Hej

jag har hittills tänkt att isolera 1/2 plan så att jag får en kallvind.

Nu funderar jag på att isolera ända upp i nock för att kunna göra loft.

1)min fråga då är om det kan bli några problem med funkt etc om vi bara har isolering och ingen kallvind?

2) krävs då någon minsta mineralullstjocklek (har tänkt ca 28cm lösull) eller något annat?

3) har redan satt ventiler i gavlarna så jag gissar att jag bör göra platt tak högst upp - det blir dock inget kryputrymme.

4) dessutom så har jag redan gjort vindsgolv och satt vent aggregat i andra delenb av huset - har tänkt isolera under - men det kanske blir knepigt att ha isoleringen på olika nivåer?

mycket tacksam för kommentarer

Vi isolerar upp till nock, för att få takhöjden på vår övervåning.
Det är ett gammalt hus som vi bygger om och vi har gjort så här:

Hål i takfoten på långsidorna för ventilation, sedan "Komplätt" luftspaltskivor för ventikation närmast trätaket.
Vi har funderat mycket hit och dit på om vi ska sätta mögelstoppers för att ventliera nocken också, men har inte gjort det än. Hade vi byggt från början hade vi gjort en ventilerad nock också. Sedan har vi mellan 40 och 50 cm Isover (glasull). Vi valde att göra det i skivor som vi har satt upp. Förmodligen hade det kanske varit enklare att bygga innertaket och spruta in någon form av lösull, men vi valde av olika skäl att inte göra så.
Sedan blir det så småningom diffusionsplast och träpaneltak innerst, men det har vi inte byggt än.

Det är väldigt svårt att hitta bra information om hur denna typ av tak ska byggas. Vi har hittat tvärsäkra uttalanden från isoleringsföretag och andra förstå-sig-på-are som säger helt motsatta saker om hur man ska göra. Luftspalt - inte luftspalt, Plast - inte plast, Ventilation - inte ventilation..... Vi har i alla fall kommit fram till att denna typ av tak kallas parallelltak och att råden för hur man bäst bygger dem skiljer sig från de råd man får för hur man gör när man har kallvind.

Om du gör ett litet platt tak överst, så får du väl antagligen både och, så mitt råd är att läsa allt du kommer över om hur man gör och sedan ta ett eget beslut och göra det du själv tror blir bäst.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
JanneSjo skrev:
Hej

jag har hittills tänkt att isolera 1/2 plan så att jag får en kallvind.

Nu funderar jag på att isolera ända upp i nock för att kunna göra loft.

1)min fråga då är om det kan bli några problem med funkt etc om vi bara har isolering och ingen kallvind?

2) krävs då någon minsta mineralullstjocklek (har tänkt ca 28cm lösull) eller något annat?

3) har redan satt ventiler i gavlarna så jag gissar att jag bör göra platt tak högst upp - det blir dock inget kryputrymme.

4) dessutom så har jag redan gjort vindsgolv och satt vent aggregat i andra delenb av huset - har tänkt isolera under - men det kanske blir knepigt att ha isoleringen på olika nivåer?

mycket tacksam för kommentarer
1. Det kan det förstås bli om det blir knas, men rätt gjort så går det nog bra
2. Minsta och minsta, beror väl på hur välisolerat ni villö ha det, i princip vill man väl ha så mkt som konstruktionen och plånboken tillåter.
3. Se till att luftspalten mynnar mot dessa ventiler bara så ni har bra ventilation i luftspalten. Jag har inga ventiler i nock i min konstruktion - jag lär väl bli varse hur bra det funkar - har lite samma dilemma som inläggaren ovan med mögelstoppers eller ej etc
4. Allting går - men då får du väl ha ngn isolerad mellanvägg, blir iof en tjock vägg med 280 mm isolering, men om det funkar så. Blir ju ännu knepigare men luftspalter etc iof - svårt att ge förslag då man inte sett en skiss/ritning.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.