1 409 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Kan man kapa rördelar noggrant?
Ska installera ny duschblandare. Det följde med metallbussningar/nipplar att koppla mot vattenrören, men jag tycker de är för långa, blandaren skulle hamna för långt från vägg. Frågan är om det går att kapa dem så att det blir en snygg snittyta. Jag vill ju inte paja gängorna eller att det ska kärva när jag skruvar in den i blandaren eller att det ska läcka vatten. Jag har iofs gängtejp att vira runt gängorna. Men jag tvekar att gå loss med vinkelkapen. Men kan man använda vanlig bågfil? Nipplarna tror jag är av förkromad mässing, kan det stämma, och biter en vanlig bågfil på det? Lär väl ta ett bra tag att ta sig igenom... Är väl lite lurigt att fixera nipplarna också medan jag sågar, vill ju inte klämma åt dem så att de deformeras.
Ytterst tacksam för svar!
Länk till bild på liknande (fast kortare) nipplar: http://www.manivvs.se/sv/product/9090/OVERGANGSNIPPEL-FKR-M26XR15-KON-UTV-UTV
Ytterst tacksam för svar!
Länk till bild på liknande (fast kortare) nipplar: http://www.manivvs.se/sv/product/9090/OVERGANGSNIPPEL-FKR-M26XR15-KON-UTV-UTV
Det ska väl inte vara några större problem, bara du har en fil att snygga till änden på gängan med efter sågningen.
Men ja, du får vara försiktigt vid fixeringen så du inte deformerar dem.
Snittytan syns ju inte sen, så det är ju inte hela världen om det inte blir snyggt.
Enklast är nog att köra med en dremel med kapskiva, om du har en. Då kan du nästan hålla den i handen, eller med en tång när du kapar.
Men ja, du får vara försiktigt vid fixeringen så du inte deformerar dem.
Snittytan syns ju inte sen, så det är ju inte hela världen om det inte blir snyggt.
Enklast är nog att köra med en dremel med kapskiva, om du har en. Då kan du nästan hålla den i handen, eller med en tång när du kapar.
Tusen tack för de übersnabba svaren!
Har ingen dremel, men ska försöka pressa den mot ett stadigt underlag och köra med bågfilen, det gör inget att det kommer ta en jäkla tid, bara det blir ett okej resultat. Eller montera i något annat och sätta i skruvstädet, bra tips där.
Har ingen dremel, men ska försöka pressa den mot ett stadigt underlag och köra med bågfilen, det gör inget att det kommer ta en jäkla tid, bara det blir ett okej resultat. Eller montera i något annat och sätta i skruvstädet, bra tips där.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Såga mässing är väl inget problem.........
protte
protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden