågen skrev:
Det går inte att göra något åt. Reglerna säger att avlopp ska ha minst 60mm i bakkant mot vägg för tätskikt. 60x110mm blir minst 170 mm djup låda. Vad har du för djup?
I början var öppet golvet men den rörmokare har ingen erfarenhet och har startat egenföretag han kan inte med reglar

• Öppet golv med verktyg och hål, visar pågående bygge med fokus på rörarbete och snickeri, med betoning på nybörjarmisstag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte poängen med ufälld cistern att det skall vara just infälld (i väggen)? Nu skall den ju monteras på ett avlopp avsett för golvmonterad toa.

• Gilla
skugge och 1 till
  • Laddar…
S
T tomael skrev:
I början var öppet golvet men den rörmokare har ingen erfarenhet och har startat egenföretag han kan inte med reglar
Hade du beställt inbyggnadstoalett/ vägghängd toa från början eller tillkom det under byggtiden?
Avloppet skulle ha dragits i väggen om det skulle vara någon vits med inbyggd toalett.

• Gilla
Sven Lindvall och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Enda rimliga, såna där pellejönslådor med tanken på insidan borde förbjudas.
Hej
Vad är det som är ”Pelle Jöns” med inbyggnadscistern?
Vad föranleder att du tycker att de skall förbjudas?
Eller är det bara personligt tyckande från en person som tycker att vi ska ha någon av 2st statligt godkända wc-stolar i badrummet där vi speglar någon av våra 5 st statligt godkända frisyrer i den enda godkända typen av spegel? 😉

Följdfrågor:
-Har du personligen påverkats av att någon annan medborgare har wc med inbyggd cistern?
-Hur stor var skadan för dig?
-Vilka kostnader uppstod för dig?
-Har du förslag på fler saker som bör förbjudas? (Exempelvis skidåkning på tv, färgglada gardiner eller att medborgare inte ska få inreda sitt hem som dom vill)

/ Björkskär

• Gilla
  • Haha
mats.3 och 13 till
  • Laddar…
N nilsson_architecture skrev:
Det sitter en sådan i lägenheten jag nu bor i. Någon ville flytta stolen i sidled för att få större dusch tidigare. Det är som du säger en strypning, vilket tydligt märks, det är ibland svårt spola ner allt i en spolning för mig i alla fall.

Men som problemläget är nu för TS att riva upp golvvärme, klinker, flytta rör etc kanske det är en nöd lösning? Verkar också finnas specialböjar som kanske inte stryper på samma sätt utan går runt som ett S?

Sen om jag tänker efter lite så innebär ju min ide med exentrisk stos att avloppet kan komma hamna synligt under stolen då om "lådan" flyttas närmare väggen... kanske inte var en bra ide.
Personligen hade jag låtit de vara som de e, för att flytta avloppet inåt några cm kommer inte göra ngn större skillnad i slutändan.

• Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
RoTe
B Björkskär skrev:
Hej
Vad är det som är ”Pelle Jöns” med inbyggnadscistern?
Vad föranleder att du tycker att de skall förbjudas?
Eller är det bara personligt tyckande från en person som tycker att vi ska ha någon av 2st statligt godkända wc-stolar i badrummet där vi speglar någon av våra 5 st statligt godkända frisyrer i den enda godkända typen av spegel? 😉

Följdfrågor:
-Har du personligen påverkats av att någon annan medborgare har wc med inbyggd cistern?
-Hur stor var skadan för dig?
-Vilka kostnader uppstod för dig?
-Har du förslag på fler saker som bör förbjudas? (Exempelvis skidåkning på tv, färgglada gardiner eller att medborgare inte ska få inreda sitt hem som dom vill)

/ Björkskär
Får jag inte tycka att det ser ut som skit med en stor låda ut från väggen? Vi i Sverige bygger ju inte in våra toaletter inne i väggen som man gör i t.ex. UK. Vad är då poängen det fattar jag inte. Dessutom svårare med service och reservdelar.
Det låter som att du är kränkt pga att jag inte gillar det, kan det vara så att du lagt en halv miljon på ett pellejönsbadrum? ;)

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Tycker pellejönslådorna är bra. Då blir det en naturlig yta att ha lite tingeltangel på som gör badrummet trevligt. Tex blommor, ljus och inredningsdetaljer

• Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
RoTe
A atomlab skrev:
Tycker pellejönslådorna är bra. Då blir det en naturlig yta att ha lite tingeltangel på som gör badrummet trevligt. Tex blommor, ljus och inredningsdetaljer
Och samtidigt gör badrummet betydligt mindre. Ett rum som ofta redan är litet. Jag tror det är en modegrej som är borta om 10 år och då tycker alla det är lite pinsamt.

• Gilla
Sven Lindvall och 2 till
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Vi i Sverige bygger ju inte in våra toaletter inne i väggen som man gör i t.ex. UK.
Det förekommer förvisso. Det finns två varianter av fixturerna, de som placeras bakom vägg och tätskikt, och de som placeras framför vägg och tätskikt, där 60 mm:s-regeln sätter stopp för en tajt placering mot vägg om inte avloppet kommer ut från väggen. Lite oklart (för mig) dock om väggavlopp är en "välsignad" konstruktion från tillverkarna?

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Får jag inte tycka att det ser ut som skit med en stor låda ut från väggen? Vi i Sverige bygger ju inte in våra toaletter inne i väggen som man gör i t.ex. UK. Vad är då poängen det fattar jag inte. Dessutom svårare med service och reservdelar.
Det låter som att du är kränkt pga att jag inte gillar det, kan det vara så att du lagt en halv miljon på ett pellejönsbadrum? ;)
Hej
Absolut inte kränkt!😃
Det jag däremot invänder att du vill förbjuda något som DU tycker se ut som skit. Estetiska referenser är som bekant olika mellan olika personer och det skulle bli svårt att bestämma vad som skall vara allenarådande.
Vi i Sverige bygger faktiskt in wc i betydligt större utsträckning än vad du verkar tro. Ett av bolagen jag driver är i installatörsbranchen och jag skulle säga att det är nära 50/50 på installation av inbyggd eller standard wc.
Ser sällan problem med service eller reservdelar, ser oftare problem med servicemontörer som inte kan läsa reparationsmanual (eller läsa överhuvudtaget 😅).

Jag kan hålla med dig i att jag personligen tycker att en låda mitt på väggen ser trist ut. Där kan jag tycka att det är snyggare att bygga ut hela väggen.
Lösningen passar inte överallt och många tycker det är ”lyxigt” med inbyggd wc fast det absolut inte passar in i ett mindre badrum.

För att återkomma till frågan om jag har pellejönsbadrum för 500’ så är svaret nej.
Jag har olika lösningar i de olika fastigheterna och lägenheterna jag har. Fler standard wc än inbyggda (11 st std och 5 inbyggda). Dyraste badrummet kostade ca 300’ om jag minns rätt så det är inget överdådigt i mina ögon.

Du får gärna svara på frågan varför du vill förbjuda saker istället för att låta medborgare bestämma själv?😉

• Gilla
Kajjo och 1 till
  • Laddar…
RoTe
B Björkskär skrev:
Det jag däremot invänder att du vill förbjuda något som DU tycker se ut som skit.
Det var ironi, beklagar att det inte gick fram. Jag så extremt emot förbud så det finns inte. Men kul att du skrev en uppsats bara för min skull. ❤️

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det var ironi, beklagar att det inte gick fram. Jag så extremt emot förbud så det finns inte. Men kul att du skrev en uppsats bara för min skull. ❤️
Hej
Tyvärr kanske jag missade ironin men skriver inte enbart för dig utan även för andra forumläsare.
Anledningen till mina längre utlägg är för att jag själv är trött på den stora massan som sitter och gnäller över att saker/företeelser/mode/teknik förändras med tiden. (Typ”det var bättre förr…”, när allt var sämre)😁
Jag har så svårt med bakåtsträvare även om allt nytt inte alltid är bättre. Men ser man över tid så blir det mesta bättre även om vissa delar på marginalen under utvecklingens gång inte fungerar optimalt vid alla tillfällen.

Trevlig kväll! ❤️

RoTe RoTe skrev:
Och samtidigt gör badrummet betydligt mindre. Ett rum som ofta redan är litet. Jag tror det är en modegrej som är borta om 10 år och då tycker alla det är lite pinsamt.
Inbyggda toaletter har funnits på hela jorden i 20- 30 år så det är nog ingen mode grej. Dessutom betydligt lättare att hålla rent.

Om 20cm har betydelse i ett rum så är det felaktigt planerat skulle jag säga.

• Gilla
solofss2
  • Laddar…
RoTe
A atomlab skrev:
Om 20cm har betydelse i ett rum så är det felaktigt planerat skulle jag säga.
Bara köpa större lgh va? Korkad kommentar. Jag hade inte kunnat ha tvättmaskin om jag hade haft en sån där hippietoavägg.

RoTe RoTe skrev:
Bara köpa större lgh va? Korkad kommentar. Jag hade inte kunnat ha tvättmaskin om jag hade haft en sån där hippietoavägg.
Eller vända på det. En modegrej att alla skall få plats med både diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare oavsett storlek på lägenhet. Det om något kommer man skratta åt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.