5
Å largab och leif med, nu känner jag mig ju efterbliven :crysmile:(y)(y)
(Var visst det TS skrev också:rofl:)

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J Behörig Installatör skrev:
Men nej, det går inte att seriekoppla. Plus och Minus ligger obrutna på varsin sida, varje diod får transformatorns märkspänning. Hur ska dessa seriekopplas rent elektriskt tänker ni alla med goda råd?
Mata +24VDC till plus på slinga-1. Koppla minus på slinga-1 till plus på slinga-2. Koppla minus på slinga-2 till 0VDC från transformatorn. Men som nämnts tidigare kan led-slingans konstruktion vara sådan att dylik koppling inte fungerar. Personligen skulle jag parallellkoppla alla till 12VDC men så har jag gott om både 12VDC och 24VDC här hemma. Notera att själva dioderna säkert inte är på 12V så någon form av justering finns i slingorna.

Hur högt går siffrorna innan de repeterar? Ser D06 till D11 på bilden. Samt R3 & R4. Något mer nummer på delen på tex. baksidan så datablad kan hittas?

Dessa 12 v led lister kan kapas var 3e diod. Varje sådan 3 grupp är seriekopplad m ett motstånd så det blir en ganska bestämd ström genom dem. Det brukar vara ca 3 v spänningsfall per diod och därmed ca 3 v över motståndet också. Med en drivspänning på 12 v så får man önskad effekt. Strömmen ökar linjärt med antal 3-grupper. Om man seriekoppplar 2 st lika långa lister så behöver man öka spänningen till 24 v. OBS V+ (+24v) till del 1+, del 1- till del 2+ samt del 2- till V- (jord, 0v). Då lyser de båda delarna lika mycket. De går att dimra m PWM.

Om listerna är olika långa så tvingas de ändå till samma ström och den kortare slingan kommer lysa starkare än den längre. Strömmen begränsas dock då spänningsfallet ökar mot 15 v pga att den längre slingan går mot 9 v vilket medför en strömbegränsning. Så jag tror inte man riskerar att bänna upp några dioder om man vill testa detta.
Dock om en slinga matas m 15 v så blir effekten ca 2X märkeffekt, vilket inte fungerar längre tider.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
5
L largab skrev:
Dessa 12 v led lister kan kapas var 3e diod. Varje sådan 3 grupp är seriekopplad m ett motstånd så det blir en ganska bestämd ström genom dem. Det brukar vara ca 3 v spänningsfall per diod och därmed ca 3 v över motståndet också. Med en drivspänning på 12 v så får man önskad effekt. Strömmen ökar linjärt med antal 3-grupper. Om man seriekoppplar 2 st lika långa lister så behöver man öka spänningen till 24 v. OBS V+ (+24v) till del 1+, del 1- till del 2+ samt del 2- till V- (jord, 0v). Då lyser de båda delarna lika mycket. De går att dimra m PWM.

Om listerna är olika långa så tvingas de ändå till samma ström och den kortare slingan kommer lysa starkare än den längre. Strömmen begränsas dock då spänningsfallet ökar mot 15 v pga att den längre slingan går mot 9 v vilket medför en strömbegränsning. Så jag tror inte man riskerar att bänna upp några dioder om man vill testa detta.
Dock om en slinga matas m 15 v så blir effekten ca 2X märkeffekt, vilket inte fungerar längre tider.
Dvs konduktansen ökar per antal parallelkopplad "enhet" i en slinga.
Mao blir det 2 matriser med parallelkopplade och serierkopplade motstånd. :)
Därav så funkar 24v matningen till 2 st 12v slingor

Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Precis det jag skrev i inlägg #4 och #11

Mikael_L
Förutom att du där glömde nämna att de två slingorna ska vara lika långa. Dvs uppvisa samma konduktans, som nästandvärgen helt korrekt benämnde det. :)

• Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag väljer att backa från mina tidigare uttalanden. Jag skrev sent igår kväll och hade egentligen tänkt rita upp det innan. Det borde fungera som föreslaget men det är inget jag skulle rekommendera.

• Gilla
  • Wow
redarn och 1 till
  • Laddar…
Har mätt lite noggrannare.

Hur viktigt är det att dom är lika långa? Det är en svängd trapp där stegen är mellan 70-90cm breda.

Dessutom är det udda antal trappsteg så jag tänkte koppla ett av stegen till en list som följer vangstycket och den är typ 2m lång som den sitter nu.

5
T Provrundan skrev:

Hur viktigt är det att dom är lika långa? Det är en svängd trapp där stegen är mellan 70-90cm breda.

Dessutom är det udda antal trappsteg så jag tänkte koppla ett av stegen till en list som följer vangstycket och den är typ 2m lång som den sitter nu.
Enkelt förklarat så kan du se det som två motstånd i serie.
Spänningen kommer att dela upp sig procentuellt över slingorna.
Dvs om du har 6 "enheter" på ena slingan och fyra på den andra så kommer du har 60% av 24v på ena och 40% på den andra.

Enheter =där listen är delbar .

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
5
Strömmen är alltid densamma i en seriekrets

5
Tänk så här:
Om du lägger till fler motstånd parallellt så ökar konduktansen , dvs antal grenar som strömmen ökar och resistansen minskar. Så ju fler "enheter" du lägger till desto mindre blir motståndet i kretsen och strömmen ökar.
Men då du ska ha en seriekrets så kommer den totala motståndet i kretsen summeras varav den totala strömmen genom hela kretsen är densamma.
Spänningen däremot kommer att delas procentuellt över motstånden.

5
Sök på parallell och seriekrets :)

5
*hick* and cheers,!:cool:

T Provrundan skrev:

Ganska viktigt.

Du kan klippa isär och koppla ihop så du får lika många dioder i varje “grupp” uppdelat på flera smålistet och ha två grupper fysiskt mycket nära varandra, sedan seriekoppla grupperna. Sämre lösning är att parallellkoppla ett motstånd med den kortare gruppen. Dioder & resistorer påverkas olika av värme så inte idealiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.