2 215 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kan man värma upp/torka ut syllen???
Nu har jag en fråga som kanske är den dummaste ni någonsin hört, men sk*t samma - jag ställer den ändå!
Jag håller på å byter golv och har därför allt uppbrutet ner till plattan, och i samband med detta har jag undersökt syllens status. Den ser fin ut och jag känner ingen lukt, men den ligger på gränsvärdet 15 % i fuktighet så jag kan inte låta bli att fundera på olika försiktighetsåtgärder.
Vi ska lägga ett ventilerat golv (JAPE) så plattan kommer torkas ut på ett annat sätt än idag, och vi ska dränera runt huset, så förutsättningarna kommer bli bättre - men räcker det?
Detta har föranlett febril aktivitet i hjärnkontoret, och idag slog det mig att man kanske kunde lägga en typ värmeslinga längs med syllen?! Alltså någonting som bara höjer gradantalet något och ser till att torka ut toppen på fuktigheten i syllen.
Så, vad tänker ni om detta? Är det realistiskt? Finns det rent av "syllvärmeslinga" att köpa? Eller va det bland det dummaste ni hört???
Jag håller på å byter golv och har därför allt uppbrutet ner till plattan, och i samband med detta har jag undersökt syllens status. Den ser fin ut och jag känner ingen lukt, men den ligger på gränsvärdet 15 % i fuktighet så jag kan inte låta bli att fundera på olika försiktighetsåtgärder.
Vi ska lägga ett ventilerat golv (JAPE) så plattan kommer torkas ut på ett annat sätt än idag, och vi ska dränera runt huset, så förutsättningarna kommer bli bättre - men räcker det?
Detta har föranlett febril aktivitet i hjärnkontoret, och idag slog det mig att man kanske kunde lägga en typ värmeslinga längs med syllen?! Alltså någonting som bara höjer gradantalet något och ser till att torka ut toppen på fuktigheten i syllen.
Så, vad tänker ni om detta? Är det realistiskt? Finns det rent av "syllvärmeslinga" att köpa? Eller va det bland det dummaste ni hört???
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
15% är ett helt ok värde och det föreligger inte någon risk för påväxt vid de nivåerna. Det är först efter ~17% som man kan säga att värdena är något förhöjda och bör undersökas närmare. Jag antar att huset stått ett antal år med tanke på att du ska byta golv; hade det varit en riskkonstruktion vid syllen borde värdena vara högre. Jag skulle vara helt lugn och inte forska vidare kring syllslingor 
Tack för det svaret! Ja, huset är från 1895 och nuvarande konstruktion från 1978. Sedan jag skrev inlägget har jag frilagt så mycket jag kunnat av syllen, och precis som du säger har det visat sig vara helt ok! Nu är snart det ventilerade golvet klart så allt känns ljusare och det är betydligt lättare å sova om natten - å med dina synpunkter känns det faktiskt ännu bättreOasis skrev:15% är ett helt ok värde och det föreligger inte någon risk för påväxt vid de nivåerna. Det är först efter ~17% som man kan säga att värdena är något förhöjda och bör undersökas närmare. Jag antar att huset stått ett antal år med tanke på att du ska byta golv; hade det varit en riskkonstruktion vid syllen borde värdena vara högre. Jag skulle vara helt lugn och inte forska vidare kring syllslingor![]()
Klicka här för att svara