Jag har ett fönster i sovrummet, ca 80x50 som vi inte har någon nytta av. Nu skall jag renovera och hade önskat vägg istället för fönster. Samtidigt vill jag inte helt ta bort fönstret då det blir ett onödigt stort projekt, utan täcka det inifrån med skiva och tapet på. Hur gör jag för att inte få problem med eventuell kyla och fukt? Enligt ChatGPT så ska man isolera och sen täcka helt tätt med plast, sen på med skivmaterial. Vill gärna dubbelkolla med expertisen om det är så enkelt eller om ytterligare åtgärder krävs!

Om man önskar mörkt utåt så inte isoleringen syns så låter det som skivmaterial eller papp inte är bra mot rutan inifrån (organiskt), kan man sätta ex. mörkmålad gips, eller har ni annat förslag?

• Fönster i sovrum med vit karm, delvis blockerat inifrån, beige vägg omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus
Jag tänker att det är lätt att skiva över en fönster eller en dörröppning och sen tapetsera om rummet, betydligt svårare blir det kanske att ta sej ur rummet vid en nödsituation om utrymningsvägen är blockerad.

Säger detsamma, hur har ni planerat utrymningsväg vid brand?

Vi har ett stort ytterligare dubbelfönster 1x2 meter på väggen bredvid, så det här är ett helt onödigt fönster.

Pilla då bort fönsterfodren och skiva över det onödiga fönsterhålet innan du tapetserar, du kan låta både fönstret och rullgardinen sitta kvar och kan peta in lite isolering om du så önskar.

F fribygg skrev:
Pilla då bort fönsterfodren och skiva över det onödiga fönsterhålet innan du tapetserar, du kan låta både fönstret och rullgardinen sitta kvar och kan peta in lite isolering om du så önskar.
Ingen risk för fukt med tanke på temperaturväxlingarna?

I IrisX skrev:
Ingen risk för fukt med tanke på temperaturväxlingarna?
Det är farligt att leva, alla kommer att dö...
Sätt igen fönstret, ta eventuella problem OM de kommer, oroa dej inte i onödan.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är farligt att leva, alla kommer att dö...
Sätt igen fönstret, ta eventuella problem OM de kommer, oroa dej inte i onödan.
Väldigt konstigt resonemang.... Hoppas du inte är snickare till yrket.

I IrisX skrev:
Väldigt konstigt resonemang.... Hoppas du inte är snickare till yrket.
Varför inte?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.