Hej, ny på forumet här men är lite desperat så jag tänkte att jag testar här efter tips från en kompis.

Bakgrunden är den att vi bor i ett radhus med två våningar, vind och krypgrund, vår gamla IVT 370 (tror jag det var) sjöng på sista versen så det var dags att byta ut den. En granne med exakt samma system bytte sin förra året till en Nibe 732 och de har inte haft några problem alls efter att de bytt så vi tänkte att vi kan köra på samma.

Problemet är att efter installation klagar installatören på att det suger för dåligt i våra don på badrum osv. Vi upptäcker redan första natten att pannan larmar efter natten då det varit lite svalare, den slår ifrån om frånlufttemperaturen blir lägre än 17 grader och då går den på enbart el vilket inte är det bästa.

Systemet ser ut som följande: en fläkt på vinden som suger värme från badrum, tvättstuga och kök. Fläkten skickar sen ner den här värmen i ett rör ner i krypgrunden där det delar sig i tre rör med don där varmluft ska blåsa ut. Vi har även i grunden ett tjockare rör som går hela vägen upp på taket, innan det går ut på taket har vi dock först en krök där värmepumpen suger värme och strax ovan detta en krök till där pumpens använda luft blåses ut för att sedan gå vidare på taket.

Problemet är att vi inte får något sug i badrum osv och temperaturen blir väldigt kall och nu när det är kallare på nätterna larmar pumpen varje morgon. Jämför jag frånlufttemperatur på min pump och grannens så kan det skilja 5-8 grader. Fläkten på taket är några månader gammal och filtret är fräscht. Jag har varit i krypgrunden både hos oss och grannarna och lagt mig och tittat rakt upp genom röret på båda och tycker att det ser ut som att hos oss är det mer "öppet" än hos grannen, det ser ut som att det lyser igenom så frågan är om detta skulle kunna vara anledningen till problemen? Värt att nämna är att det verkar suga mer ur badrum osv om vi maxar fläkten.

Jag bifogar VVS-ritning och bilder på rören hos oss och grannen. Är det någon som har någon idé om vad det kan vara, tror ni att det kan vara nedan rör som är problemet eller kan det vara något annat som krånglar?

Tack på förhand för hjälp!

• Vårthusrör till tak.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grannenshusrör till tak.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lantz82 skrev:
fläkt på vinden som suger värme från badrum, tvättstuga och kök. Fläkten skickar sen ner den här värmen i ett rör ner i krypgrunden
Låter som en väldigt okonventionell lösning att blåsa ner fuktig luft från badrum och kök till krypgrunden och sen får en flvp ta plocka det den kan från krypgrunden eller vad?

Varför denna fläkt på vind när du redan har en i flvp? Är det nån radonfläkt?

Klart att man inte får ut nått fråv flvp. Alla rör från badrum etc skall gå i egen kanal till flvp. Avluft från flvp Skall gå direkt till tak. Fläkten på vind kan betjäna grunden om så behövs själv

Jo så är det nog, detta hus är byggt i början på 80 talet och det verkar som att det är som du säger ett ganska ovanligt sätt att göra det på. Dock verkar det som att det är så det är tänkt att fungera, det har ju fungerat i 40+ år innan. Min fråga är väl egentligen främst vad problemen med dåligt sug i badrum i detta scenarie kan bero på.

Ovanligt system men som du säger, har det fungerat i 40 år så ska det ju fungera.

Dåligt sug i badrummen tyder väl på att fläkten på vinden inte fungerar som tänkt?
Hade börjat med att mäta flödet på den.

Vad har du för temperatur i krypgrunden kontar grannen.
Är krypgrunden helt tät?
Är det meningen att FLVP enbart ska ta en del av luften så det ska vara fritt ut.
Normalt vill du ju ha all luft genom FLVP och sedan skicka ut den.

Det låter rimligt, fläkten är ju ny men kan ju ändå vara något som inte stämmer antar jag.

Det beror lite på hur varmt det är ute men ett exempel var när vi haft 18 grader in i pump (vet inte exakt hur mycket det är i krypgrund då men något sådant gissningsvis) och grannen har då haft närmare 23 grader. Jag vet inte riktigt hur det är tänkt gissar att tanken är att den varma luften ska in i det röret där och plockas när den är varm av flvp och sedan skickas ut i samma rör längre upp. Min tanke är att det är något längst upp här som släppt eller på något sätt förändrats (det man ser på bild) och iom det blir det mer sug där och FLVP inte får den varma luft som den ska. Jag ska ta o sätta en termometer i grunden för o få lite bättre bild sen.

Ska få besök av VVS-firma på måndag men det är fjärde gången någon kommer ut och tittar nu så jag är mest sugen på att jaga lösningar för att kunna pinpointa problemet.

Tack för era svar

Har den nya fläkten samma spec. som den gamla?

Jag hade börjat kolla detta samt försökt mäta vad den ger i flöde.
Ev. om det finns möjlighet jämföra värdena med grannens.

Har ni samma inomhustemperatur?

Hela konceptet hänger ju på att den fläkten kan pumpa ner tillräckligt med varm luft i grunden för att FLVP ska bli nöjd.

Jag vet inte om det är samma spec men vet att han som bytt den även har bytt den hos vår granne. Det låter som en grej att försöka kontrollera flöde på den.

De har nog aningen svalare än vad vi har, vi har inte ändrat något på någon kurva, vet att de har ställt ned sin ett par gånger.
Tack igen, ska ta o kika lite mer i helgen och som sagt, vi har en firma som förhoppningsvis kommer hit på måndag som kanske har lite idéer också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.